Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Oer-Hollandse bami

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Oer-Hollandse bami Empty
BerichtOnderwerp: Oer-Hollandse bami   Oer-Hollandse bami Icon_minitimewo 6 aug 2014 - 20:00


wo 06 aug 2014
Recept van Felix Wilbrink

Oer-Hollandse bami

Zag ik nu echt weer ergens die mandjes waar Lonny Gerungan zo bekend mee werd? Prachtig Indisch eten was het, in gevlochten mandjes waarmee werkgelegenheid in Indonesië werd gecreëerd. Maar Lonny is kok en Lonny is zanger. De mandjes kwamen in andere handen. Het was vlug gedaan, zo zonder ziel.

Nodig:
400 gr mie, gekookt
7 sjalotjes, gesnipperd
3 tenen knoflook, gehakt
1 dikke prei, in ringen
100 gr witte kool, in slierten
100 gr taugé (in koud water)
250 gr hamlappen, in blokjes
75 gr gepelde gekookte garnalen
1 bosje selderij
3 eetl ketjap manis

Bereiding:

Zag ik nu echt weer ergens die mandjes waar Lonny Gerungan zo bekend mee werd? Prachtig Indisch eten was het, in gevlochten mandjes waarmee werkgelegenheid in Indonesië werd gecreëerd. Maar Lonny is kok en Lonny is zanger. De mandjes kwamen in andere handen. Het was vlug gedaan, zo zonder ziel. Onlangs zag ik ze weer ergens liggen maar het is onduidelijk wie of wat er achter zit. Ik laat ze nog maar even staan, in ieder geval.

Dan maar zelf ouderwetse bami maken. Kook de mie zoals het op het pak staat en spoel af en zet koel weg. Heb je al het voorbereidende werk als gedaan? Sjalotjes schoon en gesnipperd, knoflook gehakt, het vlees in blokjes. De prei in ringetjes, de kool in reepjes. Nog even de taugé in ijskoud water zetten (ja, mag blokje ijs bij, maakt de taugé extra knapperig).

Dan de olie heet laten worden in de wadjan (ja, ja wok mag ook). Vlees er in, mooi bruin bakken, en dan de sjalotjes erbij, de knoflook, de kool en de prei en laat tien minuten garen. Bosje selderij fijn gesneden? Dan de mie vast kleuren met de ketjap manis. Vuur hoog. De mie gaat erbij, omscheppen, de garnalen er in en even heet laten worden. Weet je het nog? Serveren met reepjes omelet, plakjes augurk en kroepoek. Hollandser dan dit kan bijna niet.

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Oer-Hollandse bami
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bami Goreng
» Hollandse aardbeien in Indonesië
» ‘Hollandse Nieuwe’ in het Openluchtmuseum Arnhem, 01-04 t/m 30-10
» De laatste dagen van mijn Hollandse jeugd.
» De 'vakantie' van jonge Molukkers bij Hollandse gastgezinnen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: