Educatieve vredesprojecten op de Molukken hebben vaak weinig effect
Datum nieuwsfeit: 06-06-2012
Vindplaats van dit bericht
Bron: Universiteit van Amsterdam
Universiteit van Amsterdam
Promoties, oraties en afscheidscolleges
Educatieve vredesprojecten op de Molukken hebben vaak weinig effect
Woensdag 6 juni 2012, 12:00 uur
Promotie
Dhr. R.A. Amirrachman/ Sociologie
Peace Education in the Moluccas, Indonesia: Between global modals and local interests
Alpha Amirrachman onderzocht de impact van educatieve vredesprojecten (gesteund door buitenlandse organisaties) op scholen op de door conflicten geteisterde Molukken, Indonesië. Hij laat zien dat de culturele oriëntatie van het vredeseducatiecurriculum niet helpt om de machtsongelijkheid en sociale ongelijkheid, die diep geworteld zijn in de Molukse samenleving, aan te pakken. De vrede-gerelateerde componenten in deze projecten waren ook te oppervlakkig of te klein om een aanzienlijk effect te bereiken bij studenten. Op een school waar geen specifieke vredeseducatie-interventie plaatsvond, wist men echter wel bruggen te bouwen tussen de studenten. Ook wist de school de steun van de ouders en de gemeenschap veilig te stellen, ongeacht religieuze en etnische achtergrond. Deze school is een goed voorbeeld van hoe het bewustzijn van burgerschap op een effectieve manier wordt uitgedragen, stelt Amirrachman. De mensen waren in staat een proces van vredeseducatie op te zetten zonder hulp van buitenlandse organisaties. Amirrachman laat zien dat, in een samenleving waar machtsongelijkheid tussen religieuze en etnische groepen aanwezig is, noties over de identiteitspolitiek nuttig zijn om te begrijpen hoe en waarom interreligieuze en etnische spanningen voortduren in wat eigenlijk een post-conflictregio moet zijn.
Promotor
dhr. prof. dr. H.G.C. Schulte Nordholt
Locatie
Agnietenkapel
Oudezijds Voorburgwal 231
1012 EZ Amsterdam
Deelname
Toegang vrij
Nieuwsbank