De Wereldkrant 18 april 2010:
Mijn wieg staat in Jakarta, Indonesië. Niet dat ik me nog iets van die tijd herinner.
Maar als je wieg in Jakarta heeft gestaan dan eet je, terug in Nederland, veel vaker pedisse – pittige - maaltijden dan de
andere jongens uit de straat van je jeugd.
In huize Rensen werd op zondag vaak nasi goreng, ketimoen (komkommer) en saté gegeten. De rest van de straat zat dan aan de
kip, appelmoes en frites. Mijn moeder maakte de lekkerste nasi goreng van de wereld in haar onvolprezen wadjan.
Mijn vader roosterde zijn saté op een rechthoekig veelal roestig blikje van 15 bij 40 cm met twee ijzeren spijltjes aan
de bovenkant om de met varkensvlees geregen pennetjes op te leggen. Onderin waren ronde gaten geboord voor de
luchttoevoer. Houtskool was de enig toegestane brandstof.
‘Voor de rokerige smaak’, zei mijn vader dan.
Een smakelijke saté roosteren is een ware kunst. Mijn vader kon er wat van op die lome zomerse zondagen in de jaren
zeventig. De saté mocht pas geroosterd worden als er een grijs laagje as op de houtskool lag. Daarna gingen de
satéstokjes met minuscuul gesneden stukjes varkensvlees op de barbecue. Vervolgens begon hij aan de stokjes te
draaien dat het een lust was.
Het resultaat: malse saté in een knapperig jasje met die typische licht gekruide frisse smaak.
Recept voor 4 personen:
400 gram licht doorregen varkensvlees
/ ketjap manis (Kaki Tiga) / stengel citroengras / vers stuk gemberwortel / 2 tenen knoflook / 1 limoen / 15 kemirienoten.
Marineer gedurende twee uur het klein gesneden (geen hompen!!) varkensvlees in een marinade van de zeer fijn
gesneden stengel citroengras, knoflook, de geraspte gemberwortel, het sap van de limoen en een paar flinke scheuten
ketjap manis van het merk Kaki Tiga.
Stukjes vlees aan de voorgeweekte stokjes rijgen en roosteren tot het vlees bijna gaar is. Daarna het vlees nog een
keer nat maken met de marinade en door de fijn gestampte kemirienoten wentelen. Gaar roosteren tot de kemirienoten
lichtbruin gekleurd zijn.
Selamat makan!
rik.rensen@rnw.nl