Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

logisch toch..?

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

logisch toch..? Empty
BerichtOnderwerp: logisch toch..?   logisch toch..? Icon_minitimewo 11 maa 2015 - 11:35

Door Ronald Frisart 10 maart 2015 17:00 , Laatste update : 10 maart 2015 17:00

Goedkoop, duurkoop en een beetje korupsi

Toen mijn vrouw twee weken geleden naar Jakarta vertrok, bleek ze op Schiphol een paar kilo te veel bagage te hebben.

Honderd euro betalen of die kilo’s achterlaten, dat was de keus. Dus hup, een flinke partij stroopwafels en ander spul de koffer uit.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar toen ze zich voor de terugreis meldde op luchthaven Soekarno-Hatta bleek het overgewicht het drievoudige van dat op Schiphol. Indonesiërs nemen nu eenmaal vaak etenswaar mee.

In de koffer van mijn vrouw zaten - ik doe slechts een greep - rendang jengkol (bonengerecht), ikan teri katjang (gebakken visjes met pinda), bereid door ibi (tante) Lin, zakken met de vruchten rambutan, salak en manggis, ongebakken emping, pakjes bumbu’s, koffie, thee.

De Indonesische douane bood de keus: achterlaten of 100 dollar betalen. Of - derde optie - cash een half miljoen rupiah (40 euro) schuiven. Mijn vrouw koos voor dat laatste. Korupsi?

’’Jaaa’’ erkende ze thuis, ’’maar die spullen waren in Jakarta veel goedkoper dan hier.’’ Zeker zonder die 40 euro mee te rekenen dan. Bovendien: emping, bumbu’s, koffie, thee - allemaal ook hier te koop. ’’Nou, die thee niet hoor, want kijk, dit is teh potji. Die kreeg ik als meisje als ik uit school kwam. Die smaak, die herinnering, onbetaalbaar.’’

Ik zweeg. Ik weet waar de ratio zijn werking verliest.

Gooi en Eemlander
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

logisch toch..? Empty
BerichtOnderwerp: Re: logisch toch..?   logisch toch..? Icon_minitimeza 14 maa 2015 - 18:23

In de koffer van mijn vrouw zaten - ik doe slechts een greep - rendang jengkol (bonengerecht), ikan teri katjang (gebakken visjes met pinda), bereid door ibi (tante) Lin, zakken met de vruchten rambutan, salak en manggis, ongebakken emping, pakjes bumbu’s, koffie, thee.

De Indonesische douane bood de keus: achterlaten of 100 dollar betalen. Of - derde optie - cash een half miljoen rupiah (40 euro) schuiven. Mijn vrouw koos voor dat laatste. Korupsi?
=========================================================================================
Adoeh , te erreg die meprau.
Gelukkig gaat ze terug naar Holland , stel eens voor dat ze naar Australia gaat ( kijk maar naar de Border Security ) .
Wordt ze gelijk beboet of mss opgepakt.
Welke uitheemse ongedierten liften mee met de rambutan , salak en manggis die de Nederlandse flora kan besmetten ?

Wie neemt nou rendang Jengkol, strakjes als je te veel eet krijg je Jengkollen.
Vraag me ook af wat een douanier mee te maken hebben , hoogstens de  grondsteward/es die constateerde dat je bijna 9 kilo te veel meeneemt.
Teh potji kan je ook kopen bij Oriental Amsterdam/Beverwijk .

Is het verstandig Wink om te vertellen dat je vrouw een "misdrijf" pleegde ?
Want het is geen corruptie als je een ambtenaar in functie  gaat beinvloeden,tenminste als hij/zij van de Pajak=Belastingdienst is.

Psssst, niet verder vertellen ,awas lho !
Ik ken een import Amsterdammer die ook rendang Padang(de echte) en diverse bumbu's , zeep , tandpasta of tandenborstels uit land pan erkomst sleepte als hij terug gaat naar zijn nieuwe kampung in Amstelerdam.
Het is omdat daaro goedkoper is en sinds pensionering moet hij op de kleintjes letten , elke dubbeltje telt mee . Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden

logisch toch..?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Shit, dus toch…
» Had SBY toch gelijk?
» MINERVA En toch herdenk ik
» Traditioneel en toch te sexy
» Toch parade bij Sonsbeek 2016

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum