Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: boek Tropenjaren - "Gewone mensen, zware herinneringen" wo 11 maa 2009 - 12:28
Gewone mensen, zware herinneringen door onze correspondente Jeanne Teeuwen. woensdag 11 maart 2009 | 02:46 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 11 maart 2009 | 08:36
Ad Heesakkers, René Vos en Wiel Peerlings (vlnr) in de gedachteniskapel met onder meer het boek 'Tropenjaren'. foto Jurriaan Balke
BUDEL - De aantekeningen die René Vos uit Budel drie jaar lang, vele avonden per week, verzamelde bij Cranendonckse oud-Indië- en Nieuw-Guineaveteranen hebben uiteindelijk geleid tot het boek 'Tropenjaren'. Op 393 pagina's staan emotionele en indrukwekkende herinneringen van de vaak nog jonge Cranendonckse mannen die als dienstplichtig militair werden uitgezonden.
De gepassioneerdheid waarmee de 43-jarige Vos vertelt en feiten, data en plaatsnamen moeiteloos weet op te noemen, duidt op een groot respect voor deze mensen. "Als manneke las ik in oude weekbladen op zolder verhalen van deze mensen", vertelt hij. Toen hij twintig was overleed zijn oom Harrie, ook een oud-Indiëgediende. Vos vroeg zich af hoe dat eigenlijk voor die man was geweest; nooit eerder uit Budel en dan ver van huis in militaire acties verwikkeld. "Hem vragen kon niet meer, dus besloot ik het nog in leven zijnde veteranen te vragen. Na een bezoek aan het Nationaal Indië en Nieuw Guineamonument in Roermond, samen met zijn schoonvader en oudgediende Piet Verweijen, besloot hij die verhalen op te tekenen. "Steeds werden nieuwe namen doorgegeven waar ik zeker naartoe moest gaan en dat kon ik niet alleen", aldus Vos. Hij kreeg hulp van Soerendonker Wiel Peerlings en Maarheezenaar Ad Heesakkers, die zelf ook als marinier in Nieuw-Guinea is geweest. "Er is geen dag geweest dat ik er niet aan denk", vertelt Heesakkers.
Wat Vos het meest raakte was het feit dat gewone mensen zulke zware herinneringen met zich meedroegen. "Iedereen kent kapper Harrie van Mierlo, maar hij is vroeger wel in Nieuw Guinea door het oog van de naald gekropen." En de Budelse Bèr Hendriks, die in Indonesië met zijn makkers Soekarno moest bewaken.
De eerst uitgezondene, Wim van Lierop (88 ), is heel blij dat hij zich eindelijk kan uitspreken, en velen met hem. Maar er waren ook mensen die dat ook nú nog niet konden. Voor hen was het te erg geweest. En het meest trieste is nog dat ze nooit waardering hebben gekregen. "Sterker nog, ze moesten spullen die ze daar verloren waren, nog betalen ook", zegt een boze Heesakkers.
Het boek (à 17,50 euro) wordt 17 april aangeboden en ligt 18 april bij Bruna in Budel en Sprankenis in Maarheeze.