Kennelijk de tweede, derde of vierde generatie?
Toen ik in de 50er jaren als tiener naar Holland kwam werd ik wel degelijk uitgemaakt voor "blauwe" .
In eerste instantie begreep ik het niet: "Denken ze dat ik blauw bloed heb" was mijn gedachte.
Ach laat maar, dacht ik, het zal wel een compliment zijn.
Enige tijd later vroeg ik mijn ouders, omdat ik het woord "blauwe "al zo vaak gehoord had, ik was nieuwsgierig.
Mijn ouders legden uit dat het eigenlijk een scheldwoord was en dat ik maar net moest doen of er niks aan de hand was:
Niet op reageren.
Het rare is dat ik als enige van mijn broer en zussen helemaal wit met blauwe ogen ben.
Helaas heb ik de mooie bruine factor niet geërfd.
Toch was ik op school en op straat "de blauwe"zodra ze wisten dat ik uit Indonesië kwam........
Tja, weg mooie droom van het blauwe bloed, of misschien toch iets?
Mijn "oermoeder"is een Indonesische (van moederskant), volgens de familie geruchten een Prinses uit Solo, die als bijvrouw uiteindelijk getrouwd is met haar minnaar... Of het verhaal waar is weet ik niet, maar mijn oma en haar zus vertelde dit.
Dus heel misschien nog een ietsiepietsie blauwe druppeltjes? Als het waar is, nou noem mij maar "blauwe", ik geef er gewoon een andere betekenis aan, toch een compliment.
Overigens sinds de 70er jaren heb ik het niet meer gehoord.
Uit de mode?
DK