Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 di 25 feb 2014 - 8:35
We likken onze wonden......
Er bestaat één of ander gezegde in Nederland: Luctor et Emergo... Ik worstel en kom boven. De wapenspreuk van de provincie Zeeland. De spreuk schijnt uit 1585 af te stammen, uit de tijd van het knokken tegen de Spanjolen (vlgs Wikipedia).... dus circa 429 jaartjes oud anno 2014....
Als ik denk aan alle door de eeuwen heen ontstane (natuur) rampen in Indonesia, welke lijfspreuk mag ik dan respectvol het Indonesische volk toedichten? De invasie van de Mongoolse overheerser K. Khan, Rijk van Kediri oorlogen, de bezoekers uit de "geciviliseerde" landen, o.a. waar men Casa Portuguesa zingt en het landje met de blanke top der duinen, die even langs kwamen om handel te drijven en er maar meteen een paar eeuwen bleven logeren... Een stelletje Sake drinkers uit een vlakbij gelegen buurland en daaropvolgend wederom een aantal doden en gewonden wegens het optreden van blanke "politiemensjes."
Mijn pet af voor een volk dat zo veerkrachtig is en zich telkenmale weer trots opricht.
Ga er maar even tegen aan.... je hebt al zo weinig en daar hebben ze geen NN of Delta Lloyd of Zekur of weet ik veel wat. Daar hebben ze amper een bord vreten 's avonds.
Helaas heb ik geen bronnen uit de omgeving van de SINABUNG, maar daar zal het net verschrikkelijk zij.
Maar niet getreurd mensjes uit de rijke westerse landjes.... De zomer staat voor de deur, het is de "ver van mijn bed show"en de vakantie catalogie worden al weer uitgereikt en de plannen voor de zomerse BBQ's worden gemaakt, dus waar maken we ons druk om? Het is al weer meer dan een week geleden toch.... en we wachten vol spanning af op de eventuele volgende ramp......
Suarasurabaya.net
Opnames uit de buurt van district Malang - richting Pujon.....Ngantang.
Medische nazorg voor de vluchtelingen:
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 wo 26 feb 2014 - 6:36
Suarasurabaya.net 25/26/ febr. 2014
Gemeente Kediri en omstreken.
Hulp bij het repareren van de schamele woningen en een blik in één der vele vluchtelingenkampen... Men kan voorlopig niet naar huis, want er is geen huis.... zo simpel ligt het zaakje ellende en misere daar.... Niets meer: geen huis, geen achtergelaten vee, geen bezittingen, misschien slechts een grijze sawah met vulkaan stof.
Kediri, 25 en 26 febr.2014..... Ellende wegens de vulkaan daar in Verwegistan waar ooit Indootjes in de tropenzon speelden........ Lege bordjes en wachten op uit te delen rantsoenen.
In Nederland hoorde ik afgelopen weekend een paar mensen klagen: Verdorie, de SVB stort de AOW pas op maandag de 24ste en ze keken in hun ijskast en vriezer en zagen dat die boordevol waren....Ik stond erbij en keek ernaar.
Schreef ik het nu goed? Schamele woningen... Je zou bijna zeggen, dat hier in Nederland de garage of gudang van menig bevoorrechte groter is.
Vluchtelingenkampen, niets als enkel dat wat op de grond ligt, en wachten op...........
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 do 27 feb 2014 - 5:39
Suarasurabaya.net 27 febr 2014:
Wetenswaardigheidje.... voor sommige lezers totaal nietszeggend, voor anderen destemeer.!!! Één van de vele gevolgen van de uitbarsting......
Desa KEBONREJO, Kabupaten Kediri Oost Java:
40% van de behoefte naar lombok op het eiland is (sorry: WAS) afkomstig van de productie op de hellingen van de Kelud.
Na de uitbarsting is 490 hectare lombokteelt op de hellingen naar de gallemiezen.
Alledaags dialoog tussen lombokboer en zijn echtgenote na terugkeer:
Vrouw: ....Man, wil je de dakpannen repareren alsjeblieft. Man: .....Vrouw, niet zeuren. Gebruik je otak. Waarvan moet ik het reperaren? Kijk's naar buiten. Wat zie je? Geef me liever wat te eten en te drinken..... Vrouw: Yoalah.....Waarvan? Van je platgebombardeerde lombok? Kijken naar de restanten helpt niet.... Ga liever de rijstbaal, die we achter moesten laten, schoon maken... dan doe je tenminste nog wat.....
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 do 27 feb 2014 - 5:51
Desa Laharpang, Kabupaten Kediri....
Suarasurabaya.net 27 febr 2014.
Restanten van een getroffen dorp. Men breekt het dorp af en bouwt het elders weer op, een ietsie pietsie verder weg van de krater vandaan.... De modderstroom heeft teveel vernield om het durp te "repareren."
Eens was dit een kamer, waar de familie na gedane arbeid uitrustte. De plaatjes aan de muur getuigen van wat eens zijn droom was:
Zelfs geen cicak of tokeh te horen in deze troosteloze negorij. Slechts een spaarzame pisangboom die trots nog zijn groene bladeren ten toon spreidt en daarmee zegt: Ik ben niet kapot te krijgen. Ik ben een plant uit Indonesia. IK ben net als mijn baas heel veerkrachtig....
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 vr 28 feb 2014 - 10:44
heb er geen woorden voor....
..anders dan dank zeggen voor alle moeite die je hebt gedaan om ons op de hoogte te houden
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 vr 28 feb 2014 - 13:26
Graag gedaan, omdat.....
ik van het land hou met al zijn mooie en lelijke dingsigheidjes, ik hoop dat door mijn virtueel gedoe iets van medeleven tevoorschijn wordt getoverd bij het lezerspubliek (hetgeen denk ik aardig gelukt is), ik slechts dit kan doen voor het volk dat getroffen is en waar ik voor een deel van afstam en me met hun één voel, ik juist deze getroffen streken dubbeldik en dwars liefheb vanwege het feit, dat daar mijn roots liggen.
Moge de getroffenen hun heil en zegen ontvangen van Allah en moge hun zonden vergeven worden, nu zij in deze rampspoed verkeren. Zij zullen immers de komende tijden de genade van Allah hard nodig hebben, want dat is voor velen slechts het enige houvast. (Het woord corruptie is namelijk al publiekelijk gevallen in verband met de toegezegde steun van de regering.)
En dan als toetje (alhoewel het m.i. eigenlijk een beetje misplaatst is hier in dit draadje):
Ik stel voor dat onze welbekende correspondent aldaar maar zijn congé indient bij de NOS, gelet op de wel zeer summiere berichtgevingen van zijn kant naar Nederland toe. Ook al zouden zijn werkgevers hem op het hart gedrukt hebben, om maar vooral NIET al te veel aandacht te schenken aan die misere aldaar. Als ie een beetje vent is en daar woont en werkt, dan zou ie makkelijk Nederland volgepropt kunnen hebben met berichtgevingen..... Maar ja, 's Lands wijs 's lands eer... en 's lands wijs Nederland is nu eenmaal niet zo erg geinteresseerd in dat ex-tropenlandje van de ex- kolonialen toch? Ze denderen zelfs liever 240 miljoen de sloot in, dan dat ze zaken doen aldaar....
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 1:12
Bro Henri, ook mijn dank voor het op de hoogte houden van de Kelud. Het geeft mij een beeld hoe het misschien ook in Tawangsari (aan de zuidhelling van de Kelud) ongeveer uitziet. Ik denk een verlaten stad, maar dat is al zo vaak gebeurt, als het kan komen de bewoners weer terug, zoals altijd.
DK
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 5:52
@DK..... betreft Tawangsari.
Waarschijnlijk, omdat Tawangsari te klein is om als nieuws te beschouwen (voor de Indon. media !!!) heb ik bijna niets kunnen vinden over deze desa en de gevolgen van de uitbarsting.
Ik heb er wel steeds naar gezocht voor je.
De enige berichten over Tawangsari, kabupaten Kedir/Malang waren van de 17de febr 2014 uit de ROL (Republika OnLine Jakarta) waarin het hieronder gequote bericht in het Indonesisch:
...Rombongan juga akan mendatangi pos-pos dan para relawan PKPU yang bertugas dalam penanggulangan bencana gunung Kelud.Hasil asessement tim rescue PKPU, Jalur Kediri Malang, Kec Selorejo, Kab Malang rusak berat akibat hujan pasir letusan Gunung Kelud. Kondisi rumah warga di Dusun Kebonredjo, Kecamatan Kepung, Kediri sebagian besar hancur akibat terpaan debu vulkanik.
Bahkan Dusun Paran Agung, Desa Marga Mulya merupakan daerah terisolir dengan ketebalan pasir di atap rumah mencapai 5-15 cm. Di desaa ini banyak atap rumah warga yang hampir roboh dan sudah roboh. Warga membutuhkan makanan, air bersih dan genteng atau terpal yang dapat digunakan menjadi atap sementara....
De hierin genoemde desa's liggen in de buurt van Tawangsari Kabupaten Malang/Kediri: namelijk Kebonrejo (zware materiele schade door de neerslag) , Paran Agung, Marga Mulya (bijna alle daken verwoest) .... dus naar alle waarschijnlijkheid zal Tawangsari het zelfde lot beschoren zijn... Alhoewel ik dit laatste niet kan bevestigen.
============================
Aan de andere kant was er ook dit bericht, weliswaar een ietwat hoopvol gevend, namelijk: dat er in Tawangsari een hulppost voor de vluchtelingen was ingericht. Dit bericht werd uitgebracht door de Tentara Nasional Indonesia - Angkatan Laut (Marine) van 25 febr 2014 !!!!
Komandan Lanal Malang Kolonel Laut (P) Syamsul Rizal, S.H., M.M. bersama Pasintel Lanal Kapten Laut (T) R. Didik P. S.Sos. meninjau Pos Kesehatan Lanal Malang yang berada di Ds. Tawangsari Kec. Garum Kab. Blitar, dimana keberadaan Pos Kesehatan tersebut untuk membantu para korban letusan Gunung Kelud, Kamis (20/2/2014).
Adanya Pos kesehatan Lanal Malang di lokasi tersebut cukup membantu para korban bencana meletusnya Gunung Kelud, dimana erupsi abu vulkanik yang dikeluarkan banyak menyebabkan para pengungsi terserang penyakit ISPA dan penyakit kulit, tersedianya obat-obatan yang ada bisa mencegah semakin parahnya penyakit yang diderita oleh para pengungsi, jumlah pengungsi yang telah berobat di posko Kesehatan Lanal Malang sebanyak 525 orang.
Pada kesempatan tersebut Komandan Lanal Malang memberikan sumbangan beberapa perlengkapan yang banyak dibutuhkan oleh para pengungsi seperti obat-obatan, selimut, sabun mandi, pakaian, susu, mie instan, masker serta air mineral yang diterima secara simbolis oleh Kepala Sekolah SMPN 2 Garum Bpk. Abdul Wahid, S.Pd., kemudian dilanjutkan melihat situasi aliran lahar dingin yang terhenti di Dusun Kampung Baru Ds. Karang Rejo Kec. Garum dengan jarak sekitar 2 km dari Gunung Kelud.
(Pen Lanal Malang)
Al met al is er dus geen duidelijkheid en het spijt me dat mijn speurderij jou niet verder op weg heeft kunnen helpen. In het bericht van de Marine schrijgt men enkel over de steun en goederen die de Marine verstrekte....
Het ZOU kunnen zijn, dat deze laatste berichtgeving een duidelijk geval van "reclame" voor de Angkatan Laut kan zijn om haar rol als "steun en toeverlaat" te bevorderen.(De marine en de landmacht liggen elkaar niet zo best en de landmacht was bij deze uitbarsting al direct terplekke om hulp te verlenen !!!)
Als ik naar het plaatje kijk, welke ik hieronder heb bijgevoegd, zie ik dus echt geen resultaten van de uitbarsting van de Kelud, maar eerder een leuk vriendelijk handjesschuddend tafereel....
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 7:58
Enkele beelden voor diegenen onder het lezerspubliek, die van sommige aanverwante zaken aan een uitbarsting geen flauw benul hebben. Foto's zijn genomen uit de contreien Kabupaten Malang Kediri Pujon Klaten etc etc etc.
En uiteraard zullen er best wel weer lezers zijn die dan zeggen: Nou en? Valt wel mee toch? Geen dooien, geen mensen te zien met gaten in de kop vanwege de vallende steentjes en dergelijke.
Deze mensjes adviseer ik dan om de onderste foto goed te bekijken (met je hart en verstand aub) en daarbij dan te denken aan: Het HAD jouw familie kunnen zijn... Het had jouw oma kunnen zijn... Het had jouw stammoeder kunnen zijn..... mits men dan nog weet wat stammoeder inhoudt... omdat je otakpartij bovenin je hersenprakkie volgestouwd is met.... vul zelf maar in.
In een paar eerdere postings hierboven, schreef ik o.a. over de Lahar Dingin (= koude vulkaanstroom = modderstroom = vulkanische as vermengd met regenwater.)
Hieronder enkele beelden wat het inhoudt.( Foto's Mas Puguh Ir van Surabaya.)
Foto's boven: Let op de op een hoop geschoven troep.....
Tevens schreef ik over de hulp aan de vluchtelingen, zowel in de opvangcentra alsmede aan de getroffenen in nabije desa's. Hieronder enkele beelden en ook deze foto's zijn eigendom van Mas Puguh Ir te Surabaya..... Even goed kijken naar de straat wat er op de grond ligt....dat ligt dus ook op de velden....met alle gevolgen van dien......dag oogst, en welkom prijsverhogingen... zo werkt het.
En persoonlijk vind ik dit, de voor mij meest aandoenlijke scene....aan het eind van haar leven ontmoet zij ellende....Zij is het toonbeeld van wat eens voor velen afkomstig uit dat tropenland, een stammoeder was. Zij is moe en tot het eind van haar leven moet zij strijden....Foto Mas Puguh Ir te Surabaya.
Ik sprak gisteren een Indische dame, die notabene zelf in de jaren '50 van de vorige eeuw de uitbarsting had meegemaakt en deze dame verwonderde zich over het feit, dat de mensjes terugkeerden naar hun desa's terwijl zij weten, dat er elke keer weer een uitbarsting kan volgen en alles vernielt wat in de weg staat... Ik vroeg de dame of zij dan genegen was om ervoor te kunnen zorgen, dat de mensjes dan de keuze hebben om op een veiliger plek te wonen. Het antwoord van de dame luidde: Waarom? Ik ben toch ook in staat om hier te wonen waar het relatief veilig is.
Ik gaf geen antwoord meer terug, aangezien ik zielsmedelijden had met deze dame haar mentaliteit en onbegrip en domheid. Haar man en kinderen waren aanwezig bij het gesprek en ook van hun kant werd ik overdonderd door hun egocentrische onwetendheid en verloochening van hun afkomst, gevoed en geindoctrineerd door Neerlands welvaart.
Het gesprek ging binnen ettelijke seconden over in het vieren van een plechtigheid waarbij elke aanwezige bij de plechtigheid geacht werd oleh2/berkat mee te nemen: Pietje bracht 40 lumpia's mee, Truus bracht 25 lempers mee, Tinus bracht broodjes mee, Jantje bracht schalen met rijst en sayur en andere gerechten mee en alles was schoon op.
Ik kon het niet laten om te vragen of inderdaad alles schoon op was, aangezien ik anders nog wel ergens een vriendje had die ervoor kon zorgen, dat de overvloedige hoeveelheden voer naar de behoeftigen gebracht konden worden. Het drong niet tot hen door en ik kreeg een duidelijke bevestiging dat alles maar dan ook alles schoon en schoon op was.
Kijk, dat zijn nu echte en waarlijke Indische mensen, die hun afstamming en de algemene opinie eer aan doen (= Indische mensen en eten).... vreten en vreten en nog eens vreten.
Sorry, ik kan het niet laten om te proberen vele egocentrische ogen te openen van vele mensjes die daar vandaan afstammen en alles al vergeten zijn. It's a small world after all....
Laatst aangepast door Henri R. Cingoor op za 1 maa 2014 - 9:59; in totaal 3 keer bewerkt
wu
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 9:42
Wat, als onze (groot)ouders niet min of meer gedwongen waren geweest.....
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 10:33
...Wat, als onze (groot)ouders niet min of meer gedwongen waren geweest.....
In mijn jeremiade verwijs ik niet naar de "goeden niet te na gesproken" , maar naar al die bijna honderden berichten die mijn tijdlijn passeren op FB en naar diegenen op andere fora, waar bijna geen letter verschijnt over het land van hun nenek moyang...
wu
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 10:57
ik was van de week deze foto's aan het bekijken en toen bedacht ik dat ik daar ook had kunnen wezen.... ware het niet dat mijn ouders.... en toen had jij het over omaatje.... en over steeds maar weer je leven opbouwen..
Benefiet dansavond voor slachtoffers Kelud 24-02-2014
Help de slachtoffers van de uitgebarsten vulkaan Kelud in Indonesië door te dansen. Dat was het centrale thema van een benefiet dansavond die plaatsvond op 22 februari 2014. Indonesiënu maakte de volgende videoreportage: zie filmpje op indonesienu.nl
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 11:37
Benefiet dansavond voor slachtoffers Kelud......
Veel te weinig, maar voor deze organisatoren in elk geval sowieso
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 za 1 maa 2014 - 12:18
Voor de getroffenen van de Sinabung organiseert de Indonesische ambassade vandaag wel iets..... zie dit topic.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 zo 2 maa 2014 - 6:56
Het leven rondom de directe omgeving van de vulkaan Kelud is op gang gekomen en zoals al eerder geschreven: Men likt de wonden, ruimt de zooi op en telt wat er is overgebleven en met dat laatste is men veelal binnen een paar seconden klaar: er is dus voor velen niets meer.
Uithuilen en opnieuw beginnen is de message. Voor sommigen gloort er hoop aan de horizon omdat men op wat beloofde materiele steun hoopt ( let wel: HOOPT. Want of het er uiteindelijk komt zal een vraagteken blijven voorlopig, want uiteraard zullen de nodige zijweggetjes richting knip/kantong van corrumperende ambtenaartjes/tussenpersoontjes gebruikt worden.).
Maar voor het overgrote deel van de getroffenen is er dus niets en zoals gebruikelijk zal het woordje "UTANG" nu weer uit de kast getrokken moeten worden voor hen.
UTANG? Ja, schulden maken heet zoiets. Praktijksgewijs leent men dus nu geld om bijvoorbeeld reparatie materiaal, bibit, vee, weet ik veel wat nog meer aan te schaffen en om het leven weer op te bouwen en dus schuifelt men naar de geldschieters toe om een klein voorschot te lenen tegen exhorbitante condities natuurlijk... En wie de geldschieters zijn, weet een klein beetje Indonesia kenner wel, denk ik.
(Een hint: De VOC had destijds de zogenaamde duiten ingesteld als wettig betaalmiddel, maar dat liep van geen kant, want Jan met de Pet uit de desa kwam zelden in aanraking met de VOC, maar juist in die desa's speelde zich de zogenaamde kleine economie af - kleine beetjes maken vele grote - en toen kwam er dus een groep geldschieters tevoorschijn uit de "gastarbeiders kringen" (= Niet uit Europa maar uit een Aziatisch land waar men heel vroeger haarstaarten droeg) die het gat in de markt ontdekten en de kleine economie spekten met een soort eigen geldmiddel, de PIETJIES genaamd.... en nu mag de onderzoekende en nieuwsgierige lezer het verder maar uitzoeken.)
Om een lang zeikverhaal kort te maken:
Als allerlaatste nieuws dat ik wil bijdragen aan dit draadje (ik weet het: heb het eerder geschreven), dan nog de volgende foto's, gemaakt door beroepsfotograaf Suwarno, van de Kelud gedateerd 21 t/m 23 febr 2014 en bij mijn weten "clandestien" gemaakt ook nog, met gevaar voor eigen leven. Geplaatst op de website van www.oysteinlundandersen.com Het beeldmateriaal is COPYRIGHT.
Je zult maar zulke brokken op je harses krijgen.
Het resultaat van de brokkenzooi.
De troosteloze aanblik van wat eens groen was.
De nieuwe kratermond met een doorsnee van 400 m2.
Een vergelijk van de kratermond 2011 met de Anak Kelud en hoe de krater er na de uitbarsting van 2014 uitziet.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014 zo 20 apr 2014 - 4:11
Ach, een nagekomen bericht van 14 april 2014 inzke de gevolgen en nasleep hulp slachtoffers van de uitbarsting van de Kelud. Ik lees de namen van de landen: Zwitserland en Canada.... Ik lees NIET de naam van Nederland.... En ik al die jaren maar denken, dat Nederland zo'n goede sterke band had met de voormalige kolonie... ahum ahum ahum.
Nou, die band was er altijd wel, maar dan enkel in de hoedanigheid van een hele sterke fysieke band, dat Nederland achter zich aan trok en aan het eind van die band waren de producten van Indonesia....die richting ....kikkerland werden getrokken.
Enfin, geen zin meer om te vertalen. Te verdrietig.
Suara Surabaya.
KELANA KOTA 14 April 2014, 14:31:06 | Laporan Fatkhurohman Taufik Swiss dan Kanada Kepincut Penanganan Kelud suarasurabaya.net - Pemerintah Swiss dan Kanada mengundang secara khusus Pemerintah Jawa Timur untuk memaparkan keberhasilannya dalam menangani Erupsi Gunung Kelud.
"Secara khusus Swiss minta saya datang ke sana untuk memaparkan apa yang telah dilakukan saat Erupsi Kelud," kata Soekarwo, di sela-sela menerima perwakilan presiden Badan Eksekutif Mahasiswa (BEM) Nusantara, di Grahadi, Senin (14/4/2014).
Menurut dia, undangan ini disampaikan langsung oleh Ketuaan Besar Swiss saat berkunjung ke Grahadi beberapa waktu lalu. Hal yang sama, juga dikatakan Kedutaan Besar Kanada di Jakarta ketika menemuinya di Grahadi.
Dua negara ini, kata Soekarwo, kepincut penanganan erupsi Gunung Kelud. Erupsi yang dinilai cukup dasyat, ternyata tak menelan korban jiwa.
Padahal, total pengungsi mencapai 12 ribu yang tersebar di tiga Kabupaten Kediri, Blitar dan Malang. "Mereka ingin meniru penanganan bencana seperti yang kami lakukan," ujarnya.
Soekarwo mengatakan, penanganan Erupsi Kelud sukses berkat kerjasama semua pihak. Pemerintah daerah sendiri saat itu juga langsung bergerak tanpa menunggu komando dari pusat.
"Sinergi dari TNI dan Polri juga terjadi dengan cepat dan gotong royong sehingga penanganan bisa berjalan cukup baik," kata dia. (fik/ipg)
Editor: Iping Supingah
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: De gunung Kelud is ook aan het rommelen 2-2-2014