Ik meen toch dat ik deze indonesische verzetstrijders ergens noemde (ik weet niet meer waar), het waren tevens nationalisten, die in het ondergronds verzet zaten tegen de Duitsers. Ze zetten daarbij hun nationalistische gevoelens opzij: eerst tegen de Duitsers, later zien we weer verder.
Het is toch geen publiek geheim dat veel Indonesiers, laten we maar stellen vrijwel de gehele bevolking van de archipel ( en ook de nationalisten) en die ook opzagen tegen Nederland als een soort Bapak, hoeder der natie, vrijwel achter Nederland stond toen de Japanners Indie binnen vielen. Het was zelfs ook zo dat de nationalisten hun medeleven betuigden toen de Duitsers Nederland binnenvielen
Dit moet maar eens gezegd worden. Helaas, Nederland, in de persoon van de GG, zag dit niet in en wenste ook niet eens het op een akkoordje te gooien met de nationalisten. Bijvoorbeeeld, refererend aan de petitie soetardjo, Indonesie onafhankelijkheid te geven binnen zeer afzienbare tijd.
De nationalisten waren zeer zeker in staat om de indonesische bevolking te mobiliseren in een gezamenlijke strijd tegen de Japanners.
Neen, de GG dacht; Ik heb NI in deze staat onder mijn hoede gekregen. In dezelfde staat zal ik het na de oorlog ook afleveren.
De bevolking zag in plaats van Nederland als overwinnaar, alleen maar zich overgevende, uitgehongerde en vluchtende soldaten.
Het vervolg hoef ik u hier niet te vertellen