Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië?

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië?   Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië? Icon_minitimema 8 nov 2010 - 16:19

Maandag: Oorlogsverleden
door Gert Dijkstra

Het boek Een geschiedenis van Congo heeft de Libris Geschiedenis Prijs gewonnen en is genomineerd voor de AKO literatuurprijs. Bijna 25 duizend exemplaren van dit Belgisch-Congolese boek zijn in Nederland verkocht (van de 50 duizend).

Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië? De Belgen lijken beter in staat het eigen oorlogsverleden onder ogen te zien. In Nederland stoppen we dat ver weg. Mijn kinderen leren er niets over op school. In de Nederlandse boekwinkel is er niets over te vinden.

Mijn oom heeft geweigerd om de bevrijding van Indonesië te bevechten. Hij heeft daarvoor vier jaar als ‘deserteur’ in gevangenkampen gezeten, samen met moordenaars, NSB’ers en SS’ers. Als enigen kregen de Indonesië weigeraars in Nederland geen amnestie, geen gratie. Moordenaars, NSB’ers en SS’ers kregen dat wel.

Pas in 2005 betuigde de Nederlandse regering diepe spijt over de gewelddadige wijze van het optreden van het Nederlandse leger tijdens de oorlog in 1947-50. Maar minister Verhagen antwoordde op 16 januari 2008 op Kamervragen dat eerherstel van dienstweigeraars niet aan de orde is.

Belangrijker dan het uitdelen van prijzen aan boeken als Een geschiedenis van Congo is dat het auteurs mag inspireren ook ons oorlogsverleden een eerlijke plek te geven.

VK, opinie, 08-11-2010

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië?   Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië? Icon_minitimedi 9 nov 2010 - 6:52

wu schreef:
Maandag: Oorlogsverleden

door Gert Dijkstra

Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië? De Belgen lijken beter in staat het eigen oorlogsverleden onder ogen te zien. In Nederland stoppen we dat ver weg. Mijn kinderen leren er niets over op school. In de Nederlandse boekwinkel is er niets over te vinden.

Tya , hoe zou dat komen?

Zelf de Terugkeer , "geschiedenis" in stripboekvorm voor notabene scholieren zit met halve waarheden.
De affaire Rawagede , wel erkend maar verjaard.

Vraag ik me af hoe ze dat kunnen doen , de braafste jongen van de klas in de internationale wereld , voorvechtster van mensenrechten etc etc .

De beerput nog open.
Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe kan het dat we in Nederland zo weinig lezen over ons verleden in Indonesië?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nederland kan koloniaal verleden niet sluiten
» KRUIT! Gedeeld verleden Nederland en haar koloniën
» 'TE WEINIG DEMOCRATIE, TE VEEL CORRUPTIE IN INDONESIE'
» Waarom wij zo weinig van de oorlog in Indonesië afweten
» 'Nederland heeft zich genoeg verontschuldigd voor het Indië-verleden'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: