Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ‘Ik lees graag een ooggetuigenverslag’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

‘Ik lees graag een ooggetuigenverslag’ Empty
BerichtOnderwerp: ‘Ik lees graag een ooggetuigenverslag’   ‘Ik lees graag een ooggetuigenverslag’ Icon_minitimedo 20 mei 2010 - 9:29

‘Ik lees graag een ooggetuigenverslag’
Barneveld Vandaag, 19 mei 2010

Het gezegde luidt ‘toon mij je boekenkast en ik zeg je wie je bent’. Barneveld Vandaag neemt een kijkje in de boekenkast van bekende en minder bekende personen in de regio en ontdekt samen met de eigenaar wat de boeken over hem of haar vertellen.
Vandaag: Bert van Willigenburg, onderzoeker Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië.


BARNEVELD - De werkkamer van Bert van Willigenburg straalt de sfeer uit van zijn hobby. Schaalmodellen van vliegtuigen, wajangpoppen, landkaarten van en heel veel boeken over Nederlands-Indië. En dat laatste was ook de reden dat Bert onlangs een e-mail stuurde naar de redactie van Barneveld Vandaag. Hij wilde wel een keer met zíjn boekenkast in onze rubriek.

De oorsprong van zijn interesse in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog ligt bij zijn schoonmoeder. “Mijn schoonouders zijn Indische mensen”, begint Bert zijn verhaal. “Zij komen oorspronkelijk van Java. En de broer van mijn schoonmoeder is met zijn vliegtuig neergeschoten door de Jappen en werd daarna vermist. Maar verder was er niets bekend. Dus op een gegeven moment ben ik op zoek gegaan naar gegevens om te achterhalen wat er precies is gebeurd. En dat verhaal heb ik helemaal rond kunnen maken. Hij zat bij de marine luchtvaartdienst in Soerabaja. Daar vloog hij op een Dornier vliegboot. Daarmee heeft hij verschillende patrouilles gevlogen om Japanse schepen op te sporen die vervolgens door Nederlandse onderzeeërs werden getorpedeerd. Maar ze hebben ook bombardementen uitgevoerd op Japanse schepen en daarbij zijn ze door Japanse jagers onderschept en neergeschoten. Door deze zoektocht wilde ik eigenlijk alles weten over die oorlog, dus ben ik verder gaan zoeken. Over de bezetting door de Japanners bijvoorbeeld, de Jappenkampen en vervolgens de capitulatie van Japan.”

Om al deze informatie te vergaren heeft Bert van Willigenburg veel gelezen. De boeken zijn voor hem dan ook stuk voor stuk waardevol studiemateriaal. Wat hem vooral boeit zijn de ooggetuigenverslagen. “Dat zijn allemaal boeken met verhalen van mensen die in die kampen hebben gezeten. Dat lees ik ook het liefste, want die verhalen zijn echt. En het leuke is dat je door het vele lezen en zoeken naar de geschiedenis overal contacten opdoet. Want van wat ik lees probeer ik ook de auteurs te achterhalen voor zover ze nog leven. En daar heb ik leuk contact mee.”

Het materiaal, dat Bert tijdens zijn zoektochten vindt, deelt hij ook regelmatig met andere belangstellenden. Zo heeft hij dr. Peter Boer, universitair hoofddocent aan de Faculteit Militaire Wetenschappen die schrijft over de militaire luchtvaart, voorzien van foto’s en informatie. Maar Bert heeft ook zelf een aanvulling geschreven voor een boek dat is uitgegeven door de stichting Promotie Maritieme Tradities. En daarnaast heeft hij nog verschillende mensen geholpen aan informatie over een vermist familielid. Mensen weten soms alleen maar dat iemand in de oorlog is omgekomen. Bert weet vaak te achterhalen waar en wat er is gebeurd. “Het is toch hartstikke mooi dat je iets voor die mensen kunt betekenen”, vindt Bert.


deweekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
‘Ik lees graag een ooggetuigenverslag’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Naar Spanje in mei, lees dit als het wat voor u is, meldt u aan.
» Speciaal voor Om K die zo graag muziek (be)-luistert.
» „Jihadstrijder in Indonesië wil graag afreizen naar Gazastrook”
» Regisseur 'The Act of Killing' wil graag terug naar Indonesië
» Wat is nu precies Indisch of Indo? Lees hier voor de waarheid.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: