Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven' Empty
BerichtOnderwerp: 'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven'   'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven' Icon_minitimewo 11 mei 2016 - 12:06



'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven'
REGIO  |  11 mei 2016 Door de Dichtbijredactie, rijk huisman (Witte Weekblad)


'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven' 60jr10
Burgemeester Liesbeth Spies geniet van de verhalen van Joop en Trees Overbeek. (Foto: Walter Planije)

ALPHEN AAN DEN RIJN - 'Wat een schitterende bloemen', zegt Trees Overbeek-Vester als burgemeester Liesbeth Spies het echtpaar komt feliciteren met het 60-jarig huwelijk. Zowel de bruid (86) als haar man Joop (88) zijn geboren Alphenaren.

Het dansen heeft het diamanten paar bij elkaar gebracht. 'Vanaf het begin was het leuk en dat is zo gebleven', kijkt de bruidegom terug. 'In 1954 hebben we ons verloofd en op 3 mei 1957 zijn we in de Bonifaciuskerk getrouwd. Daar hebben we nooit spijt van gekregen', is háár eerlijke mening. Zestig jaar zonder dieptepunten is moeilijk denkbaar. Het overlijden van hun jongste zoon, op zijn 43ste, is daar een voorbeeld van.

Overbeek is een bekende naam in Alphen aan den Rijn en als huisarts levert de oudste zoon daar een bijdrage aan. Als rasechte Alphense noemt Spies moeiteloos Taxi Overbeek. 'Dat was mijn broer, maar hij is overleden.' Trees realiseert zich dat de familiekring steeds kleiner wordt: 'Wij waren thuis met acht kinderen. Ik ben de enige die over is.'

Ondanks de hoge leeftijd is het echtpaar nog altijd vol belangstelling voor wat er in Alphen en de omgeving gebeurt. Er op uit trekken is lastiger, onder meer door de problemen die Overbeek heeft met zijn ademhaling. Zijn vrouw is blij met de hulp in de huishouding. 'Het is wel moeilijk geweest om er aan te wennen dat een ander je moet helpen. Ik was gediplomeerd gezinsverzorgster en nu moet ikzelf geholpen worden.'


Indonesië

'Voor mijn werk als administrateur hebben we wel jarenlang in Amsterdam en Utrecht gewoond', vertelt de bruidegom. Hoewel hij anderhalf jaar als militair naar Nederlands-Indië moest, had dit geen nadelige gevolgen voor zijn baan. 'Ik kon zo weer terugkomen bij mijn toenmalige werkgever.'

Hoe mooi Indonesië eigenlijk is, ontdekte hij pas in 1980, toen hij met zijn echtgenote terug ging naar het land dat hij als chauffeur had leren kennen. 'Als soldaat heb je wel iets anders te doen dan de natuur bewonderen!'

De belangstelling van de burgemeester voor het soldatenleven heeft ook te maken met de aandacht die de gemeente de laatste jaren geeft aan veteranen. Overbeek: 'Met de Veteranendag en de herdenking bij het Indië-monument in het Hazeveld ben ik erg blij. Destijds werden we verguisd, nu is er waardering voor hetgeen we gedaan hebben.'

dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
'Vanaf het begin was het leuk en dat is altijd zo gebleven'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Molukse roots wel altijd trouw gebleven'
» Waar zijn mijn Malangse-vrienden gebleven?
» Ik Beken
» 03-02-2011, begin van het Jaar van het Konijn
» Vrouwenhuis klaar begin 2010

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: