Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden
4 plaatsers
Auteur
Bericht
Anti-Indo
Aantal berichten : 246 Registratiedatum : 03-07-11 Leeftijd : 37 Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht
Onderwerp: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden ma 20 apr 2015 - 17:09
Ik geef dit maar een apart topic hier in het verslagenforum in plaats van dat ik dit in het draadje in de Uit-Agenda plaats...
Afgelopen zaterdag was ik in Leiden voor deze tentoonstelling Toevallig was het de Week van het Museum en kon ik voor slechts 1 euro naar binnen! Was me niet eens van deze speciale gelegenheid bewust.
De tentoonstelling is een kleinschalige galerijtentoonstelling getiteld 'Verbinding van culturen', en is te vinden in dezelfde ruimte waar zich ook het Indonesische gedeelte van de permanente expositie bevindt. Het is expliciet NIET een tentoonstelling over de geschiedenis van de Peranakan-gemeenschap in Indië en Indonesië. Wat er wordt geëxposeerd is een collectie voorwerpen die specifiek verband houden met de huwelijksceremonie van de Peranakans. Deze voorwerpen zijn een gift van de heer Sioe Yao Kan, en verscheidene voorwerpen zijn gebruikt tijdens de bruiloft van zijn grootmoeder in de vroege twintigste eeuw. Er zijn boekjes beschikbaar met toelichting bij elk object. Tevens worden er drie filmpjes afgespeeld die interviews vertonen met drie Peranakan-vrouwen uit verschillende generaties over hoe zij tegen de huwelijkstraditie aan kijken.
Ik vond het een mooi kijkje in het bruiloftsgebeuren van de Peranakans, misschien vooral ook omdat een outsider dit niet vaak te zien krijgt. Inderdaad is er sprake van een vermenging van Chineze, Javaanse, en ook Westerse elementen.
Foto's volgen naderhand, de kwaliteit kan te wensen overlaten.
Anti-Indo
Aantal berichten : 246 Registratiedatum : 03-07-11 Leeftijd : 37 Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden ma 20 apr 2015 - 17:52
Deze muiltjes zijn met kraaltjes ingezet om zo het gewenste patroon en de afbeeldingen te maken, héél secuur werk en prachtig om te zien
Hieronder een paar gordels ; de onderste is versierd met tijgerklauwen. Gemeen voor de tijgers natuurlijk die hiervoor het leven hebben moeten laten, niettemin indrukwekkend om te zien. Zulke klauwtjes laat de poes niet achter op het bankstel.
Dit pyramidevormige ladenkastje was een huwelijksgift voor de bruid.
De volgende twee figuren, fluitspeler en herder, staan op een doek.
Detail van een doek die door vrouwen gedragen werk;het hert staat symbool voor de wens op onsterfelijkheid. Feniksen, draken en andere mythologische dieren zijn ook vaak terugkerende versieringen als symbool van voorspoed.
Hier een feniks afgebeeld op een houten kast:
Anti-Indo
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden ma 20 apr 2015 - 18:28
Hemd, gedragen door een vooraanstaand persoon in de Chinese kamp, de vogel op het embleem hoeft geen feniks te zijn; verschillende vogels werden afgebeeld.
De oranje bruidsjurk gedragen door Kans grootmoeder, daaronder een detail van de rug van dezelfde jurk.
Een orkest van instrumenten; zowel Javaanse slaginstrumenten als Chinese snaarinstrumenten zijn aanwezig, waardoor de vermenging van cultuurelementen mooi naar voren komt.
Ten slotte foto's van begin twintigste eeuw: een onbekende jongedame en daaronder Kans grootmoeder.
NOG EVEN EEN OPMERKING OVER WAT EEN POKKEDING DE SMARTPHONE IS OM DIT SOORT BERICHTEN MEE TE PLAATSEN. MAAR HET IS BEHELPEN ALS JE LAPTOP KADUUK IS.
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden ma 20 apr 2015 - 21:29
dankjewel voor je verslag!
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden wo 22 apr 2015 - 10:43
Anti-Indo ... dank je wel.
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden vr 24 apr 2015 - 10:22
Ondanks dat het een pokkeding is, is het je toch wel gelukt een mooi verslag PLUS mooie foto's te maken
Had al zin om daarheen te gaan, nu extra nieuwsgierig geworden..
Museum van Volkenkunde Steenstraat 1, Leiden. 16 april 2015 t/m 17 januari 2016
Anti-Indo
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden wo 29 apr 2015 - 6:41
Graag gegaan, luitjes. :-)
Het was voor het eerst dat ik in het museum Volkenkunde was, en ik was ook erg onder de indruk van de beelden uit de Candi Singosari in de vaste collectie. Ganesha en Nandi en andere figuren uit de Shiva-cultus.
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden
Chinese Indonesiërs in Nederland, Rijksmuseum Volkenkunde Leiden