Molukkers herdenken treinkaping: 'waarom moesten mijn vrienden dood?'
18/01/14, 17:15 − bron: Redactie/ANP
© anp. Molukkers op de begraafplaats de Boskamp waar nabestaanden de zes Molukse treinkapers herdachten, die in 1977 de dood vonden bij de treinkaping bij De Punt. Enkele tientallen nabestaanden hebben vandaag in het Drentse De Punt de zes Molukse treinkapers herdacht die in 1977 de dood vonden. Zij deden dat op de plaats waar in juni 37 jaar geleden de kaping na een bestorming van mariniers eindigde. Het was voor het eerst dat nabestaanden en de Molukse gemeenschap bijeenkwamen langs het spoor van Assen naar Groningen.
Onder hen waren ook Junus Ririmasse, een van de drie kapers die de bestorming overleefde, en Njonja Soumokil. Zij bemiddelde indertijd tussen de kapers en de Nederlandse overheid. Ririmasse zei nog elke dag te denken aan de weken van de kaping en het gewelddadige einde. 'En ik vraag mij elke dag ook af: waarom moesten mijn vrienden dood?' Ririmasse raakte tijdens de bestorming ernstig gewond. Hij werd geraakt door 10 kogels.
Volgens Ririmasse en de journalist Jan Beckers, die samen onderzoek deden naar wat zich tijdens de bevrijding van de passagiers heeft afgespeeld, heeft het leger destijds excessief geweld gebruikt. Enkele kapers zouden nog in leven zijn geweest en daarna door mariniers alsnog zijn doodgeschoten. Ook zouden van dichtbij kogels zijn afgevuurd, wat zou duiden op een executie.
Geheime notaOnlangs onthulde de Volkskrant een nota die in 1978, negen maanden na de treinkaping, is geschreven door toenmalig hoofdambtenaar Ernst Hirsch Ballin, de latere minister van Justitie (CDA). Hij schrijft dat de treinkapers samen door 144 kogels zijn geraakt en dat het officiële regeringsverhaal over de bevrijding van de trein deels onjuist is. Deze nota verdween in de kluis, onzichtbaar voor de buitenwereld.
Na herhaalde vragen van de SP en de PvdA in de Tweede Kamer liet minister Opstelten in december weten dat hij 'nader archiefonderzoek' gaat doen. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gaat de autopsierapporten onderzoeken van de acht slachtoffers. Ook raadpleegt het ministerie van justitie drie externe deskundigen: een rechter, een oud-militair en een wetenschapper. De uitkomsten worden verwacht voor de zomer van 2014. Tot nu toe hadden opeenvolgende ministers van Justitie altijd geweigerd om onderzoek te doen naar de toedracht van de militaire actie.
Tocht door de weilandenAan de herdenking ging een tocht door de weilanden naar het spoor vooraf, waarbij de vlag van Nederland en de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) werd gedragen. Bij de plek van de kaping stonden acht stoelen met rozen. Die symboliseerden de zes dode kapers en twee passagiers die om het leven kwamen.
De herdenking werd niet op de exacte plek gehouden waar de trein in 1977 bijna drie weken stilstond. ProRail wilde dat vanwege de veiligheid niet. .
Volkskrant