Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ‘Vader begon te lachen, mijn moeder huilde’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

‘Vader begon te lachen, mijn moeder huilde’  Empty
BerichtOnderwerp: ‘Vader begon te lachen, mijn moeder huilde’    ‘Vader begon te lachen, mijn moeder huilde’  Icon_minitimewo 16 apr 2014 - 15:26


‘Vader begon te lachen, mijn moeder huilde’

15 apr 2014

LANSINGERLAND - Karel Janssen (74) was vorige week donderdag te gast bij het radioprogramma Music Case van RTV Lansingerland. Een interview met de Kapitein der Mariniers buiten dienst.

Aan welk nummer uit de uitzending heeft u een bijzondere herinnering? “Dat is de Ode aan Nieuw-Guinea. Tussen 1959 tot 1961 heb ik daar achttien maanden gediend. Het was mijn eerste uitzending en die bleek niet zo romantisch als ik me had voorgesteld. Hoewel je vooral de goede herinneringen onthoudt, was het de bittere waarheid. Drinkwater was er bijvoorbeeld niet. Om modderwater uit een rivier schoon te krijgen, gebruikten we speciale tabletten. Je kón het daarna drinken, maar het wás niet te drinken. En als er weer eens een halfrottende aardappelpartij binnenkwam, dan stonk je allemaal de kazerne uit.”

Hoe bent u bij het Korps Mariniers belandt?
“Ik woonde in Brunssum, in Limburg, en zat op de Ondergrondse Vakschool om opgeleid te worden voor de mijnen. Ik was een bijzonder goeie sporter en toen mijn sportleraar dat opviel, raadde hij me aan om naar het Korps Mariniers te gaan. Daar had ik nog nooit van gehoord, ik was ook pas zestien jaar. Thuis hadden mijn ouders er ruzie over, want mijn moeder zag dat helemaal niet zitten. Ik weet nog goed toen ik terugkwam van de keuring en mijn duim omhoog stak. Mijn vader begon te lachen, mijn moeder huilde. Zelf heb ik nooit spijt gehad van die beslissing.”

Welke uitzending was voor u het zwaarst?
“Nieuw-Guinea. Omdat ik nog jong was en ook omdat het erg zwaar was. Ik heb er ontzettend veel patrouille gelopen, met 35 graden. En zeker in de laatste maanden zijn er een aantal kameraden gesneuveld. Zelf heb ik de dood ook in de ogen gekeken toen we tijdens een patrouillegang de weg kwijt waren in de jungle. Het kompas werkte bovendien slecht omdat er teveel ijzer in de grond zat. Niet alleen de Indonesiërs waren op dat moment de vijand, maar ook ravijnen, slangen en mangrovebossen. Daar kon je vast in komen te zitten.”
Hoe kijkt u aan tegen het huidige Korps Mariniers? “Het is superbelangrijk dat zij er zijn. Het Korps Mariniers is opgericht op 10 december 1665 en was bedoeld om de koopvaardij te beschermen. Nog altijd is piraterij een belangrijke taak. En deze week vertrekt een Nederlandse Kolonel der Mariniers naar Mali, waar hij 11.000 militairen uit dertig landen aanstuurt om de vrede te bewaren of te herstellen. Nee, vrede komt niet vanzelf.”

Is er nog een verschil met vroeger? “We beschermen niet alleen meer Nederland, maar de hele wereld. Ook anders is dat veel jongeren tegenwoordig een zwakkere conditie hebben bij de aanmelding. Kijk, wij liepen vroeger een paar kilometer naar school en daar train je natuurlijk je spieren mee. Nu brengt moeder de kinderen met de auto. Wat dat betreft vind ik het wel goed dat ze bij de keuring nog altijd die strenge eisen aanhouden.”


RTV Lansingerland
Beluister iedere donderdag van 20.00 tot 23.00 uur het programma Music Case met dj Kees Maree op 92.2 FM.
Meer info over de radio-en televisieprogrammering via 
www.rtvlansingerland.nl

dé Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
‘Vader begon te lachen, mijn moeder huilde’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn favoriete vertelling was het 'kerstverhaal' van mijn moeder
» Ook mijn vader wilde wel eens losse handen hebben
» ehm... even lachen?
» Goudmijn: Een stukje van mijn vader (2 mei 2012)
» Mijn vader uit Semarang - Yap Kioe Bing

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: