Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

'Moeder zegen onze Jantjes'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'Moeder zegen onze Jantjes' Empty
BerichtOnderwerp: 'Moeder zegen onze Jantjes'   'Moeder zegen onze Jantjes' Icon_minitimeza 7 maa 2009 - 10:52

zaterdag 07 maart 2009 | 10:03 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 07 maart 2009 | 10:23

'Moeder zegen onze Jantjes' 2uhl5i8
Drie verschillende prentjes met gedichtjes en gebeden voor de Jantjes in de Oost.

De onderwerpen die tijdens de avondgebedjes aan de orde kwamen, waren zeer talrijk.

Heel vaak kwamen natuurlijk engeltjes op de proppen, die gedurende de nachtelijke uren voor bescherming moesten zorgen. En er werd ook vaak gebeden voor gezondheid voor het hele gezin. Er waren zelfs versjes waarin om zegen over de soldaten in Nederlands-Indië werd gesmeekt.

Paula Voet-Van de Borgt uit Kloosterzande stuurde daarvan een aardig voorbeeldje. De tekst van dit gebedje, dat werd uitgesproken voor het naar bed gaan, luidde als volgt:

"Moeder ik ben moegespeeld en vouw nu mijn handjes.

Ik kniel biddend voor u neer, Moeder zegen onze Jantjes,

onze jongens in de Oost.

Wees hun sterkte, wees hun troost.

Wees hun toevlucht in gevaren, wil hun voor hun moeder sparen,

dat ze op een goede keer, weer behouden huiswaarts varen."

Een andere lezer stuurde mij een prentje met de titel Zegen ons volk, zegen ons land, zegen Indië en Nederland.

Op de achterzijde stond het volgende gedicht: "Maria Moeder wil ons horen, help ons, reik ons vrij Uw hand,

zoveel op aarde gaat verloren, doch zegen ons, ons volk, ons land.

Laat toch hen, die voor ons gingen ver van eigen huis en haard,

door Uw heil en zegeningen steeds voor rampspoed zijn bewaard.

Leid eens vader, zoon en broeder, rein, behouden, tot ons weer.

Terug bij kinderen vrouw of moeder, vraag dit aan Uw zoon en Heer.

Hij Heer, hebt ons aller harten, eeuwig in Uw trouwe hand,

spaar dan ook voor druk en smarten Indië en Nederland.

Dit is onze vurige bede van Uw kinderen, hand in hand,

samen in Maria's Leger. Biddend gaande door ons land."

Dit gedicht is gemaakt door Gabriel Smit en uitgegeven door het Katholiek Thuisfront 'Biddend Leger' dat veel meer van deze prentjes destijds op de markt bracht. De prentjes zijn aan het eind van de jaren veertig verschenen.

Een ander, wat uitgebreider gebed dat onder dezelfde titel bekend was, begint met de volgende woorden:

"God die over het lot van de volkeren beschikt, wij bidden U, geef aan onze mannen in Indonesië, dat zij U steeds met een zuiver hart dienen, dat het geweld van de wapenen hen niet dere, dat zij voor de verleidingen niet bezwijken." En even verderop:

"Beteugel de hand van hem, die hun kwaad wil doen. Spaar hen voor ziekte, verwonding en dood. Laat hen trouw zijn aan Uw heilige gebeden en geef hun de rust van Uw genade."

Tijdens de vorige afleveringen ging het uitgebreid over de koster en de plaagversjes die aan zijn adres waren gericht. Afgelopen week kreeg ik van een lezer uit Breda een geschoonde versie van de koster die in de kerk een behoorlijke scheet liet. De tekst daarvan ging zo:

"Amen, ze kwamen, zei de koster. En hij poepte in de kerk.

Foei, zei de dominee, is dat nou je werk? Ach, zei de koster, dat ben ik zo gewoon.

Dan neem ik een papiertje en dan veeg ik het weer schoon." E-mail: a.rooms@bndestem.nl

Postbus 3229, 4800 MB Breda

Telefoon 076 5312161

De verhalen van Ad Rooms zijn tevens gebundeld in boekvorm. Deze boeken zijn te verkrijgen via de boekhandels

Zie ook www.hetrijkeroomseleven.nl

BNdeStem
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Onze moeder, onze HERO'
» 'Onze kampjaren' - moeder Te Velde over hun kampervaringen in Ned.-Indië
» Jacko en heel veel Jantjes