Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Kijktip: Zwavelsjouwers op de vulkaan - 7 augustus 2010

Ga naar beneden 
AuteurBericht
indofiel

indofiel


Aantal berichten : 92
Registratiedatum : 17-09-09

Kijktip: Zwavelsjouwers op de vulkaan - 7 augustus 2010 Empty
BerichtOnderwerp: Kijktip: Zwavelsjouwers op de vulkaan - 7 augustus 2010   Kijktip: Zwavelsjouwers op de vulkaan - 7 augustus 2010 Icon_minitimedi 3 aug 2010 - 20:58

Elke dag dalen tientallen mannen af tot aan de voet van de Kawah Ijen, een onrustige vulkaan op het Indonesische eiland Java. Ze gaan er op zoek naar zwavel dat ze dan te voet helemaal naar de verwerkende bedrijven sjouwen. Een immense klim door giftige zwaveldampen.

We volgen Matrussen. Net als de meeste mijnwerkers draagt hij geen gasmasker, te duur. Aan de voet van de vulkaan laadt hij zijn manden vol. Met een vracht van 80 kilo zwavel op zijn schouders begint hij aan de klim.

Zware klim
Af en toe neemt Matrussen een pauze om zijn last af te leggen en zijn schouders te laten rusten. Hij steekt een sigaretje op. ‘Ik weet dat het niet gezond is, maar voor mij maakt het allemaal niet meer uit. Het is een manier om de bittere smaak uit mijn mond te krijgen.’

De mijnwerkers verdienen in een topmaand 200 euro. Het dubbele van het gemiddelde maandloon in Indonesië. Maar Matrussen maakt zich zorgen om zijn gezondheid. We gaan met hem mee naar de dokter. Het verdict is hard: ‘De zwavel zit diep in z’n longen. Ik weet niet hoelang hij nog te leven heeft.’ Maar ander werk zit er voor Matrussen niet in.

Bron: http://actua.canvas.be/vranckx/vranckx-78-zwavelsjouwers-op-de-vulkaan/

Zaterdag 7 augustus 2010
20.10 uur
Canvas
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kijktip: Zwavelsjouwers op de vulkaan - 7 augustus 2010
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kijktip: 15 augustus documentaire Indonesische troostmeisjes
» Kijktip: In Godsnaam (8 februari 2010)
» Kijktip: Panorama (22 februari 2010)
» Kijktip: Blauw Bloed - 2 oktober 2010
» Kijktip: Heren van de Thee - 5 september 2010

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Kijk- en Luistertips-
Ga naar: