Geachte mensen;
Dus mijn gedachte,dat het met bull te maken had wa dus wat voorbarig.Ook trouwens wordt meestal orang bule(ik ben zelf Indo,doch ook bule genoemd)een beetje gekscherend gebruikt.Beetje plagerig,maar niet echt kwaad overkomend.
Ik ben zo ie zo niet zo lichtgeraakt qua betitelingen.
Vreemd,dat ik dat pas na 8 jaar van reizen door flinke delen v Indonesie tegenkwam.Misschien omdat ik mij voornamelijk in NTT en O-Borneo heb opgehouden,waar je het vrijwel niet hoort.
Op Java en Bali(waar ik dit jaar m.n. was)hoor je het vaak.Mijn vrouw is thans nog tijdelijk in Balikpapan/O-Borneo en daar schijnt het wel gebruikt te worden,doch dan een beetje voorzichtig.Zoiets als:een persoon in de klad vraagt,waarom is Uw zoon wat lichter,als andere kinderen.Mijn vrouw antwoord dan lachend:ja,wat denk je???Mijn man is een orang bule.En dan volgt hard gelach.
Tsja,nigger wordt nooit zo gebruikt in NL.Die zwarten wel eens in enkele gesprekken in de huiselijke kring,doch meestal toch wel is geleerd die mensen te betitelen als Surinamers.Antilianen,Kaapverdieers,etc.
Ik weet niet,hoe de Indischen bij hun komst in NL in de jaren 50 werden betiteld.Die bruintjes?Nu wordt er in mijn familie(Nederlandse moeder/vader v Java)alleen maar bepraat over Indischen.
Wij zijn wat betreft zulke zaken niet zo hard in de mond als de Amerikanen.Wellicht onze Calvijnse inslag,dat altijd beschaafdheid en v alles het goede laten zien/ombuigen naar voorstaat.
Ook beter.
Ik houdt als Nederlanders en Indo niet van dat gebral.
Sorry,doch zo is het.
Hoogachtend:
D.P. Tick