'Veteraan bekent executies Rawagede'
dinsdag 25 oktober 2011 | 15:49 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 25 oktober 2011 | 18:10
HILVERSUM - Een veteraan bekent te hebben deelgenomen aan de executies in december 1947 in het Indonesische dorp Rawagede. Dat blijkt uit het programma Altijd Wat van de NCRV, dat dinsdagavond wordt uitgezonden.
Volgens de veteraan zijn 120 mensen geëxecuteerd. "Ik kreeg opdracht om te schieten. Toen heb ik gezegd, dat kan ik mijn jongens niet laten doen, dan doe ik het", zo luidt zijn verklaring.
De anonieme militair wilde zijn verhaal niet rechtstreeks in het programma doen, maar verklaarde eenduidig aan een voormalig arts van de eenheid en een vertegenwoordiger van het veteranenplatform.
Militair dagboek
Het is altijd onduidelijk gebleven wat er precies in het dorp is gebeurd. Het tv-programma is in archieven onder andere gestuit op een militair dagboek, waarin staat dat tijdens de Nederlandse aanval op het dorp 150 doden zijn gevallen. Indonesiërs spraken van 400 doden. De excessennota naar aanleiding van onderzoek van de regering in de jaren '60 rept van 20 executies.
Advocate Liesbeth Zegveld, die tien slachtoffers vertegenwoordigt, eist naar aanleiding van de getuigenis dat het Openbaar Ministerie (OM) onderzoek doet naar de executies.
Nederland aansprakelijk
Volgens haar heeft OM nog nooit onderzocht of er nog verdachten in leven zijn. Het OM heeft enkele keren eerder naar de zaak gekeken, maar steeds werd de zaak afgedaan. Het OM laat weten nog niet inhoudelijk te kunnen reageren.
Afgelopen september oordeelde de rechtbank in Den Haag dat Nederland aansprakelijk is voor de schade die nabestaanden hebben geleden door het bloedbad in Rawagede. De Staat moet daarom een schadevergoeding betalen aan zeven weduwen van slachtoffers. De Staat heeft nog niet besloten of zij in hoger beroep gaat. Dat kan nog tot 9 december.
ED