In de koffer van mijn vrouw zaten - ik doe slechts een greep - rendang jengkol (bonengerecht), ikan teri katjang (gebakken visjes met pinda), bereid door ibi (tante) Lin, zakken met de vruchten rambutan, salak en manggis, ongebakken emping, pakjes bumbu’s, koffie, thee.
De Indonesische douane bood de keus: achterlaten of 100 dollar betalen. Of - derde optie - cash een half miljoen rupiah (40 euro) schuiven. Mijn vrouw koos voor dat laatste. Korupsi?
=========================================================================================
Adoeh , te erreg die meprau.
Gelukkig gaat ze terug naar Holland , stel eens voor dat ze naar Australia gaat ( kijk maar naar de Border Security ) .
Wordt ze gelijk beboet of mss opgepakt.
Welke uitheemse ongedierten liften mee met de rambutan , salak en manggis die de Nederlandse flora kan besmetten ?
Wie neemt nou rendang Jengkol, strakjes als je te veel eet krijg je Jengkollen.
Vraag me ook af wat een douanier mee te maken hebben , hoogstens de grondsteward/es die constateerde dat je bijna 9 kilo te veel meeneemt.
Teh potji kan je ook kopen bij Oriental Amsterdam/Beverwijk .
Is het verstandig
om te vertellen dat je vrouw een "misdrijf" pleegde ?
Want het is geen corruptie als je een ambtenaar in functie gaat beinvloeden,tenminste als hij/zij van de Pajak=Belastingdienst is.
Psssst, niet verder vertellen ,awas lho !
Ik ken een import Amsterdammer die ook rendang Padang(de echte) en diverse bumbu's , zeep , tandpasta of tandenborstels uit land pan erkomst sleepte als hij terug gaat naar zijn nieuwe kampung in Amstelerdam.
Het is omdat daaro goedkoper is en sinds pensionering moet hij op de kleintjes letten , elke dubbeltje telt mee .