Tja Valerio, ik heb geen ervaring met wat je schrijft over de blogs op het internet, maar wel heb ik gemerkt dat "hormat" in het algemeen gewoon pleitte is en ik wijt het maar aan het feit dat het "mode" is van deze tijd..... mede gekomen door invloeden van buiten den lande of wat dan ook. Helaas, de hormat is ver te zoeken.... zelfs ook al in Indonesia in de grote steden... De kleine steden, waar nog geen indringende invloeden van "derden" aanwezig zijn, is gelukkig nog wel de hormat aanwezig.... voor hoe lang?
Het viel mij voor het eerst op, dat de hedendaagse normen zwaar aan het "vervallen" zijn op dat gebied, toen mijn zoon op de middelbare school zat e(paar jaren geleden al weer) n les kreeg van een onderwijzer, die zowat het hele ouderspreekuur benutte om prat te gaan op het feit, dat ie opgepakt was samen met andere relschoppers tijdens een voetbal wedstrijd.
Ik vroeg hem of zijn klas dit wist.... Natuurlijk wist zijn klas dat. Ik heb niets gezegd en ben weggegaan van het spreekuur.
Ben er na dit incident beter op gaan letten en bemerkte toen pas goed het "verval"..... blijven zitten voor ouderen in een trein, poten op de bank neerpletteren en niet weghalen als je wilt zitten.... kindertjes van een jaar of 9 die "eikel" tegen je zeggen als je er wat van zegt als zij andermans eigendommen verrampeneren..., men knalhard op een stoep doorrijdt en het liefst tegen je aan en ene beetje stom grijnzend opmerken dat je uit moet uitkijken omdat zij op de stoep rijden en vooral moet ik dan goed opletten dat ik mijn handjes thuis hou en ze niet een draai om de oren geef fo als ze wat groter zijn een schop tegen hun achterste.... mag niet meer...
Dal laatste (knalhard op de stoep tegen je aan proberen te rijden), heb ik op een andere manier opgelost..... ijzeren buisje of zoiets tussen de spaken en gewoon doorlopen.
Tja, de tijden van het appel waarbij je al een dreun van de drilsergeant kreeg als de neuzen van je schoenen niet goed glommen, zijn allang voorbij helaas. Of als de ster op je mouw een beetje goor eruitzag.