Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Indonesische verzetsstrijders in Nederland

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Gerard

Gerard

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 18-07-09
Leeftijd : 79

Indonesische verzetsstrijders in Nederland Empty
BerichtOnderwerp: Indonesische verzetsstrijders in Nederland   Indonesische verzetsstrijders in Nederland Icon_minitimewo 17 maa 2010 - 6:23

Van de 800 Indonesiërs in Nederland kozen 100 van hen voor deelname aan het verzet. Zij aan zij met de Nederlanders.

Hieronder de bevrijdingsparade in Leiden met de Indonesische groep (Irawan) van de Studenten Sectie van de Binnenlandse Strijdkrachten:

Indonesische verzetsstrijders in Nederland Iq8lkp

Laatst aangepast door Gerard op wo 17 maa 2010 - 6:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://gerard.bloggertje.nl/
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Indonesische verzetsstrijders in Nederland   Indonesische verzetsstrijders in Nederland Icon_minitimewo 17 maa 2010 - 7:30

Gerard schreef:
Van de 800 Indonesiërs in Nederland kozen 100 van hen voor deelname aan het verzet. Zij aan zij met de Nederlanders.

Het is opmerkelijk.
Normaal gesproken is de vijand van mijn (toekomstige) vijand mijn vriend.
En toch gingen de leden van Perhimpunan Indonesia(neem ik aan) de zijde van de Nederlanders kiezen om te verzetten tegen de Duitsers.
En paar zijn zelfs opgepakt en naar Duitsland getransporteerd.

Als ik me niet vergist was No 3 van voren een zoon van een Javaanse regent.
Het was jammer dat Nederland de idealen van die studenten voor een vrije Indonesia had genegeerd.

Bron : In de land van de overheersers. KITLV
Ed Vos

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 30-12-09

BerichtOnderwerp: Re: Indonesische verzetsstrijders in Nederland   Indonesische verzetsstrijders in Nederland Icon_minitimewo 17 maa 2010 - 20:55

Ik meen toch dat ik deze indonesische verzetstrijders ergens noemde (ik weet niet meer waar), het waren tevens nationalisten, die in het ondergronds verzet zaten tegen de Duitsers. Ze zetten daarbij hun nationalistische gevoelens opzij: eerst tegen de Duitsers, later zien we weer verder.

Het is toch geen publiek geheim dat veel Indonesiers, laten we maar stellen vrijwel de gehele bevolking van de archipel ( en ook de nationalisten) en die ook opzagen tegen Nederland als een soort Bapak, hoeder der natie, vrijwel achter Nederland stond toen de Japanners Indie binnen vielen. Het was zelfs ook zo dat de nationalisten hun medeleven betuigden toen de Duitsers Nederland binnenvielen

Dit moet maar eens gezegd worden. Helaas, Nederland, in de persoon van de GG, zag dit niet in en wenste ook niet eens het op een akkoordje te gooien met de nationalisten. Bijvoorbeeeld, refererend aan de petitie soetardjo, Indonesie onafhankelijkheid te geven binnen zeer afzienbare tijd.

De nationalisten waren zeer zeker in staat om de indonesische bevolking te mobiliseren in een gezamenlijke strijd tegen de Japanners.

Neen, de GG dacht; Ik heb NI in deze staat onder mijn hoede gekregen. In dezelfde staat zal ik het na de oorlog ook afleveren.

De bevolking zag in plaats van Nederland als overwinnaar, alleen maar zich overgevende, uitgehongerde en vluchtende soldaten.

Het vervolg hoef ik u hier niet te vertellen
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Indonesische verzetsstrijders in Nederland   Indonesische verzetsstrijders in Nederland Icon_minitimedo 18 maa 2010 - 6:54

Voor het gemak plaats ik mijn reactie in blauwe kleur.

Ed Vos schreef:
Het is toch geen publiek geheim dat veel Indonesiers, laten we maar stellen vrijwel de gehele bevolking van de archipel ( en ook de nationalisten) en die ook opzagen tegen Nederland als een soort Bapak, hoeder der natie, vrijwel achter Nederland stond toen de Japanners Indie binnen vielen. Het was zelfs ook zo dat de nationalisten hun medeleven betuigden toen de Duitsers Nederland binnenvielen

Ik weet niet of het zo was.
Grote delen van de bevolking staan " neutraal" t.o.v de Nederlanders .
Ze zijn niet politiek bewust en leefde in die tijd nog gedeeltelijk in een semi feodale maatschappij (of de resten ervan) .
De macht van de Inlandse Besturen = Pangreh pradja (lees de prijaji Bupathi' s/Wedana' s) is nog groot .De dagelijkse gang van zaken was in de handen van de plaatselijke hoofden.
Batavia(de Nederlanders) bemoeien niet met de dagelijkse gang van zaken.
De kinderen van die " hoofden" zijn de toekomstige leiders van Indonesia, dat zie je in de samenstelling en de namen Pangeran dit of Regent en of Raden(Mas) dat in diverse studentenvereniging.
Zij zijn of neutraal dankzij de Nederlandse vorming en opleiding of vaak nationalistisch ondanks de Nederlandse invloeden. De meesten werden nationalistisch .

De nationalisten waren zeer zeker in staat om de indonesische bevolking te mobiliseren in een gezamenlijke strijd tegen de Japanners.
Dat is ook zo.
Ze hebben de informele " macht" , al dan niet op politiek gebied .
Waren de voortrekker van de op dat moment nog passieve massa ( 70 miljoen)
Toen waren er bijna 100.000 Indonesiers die Nederlandse vorming hadden gehad , waarvan ongeveer 15 .ooo vervolg onderwijs hadden.
De andere Indonesiers zonder Nederlandse onderwijs waren ongeveer iets meer dan 2000.000 .
Vandaar dat ik schrijf dat de grote massa passief was gebleven , totdat 2 grote oorlogen plaatsvonden ( Surabaya en Ambarawa)De aanbod van de gematigde Nationalisten en zelfs van de GAPI dus ook de hardliners om tegen de Jappanners te vechten werd door Nederland afgewezen.
De aanbod van Soetardjo was een commonwealth constructie met Nederlandse Koninkrijk .

De bevolking zag in plaats van Nederland als overwinnaar, alleen maar zich overgevende, uitgehongerde en vluchtende soldaten.
Dat was ook een grote afgang geweest .
Mijn vader was tijdelijk actief geweest bij vorming van Heiho in een district van West Java.
Volgens verhaal werd hij gevraagd om militair commandant te worden in zijn district .
In die tijd zijn er veel Indonesische leraren (eigenlijk Pemuda' s) met Nederlandse vorming en opleiding die aangesloten waren bij de BKR-TNI .
Dat had hij niet gedaan , daar is hij te zacht voor.
Djendral Soedirman was ooit leraar, dezelfde zoals de 5* Generaal A.H Nasoetion.

Het vervolg hoef ik u hier niet te vertellen
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Indonesische verzetsstrijders in Nederland   Indonesische verzetsstrijders in Nederland Icon_minitime

Indonesische verzetsstrijders in Nederland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Einde Indonesische herstelbetalingen aan Nederland
» Indonesische delegatie bezoekt Nederland
» Indonesische dansvoorstelling A Tranquil Star in Nederland
» Indonesische zusjes zoeken broer in Nederland
» Omstreden Indonesische tycoon stalt deel zakenimperium in Nederland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum