'Trip naar Indonesië heeft in sportief opzicht geen zin'
15/05/2013 12:58
Dat Oranje begin juni een trip maakt naar Azië, heeft alleen maar lucratieve redenen, meent Wim Rijsbergen. Sportief halen de oefenduels met China (11 juni) en vooral Indonesië (7 juni), de nummer 170 op de meest actuele FIFA-ranking, niets uit volgens de voormalig interim-bondscoach en technisch directeur van het laatste land.
Het voetbal in Indonesië kampt al lange tijd met corruptie en vele andere problemen. Rijsbergen, die in het Aziatische land ook actief was als trainer van PSM Makassar, geeft aan dat het nationale elftal de afgelopen jaren veel spelers is kwijtgeraakt. Vooral door de illegale competitie die er is opgericht.
'De illegale league is bijna groter dan de legale', stelt Rijsbergen. 'En al die spelers uit de illegale competitie komen niet uit voor het nationale elftal. Die wedstrijd van Oranje is dus alleen maar om een zak geld op te halen, want in sportief opzicht heeft het geen enkele zin.'
'Een paar geldschieters zullen die trip van Oranje mogelijk maken', vervolgt hij. 'Indonesië heeft wat miljardairs. Maar die hebben ook teams in de illegale competitie gekocht. Bijna alle spelers van het nationale team zijn naar die competitie overgestapt. Voor een officiële interland moet de FIFA toestemming geven. Achter de schermen zijn ze dus misschien bezig om die spelers te werven voor het nationale elftal.'
'Het is ook een beetje corrupt in Indonesië', heeft de voormalige Feyenoorder zelf geconstateerd. 'Toen ik er zat, werd de competitie bijvoorbeeld opeens vijf maanden stilgelegd omdat er een bond werd overgenomen... Ik ging scouten bij een paar clubs, maar hoorde dat die clubs waar ik ging kijken waren gekocht door eigenaren die actief waren in de illegale competitie. Hoefde ik dus niet meer te gaan kijken.'
Rijsbergen stond officieel tot 1 juli onder contract als technisch directeur van de Indonesische voetbalbond, maar zit ondertussen alweer een tijd thuis vanwege een lopende rechtszaak. De bond is volgens Rijsbergen afspraken niet nagekomen, waardoor de zaak nu bij de FIFA ligt. 'Het rammelt aan alle kanten en dat is zonde, want er zit wel potentie in. Het voetbal leeft namelijk ontzettend in Indonesië, maar er is steeds onrust.' (Joost Hofman)
Voetbal International