Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland.
+2
OmSid
Bob Angsat
6 plaatsers
Auteur
Bericht
Bob Angsat
Aantal berichten : 365 Registratiedatum : 18-01-10 Leeftijd : 69 Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi
Onderwerp: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. zo 15 apr 2012 - 9:11
Ik zit met een probleempje en het is eigenlijk geen groot probleempje, maar ik ben op zoek naar een juiste interpretering van de begrippen: Vaderland en Moederland.
Voorbeeld:
Als men een Nederlands paspoort heeften geboren in Indonesia uit Nederlandse ouders, is dan Nederland het Vaderland?
Als men een Nederlands paspoort heeft - NIET geboren uit Nederlandse ouders maar bijvoorbeeld geboren uit een Nederlandse moeder (in Nederland geboren) en een Indonesische vader (die in Indonesia is geboren en een Indonesisch paspoort heeft) of omgekeerd - wat is dan het Vaderland of Moederland?
Als men - destijds zoals vele Indische mensen - statenloos - geboren uit Indische ouders in Indonesia geboren en dan repatrieert naar Nederland, wat is dan het Vaderland of Moederland.
Hoe zit het precies, wie kan helpen.
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. zo 15 apr 2012 - 10:12
Ik denk ( moeilijk dese , maar even proberen) dat Moederland is het land waar je geboren bent . xxxxxxxxxxxxxx
Laatst aangepast door OmSid op zo 15 apr 2012 - 10:14; in totaal 1 keer bewerkt
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. zo 15 apr 2012 - 10:13
OmSid schreef:
Ik denk ( moeilijk dese , maar even proberen) dat Moederland is het land waar je geboren bent . En dat wordt gekoppeld met je nationaliteit . Er zijn twee soorten :Recht van de grond waar je geboren bent en de bloedlijn.
Mijn zoon , is geboren in Amsterdam, moeder Nederlandse , dus is Nederland zijn Moederland en tegelijk Vaderland sinds zijn 18de . Voor zijn 18de ging hij met mij mee ( Indonesische nationaliteit) . Voor Nederland is hij Nederlander ( geboren in NL en Nederlandse moeder en ook tegelijk erkend door de wet van 1984(Nederlanderschap).
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. zo 15 apr 2012 - 11:12
Om S, wah susah banget ya.
Daarom probeert die tweelingbroer van me precies erachter te komen hoe het nu zit met al die regeltjes en classificaties.
Namens B.Angsat bedankt voor antwoord.
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. zo 15 apr 2012 - 21:19
Maar wat als je geboren bent vóór 17 augustus 1945 in Nederlands Indië? Volgens mij was dat land gewoon een stukje Nederland (een kolonie waar Nederland het voor het zeggen had), toch? Nou nog moeilijker maken: Ik ben geboren in 1944 te Batavia, maar dat was toen op dat moment ingepikt door Japan. Ben ik dan op Japans grondgebied geboren, dus is dan Japan mijn geboorteland of moederland?
Ingewikkeld seg dese.
DK
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. ma 16 apr 2012 - 11:58
volgens Wiki: Een moederland is een staat die een 'ouderlijke' vorm van voogdij uitoefent over één of meer andere staten, die het heeft gesticht of onderworpen met een koloniaal statuut, vooral wanneer die geacht worden inferieur te zijn en dus 'beschaafd' en/of tot her ware geloof bekeerd moeten worden.
Ik kende alleen het begrip vaderland, vroeger zong ik op het schoolplein "Indonesia, tanah airku.." als de vlag werd gehezen en wij allemaal in keurige rijen stonden. Later werd Nederland mijn vaderland want bij geschiedenis kregen we te horen over 'de Vader des Vaderlands'. Nooit kunnen bedenken dat er ook een moederland zou kunnen zijn.
Weer later dacht ik: het land waar je vader is geboren is het vaderland, die van je moeder dus het moederland. Want als je veel verder terug gaat in de geschiedenis, dan geldt voor Indische mensen het omgekeerde van wat Wiki zegt: de vaders kwamen van overzee (dus vaderland is elders) en het land waar wij Indischen rondliepen was dus het moederland, want daar kwamen de moeders vandaan en daar hebben wij ons kleurtje gekregen..
Mijn Indonesische neef had het er in 2005 nog over dat zijn tante naar 'moederland' Nederland verhuisde, met een knipoogje naar tante
Wiki suggereert dus dat moeders belangrijker zijn?
ruwet.. ini..
Laat je ons je conclusies nog weten, Vragensteller?
Gast Gast
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. ma 16 apr 2012 - 15:48
Vaderland wordt gedefinieerd als het land waar je geboren bent: laten we zeggen Indonesie, dus het heeft niets met de VADER te maken.
Moederland geeft ook in de koloniale juridische taal aan de verhouding tussen de kolonien en de kolonisator, het Moederland (zie ook wetgeving over Ned. Indie, wordt in overdrachtelijke zin gehanteerd, dus heeft niets met je moeder te maken
Nederlands Indie was in de oorlog weliswaar bezet door de Japanners maar nog niet ingelijfd, laat staan juridisch erkend als substantieel onderdeel van het Japanse Keizerrijk. Dus de respondant heeft juist aangemerkt dat hij in Batavia en niet in een uitgestrekte wijk van Tokio is geboren. Daarnaast heeft toch niet de Japanse nationaliteit aangenomen of teveel Sushi gegeten
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. ma 16 apr 2012 - 18:03
Grgrgrgrgr, had een antwoord klaar en weg was Actieforum.
OK, opnieuw dan:
Namens vragensteller Bob:
Dank voor uw aller bijdragen.
Reden vraag:
Boudewijn de Groot zingt in zijn liedje "Moeder": Ik verlaat mijn vaderland even...terwijl hij in een hoog herenhuis zit en kijkt naar de foto van zijn moeder. Boudewijn de Groot is echter geboren in een Jappenkamp...
Gebruikte hij daarom een literair foefje in zijn liedje?
Voor WU: Ook ik moest meedreunen en meejodelen met Indonesia Tanah Airku, tanah tumpa darahku...Maar het vergieten van bloed kwam bij meer doordat ik op mijn blote poten in de glasscherven trapte..... en als ik snipverkouden was, dan proeste ik Indonesia tanah airku, tanah tumpa upilku.... en kreeg ik natuurlijk prompt een heis voor mijn harses, omdat de groene jongens door de lucht vlogen.... Is het niet zo Missy WU ??? Of had Missy WU altijd een schone zakdoek bij zich gewassen in de Lifebuoy zeep van Lindeteves...
wu
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. di 17 apr 2012 - 15:39
adoeh, niet so dan jij..... keurig opgevoede meisjes hadden en hebben geen snottebellen keurig opgevoede meisjes kwamen niet in de kampung (behalve als we wilden snoepen en mama mocht het niet weten) welke waszeep onze pembantu cuci gebruikte weet ik niet, wij kwamen nooit in het washok
(komtervan! IAF straft meteen zonder dat ik erom gevraagd heb, hihi...)
thanks Val voor het onderricht, nu weten we tenminste wat vader- en moederland inhouden
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. di 17 apr 2012 - 16:19
.... wij kwamen nooit in het washok.......
Ampun setengah mati.... bau basin !!!!!!!!!!!!
wu
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. di 17 apr 2012 - 17:27
.. we hadden 2 kamar mandi, eentje in huis voor ons (ouders en dochters), en eentje bij het paviljoen. Mijn broer sliep in het gastenpaviljoen... en dan hadden onze pembantus nog hun eigen kamar mandi (met put...)
Moest jij dan wel in het washok....? waar de meid de was deed?
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. di 17 apr 2012 - 18:25
Jawel ik ook in het washok,
want als de meid toch bezig was met de was....... ................................was ik ook in mijn sas....... maar toen was ik dus niet zo groen meer als gras en was dus al zo geel als padi dat wordt .....beras en zong de meid een hoog lied en ik speelde de bas.
Foei foei foei
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. di 17 apr 2012 - 21:36
Wij hadden ook maar één kamar mandi. Dus voor zowel de was doen als baden met de gajung.
DK
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. wo 18 apr 2012 - 8:09
Tjonge-tjonge die mas Henri h`e.., met de meid in de washok, zo het was dus niet alleen Abraham die wist waar de mosterd vandaan kwam maar ook onze mas Henri! En dan ook spelen met de "bas" allemachies revelations yet
siK.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. wo 18 apr 2012 - 8:33
.... Abraham die wist waar de mosterd vandaan kwam .....
We hadden een keukenmeid die moest koken en zij leerde me hoe ik de arang op moest "poken".
We hadden een wasmeid die moest wassen en zij leerde me hoe ik niet naast de pot moest plassen.
We hadden een meid die het huis moest schoonvegen en die leerde me hoe ik m'n "vullisbak" moest legen.
We hadden een meid die de boodschappen deed en die leerde me hoe ik recht moest lopen en niet uitgleed.
We hadden een meid die was hoofd der huishouding en die leerde me het verschil tussen kroncong en swing.
En tot slot hadden we ook nog een Pak Kebon, die leerde me het leuke plekje achter de regenton, waar men stond te wachten voor die ronde koekjes genaamd kelepon.
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. wo 18 apr 2012 - 23:16
Zo bro Henri, Je had al vijf meiden die je "les" gaven en een Pak Kebon voor de andere lekkernij! Heb je veel "geleerd" van de dames? Toch wel braaf gebleven, hoop ik? Of toch?
Goeie jeugd gehad !
DK
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland. do 19 apr 2012 - 5:08
Toch wel braaf gebleven, hoop ik?
DK, waarom denk je dat ik altijd schichtig achteromkijk, als ik weer mijn porum laat zien in Surabaya? Vooral als ik kinderen hoor roepen ............
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland.
Hulp gezochtg bij vraag verschil moeder- en vaderland.