Ik lees net het programma van de TTF 2012 en zie dat Hans Vervoort leest voor uit "Weg uit Indie" met interview door Jill Stolk.
Ik heb de recensie gelezen en wat me opvalt is dat 2/3 van het boek zich afspeelt in het kamp. Dus na al die kampboeken komt er weer zo'n boek uit. Ik vraag me af wat zo'n boek kan toevoegen aan al die andere boeken, want al die boeken worden vanuit een kinderoog bekeken. In de recensie wordt niet aangegeven of de kinderen Indisch zijn of niet. Wetende dat 70% van de kampbevolking Totoks waren, ligt het voor de hand de kinderen ook totok te laten zijn met natuurlijk een bijrol voor de Indischen zoals ook in de documentaire 2602.
En hoe zit het eigenlijk met al die Buitenkampers, die weer eens vergeten worden want die waren toch 66% der Nederlandse bevolking Indie, hopelijk worden ze als voetnoot vermeld.
Ik denk dat ik toch naar die lezing ga, niet alleen een leuke vraag te stellen of dit boek of deze strip een echte post-koloniale strip is maar ook de mooie tekeningen van Peter van Dongen te bewonderen, hopelijk kan ik een schets van hem kopen.