Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Mensen en regels

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Mensen en regels Empty
BerichtOnderwerp: Mensen en regels   Mensen en regels Icon_minitimevr 21 okt 2011 - 13:57

Mensen en regels

Weblog Zuidoost-Azië
Michel Maas

21-10-2011 07:11

De Nederlandse efficiëntie blijft mij verbazen. Twee maanden geleden was ik er weer even, en nu, twee maanden later dus, glijdt er een envelop in de brievenbus van mijn Nederlandse adres.

EEN BEKEURING

Die heb je hier in Indonesië niet. Hier betaal je de agent die je aanhoudt. Of niet. Of je maakt een deal, en geeft hem een beetje uang rokok: geld voor sigaretten. Verkeersovertredingen zijn voor hem een bron van inkomsten, en als je geld nodig hebt verzin je gewoon een verkeersregel.

Verkeersregels zijn kortom zo flexibel als het maar kan. En zij gelden alleen als er een agent in de buurt is.

Er is zelfs een televisiereclame, waarin een vrouw een U-bocht maakt op een plaats waar dat duidelijk verboden is. Een agent springt uit de struiken en vraagt: ‘waarom deed je dat? Daar staat toch een bord dat het niet mag?’ Waarop de vrouw zegt: ‘Maar er stond niemand bij dat bord…’

Niet in Nederland. Ik krijg een bekeuring omdat ik te snel gereden heb met mijn huurauto. Ik reed op 17 augustus in Baexem 84 kilometer per uur, waar je er maar 80 mag rijden… 4 kilometer te snel. 4 kilometer, dat is zo snel als mijn bejaard buurvrouw kan lopen, als het moet..

4 kilometer. Ik herlees het wel zeven keer. Het is waar. In Nederland krijg je een bekeuring van 25 euro als je stapvoets de maximumsnelheid voorbij kuiert. Want in Nederland is een regel een regel en regels zijn van ijzer. Zij zijn belangrijker dan al het andere in het leven. Er is geen ruimte voor gemarchandeer, geen millimeter bandbreedte voor excuses, geen beloning voor prachtig geformuleerde verzinsels.

4 kilometer = 4 kilometer en zo is het en niet anders.

Niet in Indonesië. Daar zijn de regels er voor de mensen die ze gebruiken. De agent aan de ene kant, maar er is ook die kant die aan regels kan verdienen.

In Jakarta hebben we de ‘jockeys’, want in Jakarta hebben we de ‘3 in 1’-regel. Om de files te verminderen moet je op de belangrijke doorgaande wegen met minimaal 3 mensen in de auto zitten. En omdat je die extra mensen niet altijd op zak hebt, moet je ze huren. Dat is niet moeilijk, ze staan overal aan de kant van de weg, een vinger omhoog. ‘Jockeys’. Je laadt er een of twee in, en als je de stad uit bent laadt je ze weer uit, en betaalt ze 10.000 rupiah, 85 cent. En zij steken de weg over, gaan staan en houden hun vinger in de lucht voor de rit terug. Hele families eten daarvan.

Ze zitten de hele rit zwijgend naast je, als de bagage die ze zijn. Soms geven ze je een ongemakkelijk gevoel, dus altijd verstop je je tas met je computer onder je benen. Soms stinken hun voeten. Of stinken ze helemaal. Daarom nemen niet al te veel mensen graag zo’n jockey mee.

Dus het is altijd zaak een goede uit te zoeken. Liefst een vrouw, maar welke? Ik vraag het mijn vrouw, die naast mij zit.

‘Welke?’

‘Die met de hoofddoek.’
En het is waar. Ze heet Siti, zit op de middelbare school, is allerliefst en uiterst beleefd. Heeft geen vader, drie zussen en heeft al twee dagen geen rit gehad. Wij betalen haar 50.000 rupiah (4 euro 20) en iedereen is blij.

Regels kunnen goed zijn voor mensen, zelfs als ze heel anders zijn bedoeld.

Nee, niet in Nederland.

NOS

--------------------------------------------------------------------------------

10 reacties op “Mensen en regels”

G.B. zegt: 21-10-11 om 07:27

Wanneer je die bekeuring niet had gehad, Michel, had je dit leuke stukje niet kunnen schrijven. Wees er dus dankbaar voor.
De bon als inspiratiebron


Sam Warnaars zegt: 21-10-11 om 08:08

Michiel, je bent te lang niet in Nederland geweest;) Ook hier zijn de regels bespreekbaar, alleen gaat dat via de instanties (ipv handjeklap met de agent). Als je niet voor niets 25 euro wil betalen zou ik als ik jou was wat bewijzen opvragen:

- Het brondocument
- Een proces-verbaal gelijkend document, waaruit blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.
- Ijkrapport van de apparatuur
- Foto of video van de overtreding waarbij de tijd en datum te achterhalen zijn.

Als je googled kan je ook standaard bezwaar brieven downloaden.

Het gaat hier anders, maar eigenlijk ook het zelfde.


anouk zegt: 21-10-11 om 08:26

Dat heb je heel mooi gezegd G.B., kort maar krachtig.


Hans zegt: 21-10-11 om 08:32

jaja ‘t is wat met die jockeys… helaas voor hen moeten zij wel altijd op hun hoede zijn voor de politie die ze probeert weg te houden van de ‘opstap plaatsen’.

Btw Michel, van die 84 is al 5 km/uur afgehaald, precies om de reden die je noemt. Je reed waarschijnlijk 89. Maargoed, never let the truth get in the way of a good story


Bas zegt: 21-10-11 om 08:47

Michel

Een ding is zeker: Je bent in Indonesië blijkbaar goed geïntegreerd.

Als ik alleen afga over wat jij over Indonesië schrijft en wat ik van hier weet, gaat mijn voorkeur toch uit naar ons systeem


Marlijn van Helden zegt: 21-10-11 om 09:38

Mij spreekt de willekeur van het Indonesische ‘systeem’ juist wel aan. Het feit dat een regel niet per se een regel is, als je maar een goed verhaal hebt, vind ik menselijker en redelijker dan de Nederlandse stugheid van ‘te snel is te snel, of dat nu 4 of 40 km te snel is’.


peter zegt: 21-10-11 om 09:48

wat heeft een bevolking aan regels die niet voor iedereen gelden.
nederland is dol op regels en vooral boetes. het feit dat je in nederland over straat gaat kost je al bakken met gemeenschapsgeld.
ik verbaas me op de fiets om de hoeveelheid schroot die de hele dag voor de deur op de stoep geparkeerd staat en ook rondrijdt
stoplichten zijn afgestemd voor autos,fietsers moeten 2x wachten,belachelijk en precies verkeerd. fietsers en voetgangers houden de straten schoon en hebben geen dure parkeerplaatsen nodig die rolstoelers belemmeren. ik rijd in de regen altijd door het rode licht wanneer ik wil en die autos stoppen maar.
elke dag worden er bij mij in de buurt kinderen aangereden omdat automobilisten denken voorrang te kunnen nemen,een fietstunneltje of stoplicht is uit den boze,liever ouders slecht nieuws brengen.
parkeerplaatsen zijn overal maar een veilige oversteekplaats niet, de gemeent vertikt het voor de kinderen op te nemen en legt dus geen fietstunnel aan,maar zet bordjes weg om te vragen of men wat zachter wil rijden en legt nieuw asfalt
ambulances rijden hier af en aan, je zou zeggen dat dit moet opvallen na 10 jaar.
de beste regel zou zijn automobilisten beboeten als ze minder dan 10 kilometer moeten rijden voor hun bestemming en toch dat koekblik pakken.
het zieligste vind ik als ze helemaal doorflippen als er een krasje op hun schroot op wielen dreigt te komen,alsof dat ding in een vitrinekast hoort te staan.ik krijg dan jeuk en zou graag met mijn fietstrappertje langs het autootje schaven of heel even een spiegeltje aantikken.
krijg je ook een boete als je achter een politieauto aangaat die 80 rijdt binnen de bebouwde kom zonder sirenes op weg naar jawel een bakkie koffie op de zaak met de gsm in de hand?
nederland is zeer goed in meten met twee maten en kent enkel het systeem van elke keer hardere straffen en hogere boetes.
maar als bijvoorbeeld chemiepack een fout maakt,krijgt de bevolking de rekening.
flikker op met je boetes,politie,rijdende koekblikken en alle andere feodale megalomane trekjes.


Hwb zegt: 21-10-11 om 12:34

@ Peter:
Je hebt hier en daar best een punt, maar wat een klaagzang.

Overigens is het politiemensen toegestaan om (onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij een oproep met hoge prioriteit) 80 te rijden binnen de bebouwde kom, ook zonder sirenes en lichten. Moet overigens wel veilig gebeuren.
De ontheffing van verkeersregels voor politiemensen en de lichten en sirenes die politieauto’s tot voorrangsvoertuig maken, hebben niets met elkaar te maken.


Dickie van Toulon zegt: 21-10-11 om 12:40

Michel,

Volgens mij zie je een essentieel element van de NL’se rechtsstaat over het hoofd: de meerderheid van de bevolking (hoop ik voor NL) respecteert de wet en gedraagt zich conform, en het geteisem lapt alle regels aan zijn laars. De laatste categorie bejegent justitie met alle egards. Omdat gezagsgetrouwe burgers niet van zich afbijten, neemt justitie die graag te pakken.

Welkom in Indonesia, het land waar het leven goed is, zolang je geen ruzie krijgt met “de elite” [misnomer van immense proporties]

Dickie


G.B. zegt: 21-10-11 om 14:11

Het is natuurlijk wel zo: In Indonesie zal iemand die beter bij kas zit een hogere prijs betalen aan oom agent, dan iemand die wat krapper zit. Dus straf naar draagkracht.
En dat is een stuk rechtvaardiger dan ons systeem waarin ik met mijn tweedehands Corsaatje, met bloedend hart evenveel moet betalen als een rijke Audi A-7 rijder, die lacht om het bedrag waar ik om huil.

In Indonesie zal dus iedereen even hard rijden, terwijl hier iedereen zo hard rijdt als hij / zij zich kan veroorloven. Daarom hebben we hier snelheidsverschillen die gevaarlijk zijn en files veroorzaken.

Nederland is dus veel gevaarlijker dan Indonesie en minder rechtvaardig.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Mensen en regels
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Minder mensen recht op volksgezondheidsverzekering
» Echte mensen-mensen
» Strengere regels voor Indonesische visserij
» Zomercolumn: regels omzeilen tijdens spits in Jakarta
» Nog 925 miljoen mensen lijden honger

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: