Ve
rhalen van Indische Dordtenaren9 juni 2010
Student Wouter van der Spoel wil de Indische gemeenschap in Dordrecht in kaart en in beeld brengen. Tot zijn eigen verbazing blijkt dat nog niet eerder te zijn gebeurd.
"in de archieven van Diep ontdekte ik dat dat bijvoorbeeld wel gebeurd is met de Turkse- en de Antiliaanse gemeenschap, maar van mijn eigen roots vond ik bar weinig terug". Met hulp van Vera Andreas, van Toko Y-von, is hij op zoek naar verhalen Indische Dordtenaren.
65 jaar geledenVolgend jaar is het precies 65 jaar gelden, dat de eerste repatrianten uit Nederlands-Indië naar Dordrecht kwamen. "Die eerste generatie heeft veel te vertellen. Zij hebben veel meegemaakt. Die verhalen mogen niet verloren gaan, maar moeten worden vastgelegd voor het nageslacht.
Veel mensen van Indische afkomst zitten met vragen over hun roots en zo'n bundeling van verhalen kan veel antwoorden geven. Wat niet wegneemt, dat we ook graag verhalen van de tweede- en derde generatie Indische Dordtenaren horen", zegt Van der Spoel.
Vera AdreasHij spreekt over 'we' omdat hij hulp krijgt van Vera Andreas. In haar toko hangt de eerste poster, die mensen oproept om te komen met hun verhalen, dagboeken en oude foto's. "De poster hangt er net een week en de reacties stromen nu al binnen", vertelt ze.
Het duo, zelf ook van Indische afkomst, wil het eindproduct presenteren in 2011, tijdens een Indische week. De aan de Erasmus Universiteit studerende Van der Spoel denkt dat zijn afstudeerproject niet een puur Dordts boek oplevert: "We beperken ons tot de groep van pakweg achtduizend Indische mensen hier, maar ik denk dat die model kunnen staan voor alle mensen van Indische afkomst in het hele land. Dus ook buiten Dordt zullen die verhalen herkend worden".
Wie met Wouter van der Spoel en Vera Andreas in contact willen komen, kan dat doen via de website www.indischdordrecht.nl of door even binnen stappen bij Toko Y-von, aan het Admiraalsplein in Dordrecht.
Hoor verder op de site van
Radio Rijnmond