Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen Empty
BerichtOnderwerp: Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen   Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen Icon_minitimedi 9 maa 2010 - 10:06

In de Volkskrant van maandag 8 maart 2010, staat een interview met Ranomi Kromowidjojo, zwemster
door Robèrt Misset.

Een interessant stuk over haar zwemcarrière tot nu toe, haar éne doel: olympisch kampioen worden, en haar probleem met de zogeheten whereabouts ("Ik had gemeld dat ik thuis zat, terwijl ik aan het trainen was. Die fout kan iedereen maken") waardoor zij de Spelen zou kunnen vergeten.

Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen 01080910

Een lang verhaal, en voor ons forum een kort stukje eruit gelicht:

Ze was een eigenzinnig kind. Toen Ranomi op haar 3de een zwempakje kreeg, dacht ze ook te kunnen drijven. Ze sprong het bad in en zonk meteen naar de bodem. "Ik kan het me niet herinneren, maar mijn moeder dacht dat ik na die traumatische ervaring nooit meer zou zwemmen. Integendeel, ik wilde opnieuw het water in. Die drang om altijd het beste uit mezelf te halen, zat er al vroeg in."

Zwemt Kromowidjojo in gedachten ook voor Suriname, het land van haar vader?
"Die achternaam roept natuurlijk vragen op. Ze kunnen hem ook nergens goed uitspreken. Ik laat het meestal bij Ranomi. Maar een Hollands meisje dat Kromowidjojo heet, dan denken ze in Suriname wel: hé die is van ons.

Ik ben Nederlands opgevoed, maar ik ken de Javaanse samenleving en de tradities waarin mijn vader opgroeide. Een deel van de familie woont in Suriname. Ik houd van aardappels en rijst, ik ben een kind van twee culturen. Ik heb een bepaald gevoel voor Suriname, maar ik kan niet zeggen dat het mijn tweede vaderland is. Ik ben er ook pas één keer geweest."

Toch is Antony Nesty een voorbeeld voor haar: "Met zijn gouden medaille in Seoul heeft hij Suriname op de kaart gezet. Ik heb hem voor het eerst ontmoet bij de WK in 2007. Nesty wist wie ik was, dat vond ik wel bijzonder. Ik zou het leuk vinden om samen met hem iets te doen voor het zwemmen in Suriname."
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen   Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen Icon_minitimedi 25 jan 2011 - 16:05

25/01/2011, 10:08u. - Bron: Telesport
Ranomi Kromowidjojo: 'Vrouw van de Wereld'
door Jos van Kuijeren

Een kijk achter de schermen van het sportleven van Ranomi Kromowidjojo. Luuk Blijboom sprak op Curaçao uitgebreid met haar en schreef het op in Telesport onder de kop ‘Vrouw van de wereld’.

CURACAO – Of het verhaal in 's hemelsnaam niet over exotische cocktails, wuivende palmbomen, hagelwitte stranden en de azuurblauwe Caribische Zee gaat, klinkt het lachend als ze onder een parasol plaats neemt. Toegegeven, op het Lions Dive & Beach Resort in Curacao is de verleiding om met een knipoog zo het gesprek af te trappen slechts met de nodige moeite te weerstaan. Maar wie zich onder deze omstandigheden de moeite getroost een kijkje te nemen tijdens een van de twee dagelijkse trainingssessies in het 50-meterbad, weet wat er achter die kamerbrede lach van Ranomi Kromowidjojo schuil gaat. Het zwembad is haar habitat, niet het strand.


verder lezen

zwemkroniek.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Coach breekt met Kromowidjojo
» Pieter van den Hoogenband weer gelukkig (met Ranomi)
» Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven
» LeineRoebana: Unieke mix van dans, muziek en culturen
» Raden Saleh: Javaanse schilder tussen 2 culturen.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: