'Duizenden Indonesische kinderen werken onder gevaarlijke omstandigheden'
Auteur
Bericht
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: 'Duizenden Indonesische kinderen werken onder gevaarlijke omstandigheden' wo 25 mei 2016 - 13:11
Duizenden kinderen werken in Indonesië onder gevaarlijke omstandigheden op tabaksplantages. Dat meldt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW).
Door: Redactie VK 25 mei 2016, 11:18
In het rapport - gebaseerd op interviews met 227 betrokkenen, onder wie 132 kinderen, in de leeftijd van 8 tot 17 - roept HRW de Indonesische regering en tabaksfabrikanten op kinderarbeid op tabaksplantages te verbieden en vraagt het om een strengere handhaving om 'gevaarlijk kinderarbeid op te sporen en te stoppen'.
'Duizenden kinderen, sommigen niet ouder dan acht, worden blootgesteld aan nicotine, giftige bestrijdingsmiddelen en extreme hitte', schrijft HRW. 'De tabakisndustrie verdient geld over de ruggen en gezondheid van Indonesische kinderen', aldus onderzoeker Margaret Wurth.
Nicotinevergiftiging Doordat de kinderen helpen bij het plukken en sorteren van tabaksbladeren, krijgen ze via de huid nicotine binnen. Velen krijgen daardoor last van misselijkheid, braken, hoofdpijn of benauwdheid. De meeste ondervraagde kinderen hadden last van symptomen van Green Tobacco Sickness (GTS), zoals deze vorm van nicotinevergiftiging bekendstaat.
Rahmad, een 10-jarige jongen, vertelt hoe hij wordt blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen tijdens het werken op de boerderij van zijn familie in Sampang, Oost-Java. 'Mijn broer spuit de chemicaliën en ik ben onkruid aan het wieden. Het stinkt, het ruikt naar medicijnen. Ik voel me ziek, ik heb hoofdpijn en buikpijn. Iedere keer als ik de spray ruik voel ik me misselijk en duizelig.'
Volgens de Indonesische wet is de minimumleeftijd om te werken 15 jaar. Kinderen van 13 tot 15 jaar mogen alleen licht werk doen, mits dat niet hun schoolwerk stoort of schadelijk is voor de gezondheid en veiligheid. Kinderen onder de 18 jaar mogen niet werken met chemische stoffen. 'Alle werkzaamheden waarbij direct contact met tabak is, zouden ook onder deze wet moeten vallen', aldus HRW.
Kinderarbeid in landbouw De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) schat dat meer dan 1,5 miljoen kinderen in de leeftijd van 10 tot 17 jaar in de landbouw in Indonesië werken.
Volgens het Amerikaanse ministerie van Arbeid is meer dan 60 procent van de werkende kinderen (10 tot 14 jaar) in Indonesië werkzaam in de agrarische sector en in de productie van rubber, palmolie en tabak. Volgens de laatste ramingen van het land zelf zijn ongeveer 400 duizend kinderen in Indonesië betrokken bij kinderarbeid in de visserij en de landbouw. Cijfers over kinderarbeid in de tabaksindustrie zijn niet bekend.
Armoede is de belangrijkste oorzaak van kinderarbeid in de landbouw. In sommige gebieden is het normaal dat ouders hun kinderen laten helpen op plantages. Zo vertelt de 13-jarige Sinta: 'Ik werk zodat ik mijn ouders kan helpen, om hun leven makkelijker te maken.'
Met meer dan 500 duizend plantages is Indonesië, dat ruim 250 miljoen inwoners telt, een van de vijf grootste sigarettenmarkten (naast China, Rusland, de VS en Japan). Een kwart van de geproduceerde tabak wordt geëxporteerd. De tabaksindustrie biedt werk aan ongeveer zes miljoen Indonesiërs.
Zo'n 67 procent van alle Indonesische mannen boven de 15 jaar rookt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie sterven jaarlijks ongeveer tweehonderdduizend mensen aan de gevolgen van roken.
Bekijk ook onderstaande video over kinderarbeid op tabaksplantages in Indonesië.
Volkskrant
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: 'Duizenden Indonesische kinderen werken onder gevaarlijke omstandigheden' za 11 jun 2016 - 15:00
Kinderarbeid in Indonesische tabaksindustrie 11 juni 2016
Duizenden kinderen in Indonesië, sommige slechts acht jaar oud, werken onder gevaarlijke omstandigheden op tabaksplantages. Human Rights Watch heeft een rapport uitgebracht over kinderarbeid in de Indonesische tabaksindustrie. Daarin staat onder meer dat bedrijven tabak opkopen zonder zich te bekommeren over de gevaren die kinderen oplopen bij hun werk op de toeleveringsbedrijven.
Het rapport, ‘De oogst zit in mijn bloed’: gevaarlijke kinderarbeid in de tabaksteelt in Indonesië’, documenteert hoe kinderen worden blootgesteld aan nicotine, giftige chemicaliën en gevaarlijke gereedschappen. Het onderzoek illustreert ook hoe ze veel te zware materialen moeten tillen en werken in extreme hitte. Deze omstandigheden kunnen blijvende gevolgen hebben voor hun gezondheid en ontwikkeling. Volgens HRW moeten tabaksbedrijven aan toeleveranciers een verbod op kinderarbeid opleggen, en de Indonesische overheid de industrie ter verantwoording moeten roepen.
Tabaksplantages Indonesië is ‘s werelds vijfde grootste producent van tabak, met meer dan 500.000 tabaksplantages. De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) schat dat meer dan 1,5 miljoen kinderen in de leeftijd 10 tot 17 in de landbouw werken. Officiële schattingen van het aantal in de tabaksteelt werkende kinderen heeft HRW niet kunnen vinden.
Het rapport is gebaseerd op interviews met 227 mensen, onder wie 132 kinderarbeiders in de tabaksindustrie in de leeftijd van 8 tot 17. De meesten begonnen te werken op hun twaalfde...
lees verder bij Aziatische Tijger