Indonesische truckers al meer dan week vast in fileGeschreven door Transport Online op 02.03.2011, 19:15
Indonesische vrachtwagenchauffeurs zitten al meer dan week vast in een enorme file. Het is zo erg dat zij zelfs hun bezittingen, zoals mobiele telefoons, verkopen om eten te kunnen kopen. De file strekt zich uit over 11 kilometer en zo'n 2000 vrachtwagens staan inmiddels al dagenlang stil.
De goederenstroom van en naar de haven van Merak in het westen van Java Bakauheni haven in het zuidoosten van Sumatra duurt normaliter slechts drie uur. Maar sommige chauffeurs staan al vast vanaf 21 februari.
Hongerige en vermoeide chauffeurs zeggen dat ze eigenlijk alleen nog maar naar huis willen en zijn woedend op het falen van de regering die de handel belemmerd.
"Ik zit hier nu al drie dagen vast en mijn geduld raakt op. Ik heb geen geld meer dus moest ik mijn mobiele telefoon verkopen om voedsel te kunnen kopen", zegt de 35-jarige vrachtwagenchauffeur Surono tegen persbureau AFP. "Dit is de derde keer deze maand dat ik vast kom te zitten in een file en ik weet echt niet wat de oorzaak is."
Een andere bestuurder, de 45-jaar oude Endin, zegt dat dieven zijn voertuig hebben geplunderd terwijl hij even lag te slapen. "Ik was zo moe van het wachten dat ik in slaap viel. Toen ik wakker werd was mijn portemonnee verdwenen. Ik heb honger en ben moe. Alstublieft, ik wil gewoon naar huis.", zegt hij.
Indonesië is lid van de groep van 20 rijkste landen en heeft een van de snelst groeiende economieën in de wereld, waarbij de productie naar verwachting zes procent zal stijgen dit jaar.
Toch is het land beneveld door de bureaucratie, is verwikkeld in corruptie en zijn havens, wegen en luchthavens hopeloos ontoereikend voor het tempo van de groei van de economie in het land, volgens beleggers en analisten.
De overheid heeft vorig jaar plannen aangekondigd om 140 miljard dollar te besteden aan infrastructuur tot 2014.
Voor de vrachtwagenchauffeurs die nu vast staan gloort er een beetje hoop aan de horizon. Er zouden drie extra veerboten onderweg zijn om de toeloop te verhelpen. De file zou nu langzaamaan moeten verdwijnen. "Maar we blijven de situatie nauwlettend volgen", zei een woordvoerder van het ministerie van vervoer.
"Dit hebben we niet zien aankomen. Er was in januari en februari een toename van vrachtwagens van 10 tot 17 procent door een toename van bouwprojecten in Sumatra", voegde hij er aan toe.
"Acht van de normaliter 30 veerboten lagen in verband met reparatie de afgelopen dagen stil", zei de woordvoerder toe.
©Transport Online