Delftsblauw vroeg zich af wie het boek gaat lezen.. ik ook, na het lezen van een interview in de krant.
>> hoop op een recensie van het boek, hier..
Interview schrijfster Marion Bloem
Het draait toch om hormonenVoor haar roman
Meer dan mannelijk kruipt Marion Bloem in de huid van een aan seks verslingerde man die zijn testosteron verliest. ‘Het fascineerde me, liefde zonder lust. Die hormonen, die stofjes, dat drijft ons dus, dacht ik.’
Door Sterre Lindhout
‘Toen mijn moeder me wilde vertellen hoe seks werkte, wilde ik het niet weten.’ Marion Bloem (1952) slaat haar handen voor haar gestifte lippen. ‘Ik herinner me de dag nog precies: ik was 12 jaar en ging die zomer elke dag naar het zwembad. Mijn moeder wilde me keurig inlichten. Ik wil even met je praten, zei ze. ‘Mam, ik weet het allemaal al’, zei ik. Ik wist van niks en ik had geen idee wat ze ging zeggen, maar ik wilde het niet horen. Ik wilde alleen maar weg, weg uit dat donkere huis. Zoals alle Indische mensen sloten mijn ouders ’s zomers altijd de gordijnen.
Later speet het haar ontzettend. Ze vroeg zich af of ‘het’ door de navel zou gaan, of op een andere manier. ‘Maar ik was veel te trots om aan mijn moeder toe te geven dat ik niet wist hoe dat werkte.’ Lachend schenkt ze thee, uit een theepot in een grote rieten warmhoudmand.
De anekdote onthult de twee grote thema’s in de boeken, films en schilderijen van Bloem: Indië en seksualiteit. Alles wat ze maakt, gaat op de een of andere manier over haarzelf, zegt ze. ‘Als ik een kat schilder ben ik die kat. Mijn boeken gaan niet over Marion Bloem, maar ik gebruik mijn ervaringen als inspiratie. Ik zie mijzelf, mijn leven als een goudmijn. Alle pijn moet goud worden.’
Haar huis, een villa in Het Gooi, straalt een tamelijk georganiseerde verzamelwoede uit. Er is van alles veel: theepotten, kussens in alle kleuren van de regenboog en een heel leger Wajangpoppen. In de gang hangen schilderijen, schouder aan schouder, bijna alle van Bloem zelf. Bovenop een stapel papieren balanceert haar zojuist verschenen boek:
Meer dan mannelijk.
In een interview met
de Volkskrant, uit 1995, zegt ze dat ze al sinds haar zesde zeker weet dat ze schrijfster wilde worden. ‘Het moment dat ik dat besefte, herinner ik me heel helder. Ik vond het fijn om in mijn fantasie te zitten, de werkelijkheid naar mijn hand te zetten.’ Gelezen werd er niet in haar familie, maar er bloeide een levendige vertelcultuur. Op familiebijeenkomsten vertelde iedereen verhalen. ‘Als wij, de kinderen, dan naar bed moesten, gingen we boven verder.’
Altijd vroeg iemand ‘Marion, wil jij nog een verhaal verzinnen? Dat ze dat zo leuk vonden heeft me enorm gevoed. Toen vertelde ik vooral omdat anderen wilden luisteren, later meer voor mezelf.’
In dertig jaar schreef ze meer dan dertig boeken waarvan
Geen gewoon Indisch meisje uit 1983 het bekendst is. ‘Mensen associëren mij altijd met Indië, soms is dat weleens moeilijk. Daarom heb ik ook een aantal boeken geschreven die expliciet niet daarover gaan.’
Het thema seksualiteit speelt in vele boeken een rol, maar kwam zelden zo expliciet naar voren als in
Meer dan mannelijk. De weinig verhullende openingszin is tekenend voor de toon: ‘Bij het zien van witte meisjessokjes op groen mals gras stijgt mijn eikel tot aan mijn navel.’ Het boek is geschreven vanuit een naamloze mannelijke hoofdpersoon – en vanuit zijn geslachtsdeel.
Marion vertelt wat over haar man die door prostaatkanker tijdelijk zijn libido verloor, waarom zij
Als je man verandert en vervolgens dit boek schreef en over liefde zonder lust. Dat heb ik maar overgeslagen.
Interviewster stelt dan:
Het is niet ondenkbaar dat mannen boos worden als ze dit boek lezen. Maar weinig mannen zouden toegeven dat ze zich door hun geslachtsdeel laten leiden als de hoofdpersoon.Marion: ‘Ik heb het nog niet meegemaakt, een boze man. Wel mannen, zoals Jan Mulder, die zich erover verbazen hoe goed ik mannen ken. Wel kan ik me voorstellen dat niet iedere man het prettig vindt om dit boek te lezen. Ik heb wel al een aantal mannen meegemaakt die meteen zeiden: ‘Zo ben ik niet!’.
Dat vind ik eigenlijk gek, het gaat immers om een fictief persoon. Geen levende man zou ermee weg komen als hij dit soort dingen hardop zei. Ik zou ook liever niet willen dat mijn man leek op een van de hoofdpersonen uit het werk van Arnon Grunberg, maar daarbij spreekt het vanzelf dat deze personen niet bestaan. Omdat ik een vrouw ben en omdat het over seks gaat willen mannen expliciet zeggen dat zij niet zo zijn, als een soort verdediging.
Weet je eigenlijk wat ik denk: dat de mannen die boos worden juist wel zo denken als de man in het boek. Niemand wil zichzelf zo’n spiegel voorhouden.’
Wat is het grootste verschil tussen mannen en vrouwen als het op liefde en seks aankomt?‘Dat heeft te maken met schaamte. Vrouwen moeten eerst hun schaamte overwinnen om zich te kunnen overgeven aan seks. Mannen lijken pas met schaamte geconfronteerd te worden als de daad zelf wel of niet naar believen is verricht, of wel of niet met de persoon met wie ze volgens hun geweten seks zouden willen hebben.’
Vrouwen incasseren meer, denkt Bloem. ‘Dat besefte ik al toen ik mijn eerste vriendje had. Ik was 14. Hij was 17 en blond, met groene ogen. Ik viel altijd op blonde jongens. Ik was heel verliefd, maar wilde niet verder dan een zoen. Hij wilde meer en ik begreep al snel dat ik niet met hem oud zou worden. Ik wilde ook mijn grenzen bewaken.
Omdat ik nog niet uit mocht heb ik mijn zus een tijdje met hem uit laten gaan, zodat ze een oogje in het zeil kon houden. Toen heeft zij met hem gezoend. Ik was niet eens boos. Wel was mij vanaf dat moment duidelijk: mannen doen dat.’
Bloem is nog niet over dat onderwerp uitgeschreven, zegt ze, haast bezwerend. Als ze opstaat om een glas water te pakken komen twee slanke, in pimpelpaarse panty gestoken benen onder de tafel vandaan. ‘Minstens drie ideeën vechten in mijn hoofd om aandacht. Het liefst wil ik nu een boek schrijven over liefde die goed verloop, maar die door man en vrouw verschillend wordt ervaren, dat intrigeert me.’
Kijk, zoiets als een klap op de billen van een vrouw. Voor een man is dat een teken van liefde, of lust. Ik zakte vroeger door de grond, ook als mijn eigen vriend het doet.’
Een vergelijking tussen zichzelf en Erna, de begeerde vrouw uit
Meer dan mannelijk, maakt Bloem liever niet. ‘Dat vind ik raar.’ Wel wil ze zeggen dat ze altijd een gewilde vrouw was – en nog steeds is. ‘Ik heb meer aandacht gekregen dan een vrouw leuk vindt en dat heeft mijn beeld van mannen zeker beïnvloed. De hoofdpersoon uit
Meer dan mannelijk is ook niet uit de lucht gegrepen. Ik heb hem gemodelleerd naar iemand die ik ken, maar die woont niet in Nederland.’
Is die man ook bezeten van u?‘Daar geef ik geen antwoord op. Het boek gaat immers niet over mij.’
uit: de Volkskrant
23-02-2011