Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Empty
BerichtOnderwerp: ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’   ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Icon_minitimezo 16 okt 2011 - 10:13

‘Bontekoe weet exact wat hij wil’
door een onzer redacteuren
‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Alexanderrinnooyka98356 ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Bontekoe

Iedere vrijdag verklaart een Bekende Nederlander in de boekenbijlage van NRC Handelsblad de liefde aan een boek. Deze week SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan over De scheepjongens van Bontekoe.

‘Ik heb De scheepsjongens van Bontekoe van Johan Fabricius als jongen gekregen van mijn grootouders. Door de ogen van drie scheepsjongens op hun eerste, rampzalige reis naar Nederlands-Indië wordt in een prachtige sfeer en stijl beschreven hoe Nederland de wereld veroverde. Toen ik het las had ik al enig benul van de VOC omdat het vak vaderlandse geschiedenis samen met rekenen, taal en aardrijkskunde behoorde tot de vier vakken van het toelatingsexamen voor de middelbare school.

„De schipper van de jongens is een geweldige, inspirerende leider. Hij weet precies wat hij wil, aarzelt geen seconde en is een rots in de branding. Hij wordt door zijn mannen op handen gedragen; de scheepsjongens zijn enorm aan hem gehecht. Bontekoe is een voorbeeld van wie we heden ten dage nog veel kunnen leren. Hij schept duidelijkheid en gebruikt zijn formele macht eigenlijk nooit.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag 14 oktober 2011, pagina 4. Het hele interview is hier te lezen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’   ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Icon_minitimezo 16 okt 2011 - 13:25

Als je deze link leest.. dan denk ik dat je best een spannend avonturenfilm kunt maken van Bontekoe's reizen.
Maar het publiek moet zich kunnen identificeren met de held van het verhaal en dan kun je beter vervelende dingen zoals het kidnappen van honderden chinezen voor de slavernij en nog meer wreed geweld weglaten
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’   ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Icon_minitimezo 16 okt 2011 - 18:11

Ik denk, dat ik het boek nog een keertje moet lezen......is al zo lang geleden....

study
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’   ‘Bontekoe weet exact wat hij wil’ Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
‘Bontekoe weet exact wat hij wil’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ik hoop dat hij het weet
» Weet iemand wat er met Om K aan de hand is?
» Wat ik écht ben, weet ik héél zeker
» „Voor je het weet, staat er een kerk in brand”
» Wat houden van is, liefje, weet ik niet precies

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: