Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Old Indo’s never die, they just fade away

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Old Indo’s never die, they just fade away Empty
BerichtOnderwerp: Old Indo’s never die, they just fade away   Old Indo’s never die, they just fade away Icon_minitimevr 14 mei 2010 - 11:42

Op Linkedin Groups is de volgende discussie gestart:


Old Indo’s never die, they just fade away
Started by Eric Visser, Owner, vContent Management Services

De term, Indotiteit, http://www.tongtongfestival.nl/?p=1923 , op de website van de Pasar Malam 2010 in Den Haag vind ik een vreemde term.
Dit is een item voor en door jonge Indo’s en die bestaan volgens mij niet.
Een korte definitie voor Indo zou kunnen zijn iemand die tenminste geboren is in Nederlands-Indie. Die is dus minstens 2010-1949= 61 jaar.
En nu begint de verwarring. Wat betekent de term Indo-xxxxxx eigenlijk?
Deze korte introductie is noodzakelijk om de volgende gedachte te lanceren. Dat gebeurt hier op LinkedIn om het draagvlak te peilen.

Wat? Het voorstel is om een tentoonstelling te organiseren over de Indo in de ruimste zin van het woord. Belicht de maatschappelijke en sociologische aspecten van deze verdwijnende groep. Wat aan bod zou kunnen komen, alleen een korte lijst om dit idee toe te lichten:
wat is de Indo en wat is een Indonesier, historie, de oorlog (POW), repatriering, leven en integratie in Holland, verdwijning van de Indo of niet, enz..

Waarom? Omdat de Indo uitsterft.
Bovendien als Indische jongen vraag ik me af waarom ik nog steeds bij Hollandse leeftijdsgenoten moet toelichten dat Indisch iets anders is als Indonesisch.

Voor Wie? Alle Nederlanders 8-80 jaar.

Wanneer? 2011 zou een goed jaar zijn, dan is het 60 jaar geleden dat de repatriëring goed op gang kwam. Enerzijds denk ik dat het een eenvoudige klus is omdat er veel materiaal beschikbaar is alleen overal en nergens. Anderzijds misschien een moeilijke job omdat het woord Indo niet zo nauw begrensd is.

Waar? Ik dacht eerst aan Bronbeek. Alleen de plek zou iets centraler moeten zijn, bijvoorbeeld Leiden.

Tenslotte, deze tentoonstelling zou in mijn visie een soortgelijke emotie moeten kunnen opbrengen als bijvoorbeeld het onderwerp oorlogs veteraan. Hier is een filmpje wat zo’n sentiment aardig illustreert naar mijn idee, vandaar de titel van dit forum, klik hier https://www.youtube.com/watch?v=CdoQhEqzAb4

Als dit idee aanslaat, zou er eigenlijk een aanvraag voor overheidsubsidie moeten komen. Daarna zou professioneel management aangevuld met vrijwilligers moeten komen om deze tentoonstelling gestalte te geven. Het spreekt vanzelf dat ik zo’n vrijwilliger zou zijn.

By Eric Visser, Owner, vContent Management Services
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Old Indo’s never die, they just fade away Empty
BerichtOnderwerp: Re: Old Indo’s never die, they just fade away   Old Indo’s never die, they just fade away Icon_minitimevr 14 mei 2010 - 12:57

klopt.... de indo's sterven niet uit...
die blijven voor eeuwig bestaan en zich voortplanten,
maar de nieuwe generaties worden steeds minder herkenbaar..ook voor zichzelf...

they just fade away

Als iemand een permanente indo-tentoonstelling wilt maken in een gebouw.. dan kun je er beter een Indische bibliotheek aan koppelen en dan zit je al in de richting van een Indisch museum
een permanent gebouw kost poen... en eigenlijk is die ruimte efficienter benut door er een digitale bibliotheek van te maken, maar dat is weer een hogere drempel voor bezoekers...
Een museum is meer een verzameling van tentoonstellingen, bibliotheken, archieven.

Maar 2 problemen met een Indisch centrum:
a de poen
b een goed georganiseerde vrijwilligersgroep

Indisch Cultureel Centrum de Graanschuur te Zoetermeer worstelde haar hele bestaan al daarmee. Was die niet oorspronkelijk opgezet als Indisch Centrum te Den Haag?
Nu is er weer een initiatief te Den Haag en weer met dezelfde problemen.
Als Eric Visser door wilt gaan is het beter aan te sluiten met Den Haag?
ipv versnipperd op je eentje elders in het land te worstelen ?

De vraag 'wat is een indo' is leuk voor het internet.... ik doe er vaak aan mee, cheers maar het is niet zo belangrijk voor een Indisch centrum...
punt a en b.... dat zijn de kwesties...
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Old Indo’s never die, they just fade away
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indo
» n Indo in Canada - 2
» n Indo in Canada - 3
» The basics of a Indo
» n Indo in Canada - 4

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: