Aantal berichten : 1026 Registratiedatum : 07-12-08
Onderwerp: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn di 7 dec 2010 - 18:22
Ontvangen via Werkgroep Indisch Netwerk:
Beste allemaal,
Op 8 december a.s. nodig ik jullie uit om allemaal om 18.25u voor de televisie te gaan zitten, want dan zendt het programma 'Goudmijn' (KRO-Ned2) op mijn suggestie het indrukwekkende (migratie)verhaal van Twie Tjoa en haar tweelingzus Siong uit. Twie Tjoa werd als Chinees meisje geboren in het voormalig Nederlands-Indie. In de jaren voorafgaand aan de coup van Suharto nam het geweld tegen de Chinezen zulke proporties aan, dat de familie besloot om uit te wijken naar Suriname via Nederland. Onderweg naar Nederland, verklaarde Nederland echter de oorlog aan Indonesie vanwege het comflict om Nieuw-Guinea, nu Irian Jaya. Twie en haar familie, die niet met een Nederlands paspoort reisden, werd de toegang tot Nederland geweigerd. De familie die per boot richting Nederland was vertrokken, moest daarom in Genua (Italie) van boord om van daaruit hun reis naar Suriname te vervolgen. In Suriname werden zij opgevangen door de Chinese gemeenschap, die hen trakteerde op een warm onthaal. De familie kreeg een huis toegewezen en de moeder van Twie kon weer als onderwijzeres aan de slag. En zo kwam het dat Twie verder opgroeide in Suriname en haar hart voor altijd aan Suriname verpandde.
Een heel uniek en ontroerend verhaal. Ik zou zeggen: allemaal kijken!
En ken je zelf ook ontroerende verhalen, niet alleen van 'autochtone' Nederlanders, maar ook van migranten en hun kinderen, neem dan contact op met Helmi Slings van het programma Goudmijn: Helmi.Slings@kro.nl Ze kan altijd mooie verhalen gebruiken!
Hartelijke groeten
Yvette Kopijn
Verhalen OverLeven 06 26955699
Boeroeng
Aantal berichten : 931 Registratiedatum : 03-01-09
Onderwerp: Re: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn di 7 dec 2010 - 22:13
merci voor de tip ! is genoteerd elders...
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn wo 8 dec 2010 - 9:45
LL schreef:
Ontvangen via Werkgroep Indisch Netwerk:
Beste allemaal,
Op 8 december a.s. nodig ik jullie uit om allemaal om 18.25u voor de televisie te gaan zitten, want dan zendt het programma 'Goudmijn' (KRO-Ned2) op mijn suggestie het indrukwekkende (migratie)verhaal van Twie Tjoa en haar tweelingzus Siong uit. Twie Tjoa werd als Chinees meisje geboren in het voormalig Nederlands-Indie. In de jaren voorafgaand aan de coup van Suharto nam het geweld tegen de Chinezen zulke proporties aan, dat de familie besloot om uit te wijken naar Suriname via Nederland.
Onderweg naar Nederland, verklaarde Nederland echter de oorlog aan Indonesie vanwege het comflict om Nieuw-Guinea, nu Irian Jaya. Twie en haar familie, die niet met een Nederlands paspoort reisden, werd de toegang tot Nederland geweigerd. De familie die per boot richting Nederland was vertrokken, moest daarom in Genua (Italie) van boord om van daaruit hun reis naar Suriname te vervolgen.
1.Het geweld tegen de Chinezen voor 1965 , was in 1963( het bekendste) , de zgn Kerusuhan Bandung , die ging escaleren en verspreiden naar andere steden. Voor 1960 kunnen de Chinezen relatief goed wonen en werken , wel hebben ze bepaalde vrijheidsbeperkingen v.w.b reizen en evt. werken als ambtenaren was niet zo populair . De meesten zitten in de handel , en als zelfstandige in de medische wereld en wetenschap. Ze moeten hun nationaliteit (R.I) kunnen bewijzen , als gevolg van een afspraak tussen Chou en Lai ( China )en Soekarnoin 1955 , de beruchte SBKRI . Dat kwam omdat ze soms 2 of zelfs 3 nationaliteiten hebben , Indonesisch-China , Indonesisch-China-Taiwan .
2.De West Irian conflict was afgelopen in 1963 .
De migratie zal waarschijnlijk plaatsvinden tussen 1957 en voor 1963 . De zogenaamde coup van Soeharto was volgens sommigen pas in 1967 , toen hij in "opdracht"van Soekarno de macht overnam. ( Super Semar).
Boeroeng
Aantal berichten : 931 Registratiedatum : 03-01-09
Onderwerp: Re: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn wo 8 dec 2010 - 10:23
Ik dacht dat de staatsgreep van Soeharto eind 1965 was en zeker zwaar tegen de zin van Soekarno. Formeel-- voor de schijn-- bleef Soekarno president tot in 1967, maar met huisarrest,dacht ik. Over een oorlog met Nederland ná 1963 weet ik ook niks van.. Foutje in de tekst..
Gast Gast
Onderwerp: Re: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn ma 31 jan 2011 - 13:01
Dan zijn het chinezen en dan weer hun eigen bangsa van andere eilanden, adoeh, je zult er maar wonen zeg als indo. Vandaag jouw beste vriend, morgen zijn ze ineens mata gelap en vergeten de vriendschappen en rijgen een bamboe speer door jouw lichaam. Ja, ik kan erover meepraten.
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn ma 31 jan 2011 - 14:08
albert de indo jahat schreef:
je zult er maar wonen zeg als indo. Vandaag jouw beste vriend, morgen zijn ze ineens mata gelap en vergeten de vriendschappen en rijgen een bamboe speer door jouw lichaam. Ja, ik kan erover meepraten.
Pertel es pertel es .
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Kijktip: 8 december Ned. 2, 18.25 uur: Goudmijn