di 25 jun 2013, 09:41
Excuses Indonesische president voor smog
JAKARTA - President Susilo Bambang Yudhoyono van Indonesië heeft zijn excuses aangeboden voor de branden die in zijn land woeden en de oorzaak zijn van de ernstige smog in Singapore en Maleisië. Dat deed hij tijdens een persconferentie maandagavond. „Als president verontschuldig ik me en hoop ik op begrip van onze vrienden in Singapore en Maleisië”, zei Bambang Yudhoyono.
De branden veroorzaken de ernstigste luchtvervuiling in Zuidoost-Azië sinds 16 jaar. De president zei dat hij er alles aan doet om de vuurhaarden op het eiland Sumatra te stoppen, zoals de inzet van militaire vliegtuigen die vanuit de lucht de branden proberen te blussen. Bambang Yudhoyono trekt 200 miljard roepia (ruim 15 miljoen euro) uit voor de blusoperatie.
De smog die een week geleden Singapore trof, is slecht voor het toerisme en voor bedrijven. Daardoor is de economische impact van de luchtvervuiling groter dan de laatste grote smogcrisis in 1997.
In Singapore is het niveau van luchtvervuiling inmiddels gedaald van levensbedreigend voor zieken en ouderen tot beneden het niveau van ongezond. In de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur hangt echter nog steeds een dichte smog. Daar gaan de vogels 's ochtends een uur later dan normaal op zoek naar voedsel en staan ook honden en katten niet te springen om naar buiten te gaan, schrijft de Maleisische krant The Star.
Een speciale app houdt Maleisiërs aan de hand van hun gps-signaal op de hoogte van de luchtkwaliteit in hun omgeving en waarschuwt als het niet veilig is om naar buiten te gaan.
De Indonesische politie heeft dinsdag zes boeren gearresteerd die verdacht worden van de illegale brandstichting, schrijft The Straits Times. Maandag werden al twee landeigenaren aangehouden. Volgens een politiewoordvoerder was het overduidelijk dat het achttal iets met de branden te maken heeft. Hij kon echter niet vertellen of zij deel uitmaken van de grote bedrijven die beschuldigd worden van brandstichting om zo land beschikbaar te maken voor de palmolie-industrie.
Telegraaf