Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: James Revius: Piepers uit blik of Saté Rat ma 17 nov 2014 - 14:38
Boek over 'zwarte periode' in Indië verschenen
EIBERGEN - 'Je zat er een x-aantal jaren en dan kwam je terug. Je kreeg een sinaasappel, een schop na en je kon gaan. Ik kom zelf uit dat land en heb dingen gezien die niet jofel waren.' Aan het woord is de 75-jarige oud-militair James Revius, Zijn boek, 'Piepers uit blik of Saté Rat', is zondag gepresenteerd aan wethouder Hoitink van de gemeente Berkelland.
De titel grijpt terug naar maaltijden die militairen vaak aten in voormalig Indië. In 1947 en 1948 probeerde Nederland met politionele acties het toenmalig Nederlands-Indië te weerhouden van onafhankelijkheid. Dit ging gepaard met veel slachtoffers.
Niet veel bloederige details
In het boek staan verhalen van veteranen uit Eibergen, Beltrum en Rekken die in de periode 1945-1962 hebben gediend in Nederlands Indië en Nieuw Guinea. In zijn boek gaat Revius niet in op alle bloederige details. 'Ik heb er een klein stukje over geschreven maar als ik als ik van het hele boek een bloederig verhaal maak, krijg ik zelf weer problemen. Ik ben nu weer tot rust gekomen na al die jaren en hoef dat niet meer zo nodig te horen of te zien.'
Omroep Gelderland
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: James Revius: Piepers uit blik of Saté Rat di 18 nov 2014 - 15:31
Herinneringskruis voor Rekkense veteraan (video)
Geplaatst op 16 november 2014 Laatste update 16 november, 21:40
EIBERGEN / REKKEN - Destijds kreeg hij bij zijn afzwaaien op de marinierskazerne in Doorn slechts zijn achterstallige soldij en zijn inmiddels door schimmel aangetaste blauwe uniform. Bijna 55 jaar later werd dit goedgemaakt.
Rekkenaar Sjors Breustedt (76) diende van juni 1958 tot december 1959 in Nieuw-Guinea. Hij is een van de veteranen uit Eibergen, Rekken en Beltrum wier verhalen zijn opgenomen in het boek 'Piepers uit blik of saté rat'.
Herinneringskruis Zondagmiddag werd het boek gepresenteerd bij landhotel De Greune Weide. Bij het optekenen van Sjors Breustedts herinneringen werd duidelijk dat de Rekkenaar nooit het Herinneringskruis Nieuw-Guinea uitgereikt had gekregen terwijl hij daar zonder meer voor in aanmerking kwam. Uiteindelijk wist Hendrik Kuiper van de Stichting Veteranenplatform Berkelland ambtelijk 'vlot te trekken' dat de medaille met bijbehorende oorkonde alsnog beschikbaar kwam. Luitenant-kolonel Pieter Brouwer, in actieve dienst op Kamp Holterhoek maar daarnaast door uitzending naar Joegoslavië zelf ook veteraan, reikte de onderscheiding uit.
Geschiedschrijving Jim Revius, zelf Koude Oorlog-veteraan, heeft het boek over Indië- en Nieuw-Guineaveteranen samen met Nieuw-Guineaveteraan Jan Hulshof en Koude-Oorlog veteraan Georg Schmidt-Weymans geschreven. Maar door ook dagboekfragmenten van veteranen op te nemen, wordt het nog veel persoonlijker. Omgekeerd staan naast de persoonlijke herinneringen ook de (geo)politieke omstandigheden van destijds beschreven. "Het was vooral onze bedoeling een levende geschiedschrijving te maken met antwoord op de vraag: wat hebben onze ouders en grootouders uitgevreten?"
In landhotel De Greune Weide, Lutterweg 1 in Eibergen is tot 2 december een begeleidende tentoonstelling over de geschiedenis rond militaire uitzendingen naar Nederlands Indië en Nieuw-Guinea te zien.
Het boek 'Piepers uit blik of saté rat' is voor 19,90 euro te koop bij boekhandel Gellekink in Eibergen en op zaterdagen tussen 10 en 14 uur bij de Historische Kring Eibergen in kulturhus 't Spieker.