‘Bontekoe weet exact wat hij wil’door een onzer redacteuren
Iedere vrijdag verklaart een Bekende Nederlander in de boekenbijlage van NRC Handelsblad de liefde aan een boek. Deze week SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan over De scheepjongens van Bontekoe.
‘Ik heb De scheepsjongens van Bontekoe van Johan Fabricius als jongen gekregen van mijn grootouders. Door de ogen van drie scheepsjongens op hun eerste, rampzalige reis naar Nederlands-Indië wordt in een prachtige sfeer en stijl beschreven hoe Nederland de wereld veroverde. Toen ik het las had ik al enig benul van de VOC omdat het vak vaderlandse geschiedenis samen met rekenen, taal en aardrijkskunde behoorde tot de vier vakken van het toelatingsexamen voor de middelbare school.
„De schipper van de jongens is een geweldige, inspirerende leider. Hij weet precies wat hij wil, aarzelt geen seconde en is een rots in de branding. Hij wordt door zijn mannen op handen gedragen; de scheepsjongens zijn enorm aan hem gehecht. Bontekoe is een voorbeeld van wie we heden ten dage nog veel kunnen leren. Hij schept duidelijkheid en gebruikt zijn formele macht eigenlijk nooit.
Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag 14 oktober 2011, pagina 4. Het hele interview is
hier te lezen.