Je hebt nodig een goed aantal udangs oftewel garnalen. 1 half zakje vleesjus van maggie 1 halve pak boter. 2 teentjes knoflook twee eetlepels sambal bajak. een halve kool of beter spruitjes.twee eetlepels tomato sauce. En dan rijst, liefste Pandan rijst.
Garnalen braden in olie tot ze gaar zijn daarna uitsheppen en even apart zetten. Boter in de pan smelten, knoflook teentje (gesneden) erbij en dan toevoegen de gesneden kool of de spruitjes, goed laten braden. Voeg een drie eetlepels water bij en doe de vleesjus erbij , roer dit vervolgens tot het goed gebonden is Voeg de tomatenjus en de sambal erbij. Even laten sudderen en dan de garnalen erbij doen.
Rijskoken en opdienen.
Eet u smakelijk.
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Udang kool ma 15 maa 2010 - 18:48
Hmmmm, heb dit nooit zelf gekookt, of geproeft, zal 't wel eens proberen!
(maar een halve pak boter=250 gram?)
Gast Gast
Onderwerp: Re: Udang kool wo 17 maa 2010 - 23:19
EN kesas? Hoe deze smaak of niet mek? Al getjoba daar in new sealand?
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Udang kool ma 22 maa 2010 - 23:25
Ha die Alby, ik heb je "udang kool" geprobeerd volgens youw recipe, en kan er beslist niet over kraaien hoor, maar dan hou ik niet van sambal bajak uit een potje of tomato sauce!
Ik heb 't een beetje bewerkt en kom op met 't volgende:
Udang (vers en gepeld)', Grote bawang in 8 gesneden, 4 pitjes bawang putih,fijn gemaakt, Scheutje olie, schijfje laos, 1/2 theelepel Msg, 1 grote tomaat, mespuntje terasi 2 of drie kleine sawi putih in half gesneden, 2 of drie cabe's fijn gesneden, wat Maggi "vlees-jus?"
In een wajan fruit de bawang tot light bruin, voeg de bawang putih er aan toe met de laos, msg, tomaat, cabe's, terasi, doorscheppen tot de olie er uit komt, voeg de udangs er aan toe, schep door tot juist gaar, voeg het vlees-jus er aan toe, maak af met zout naar smaak, (vis-sauce is ook heerlijk), neem 't geheel van 't vuur.
Stoom de gehalveerde sawi tot juist gaar, plaats op diepe schaal, lepel de udang mixture er over, serveer met rijst, wat kerupuk Extra sambal als je het pedas wilt hebben) en een ijs-koud glas gemberbier!