9 oktober 2013, 10:47
Hennis zegt ‘sorry’ tegen Indonesië voor blokkade verkoop LeopardsMinister Hennis-Plasschaert met haar Indonesische collega Purnomo Yusgiantoro. Foto ANP / Bagus Indahono
door Melle Garschagen
Buitenland Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie, VVD) heeft vanochtend excuses aangeboden aan haar Indonesische collega Purnomo Yusgiantoro voor de manier waarop de Tweede Kamer vorig jaar de verkoop van Leopard-tanks blokkeerde.
"Ik heb gezegd dat het mij spijt wat er is gebeurd", zei Hennis op een persconferentie op het Indonesische ministerie van defensie in Jakarta.
Hennis:"Dit is geen formele excuses namens de regering. Niemand hoeft officiële excuses aan te bieden voor besluiten die democratisch tot stand zijn gekomen. Wel kan ik persoonlijk sorry zeggen. De manier waarop de discussie verliep, was niet gerechtvaardigd gezien de relatie met Indonesië. Ik zou niet willen dat dit nog een keer gebeurt."Hennis zei te hopen dat de Nederlandse en Indonesische strijdkrachten in de toekomst nauwer kunnen samenwerken omdat Nederland en Indonesië "twee gelijkgestemde landen en dus perfecte partners" zijn. In juni gaf het kabinet zijn fiat voor verkoop van fregatten en wapensystemen aan Indonesië ter waarde van 345 miljoen euro. De fregatten worden gebouwd door de Nederlandse scheepsbouwer Damen.
Kamermeerderheid tegen de dealVorig jaar wilde Indonesië voor circa 200 miljoen euro overtollige Leopardtanks van Nederland de Nederlandse krijgsmacht kopen. De toenmalige minderheidsregering van VVD en CDA was voorstander van de deal, maar een Kamermeerderheid van PVV, PvdA, SP en GroenLinks was tegen.
Frans Timmermans (toen Kamerlid, nu minister van Buitenlandse Zaken) zei dat de PvdA-fractie niet overtuigd was dat de tanks niet gebruikt zouden worden tegen de eigen bevolking in onrustige gebieden als Papoea. Toenmalig minister Hillen (Defensie, CDA) zei dat Nederland met schone, maar lege handen stond. Indonesië kocht uiteindelijk Leopardtanks in Duitsland, waar politieke goedkeuring geen probleem bleek.
Hennis’ bezoek staat niet op zich. In november volgen premier Rutte, minister Ploumen (Handel) en staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) met een grote handelsmissie.
NRC