De onzin van het CBS18-04-2011 om 19:00 door Edge of Europe
Westerse allochtonen?
Als je statistiek bedrijft, ontkom je niet aan grove generalisaties en vreemde paraplubegrippen – dat begrijpt op een enkel PVV-kamerlid na een kind. Maar wat het CBS doet met allochtonen, gaat alle begrip te boven.
Allochtonen – mensen van wie tenminste één ouder in het buitenland is geboren, aldus
het CBS (wij zwaaien even naar het voltallige Koninklijk Huis) – worden onderverdeeld in westerse en
niet-westerse allochtonen. Wat meteen opvalt, is dat mensen uit het grootste moslimland ter wereld, Indonesië, westerse allochtonen zijn. Want, zegt het CBS,
het gaat vooral om mensen die in het voormalig Nederlands-Indië zijn geboren.
Maar mensen die in onze voormalige kolonie Suriname zijn geboren, zijn
niet-westerse allochtonen en mensen die van de Antillen komen en dus rijksgenoten zijn, zijn eveneens niet-westers. Vanwaar die voorkeur voor Indonesiërs? Dat heeft te maken met
hun sociaal-economische en sociaal-culturele positie. Plat gezegd: een centenkwestie, net als voor Japanners. Chinezen daarentegen, een ondernemend volk dat niet snel bij de Sociale Dienst aanklopt en al minstens zestig jaar de natie voedt met emmers nasi goreng, zijn weer niet-westers. Sambal bij?
Wat levert dat nu op, die onderverdeling in westerse en niet-westerse allochtonen? Een Chinese restauranthouder en een Marokkaanse imam: één pot nat. Een Poolse vrachtwagenchauffeur en een Japans directielid: één pot nat. Een Molukse ex-treinkaper en een Franse hoogleraar: één pot nat. Ik ben geen statisticus maar het lijkt me lastig zinvolle gegevens te extraheren uit dit soort indelingen. Het wordt me ook niet heel erg duidelijk waar ze voor dienen.
Wat ik wel begrijp, is dat de methode het kijken naar etnische (of culturele) achtergrond als oorzaak van problemen propageert. Dat is an sich niet altijd fout, maar het leidt tot eenzijdige en kortzichtige politiek, zoals die van de PVV die niet ophoudt te hameren op het feit dat de moslims in ons land voor problemen zorgen. ‘Moslimjeugd’ die op straat rondhangt, terwijl geen Koranvers zegt dat je dat moet doen. ‘Moslimjongeren’ die achterblijven op school, terwijl geen imam predikt dat ze er met de pet naar moeten gooien. De PVV koppelt zaken aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben en negeert alle andere factoren. Zoals ook het CBS dat in feite doet.
Als de hele indeling westerse en niet-westerse allochtonen gebaseerd is op een centenkwestie, waarom deelt het CBS de allochtonen dan niet in op basis van inkomen? Waarom die preoccupatie met etniciteit?
Meer bij
Edge of Europesargasso.nl
lees daar ook eens de
reacties