Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol wo 13 apr 2011 - 19:31
Selamat malam semua.
DK
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol wo 13 apr 2011 - 19:35
Ik heb maandagavond swiwi's gegeten.......
Malam dan nanti: met tidur!
Boeroeng
Aantal berichten : 931 Registratiedatum : 03-01-09
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol wo 13 apr 2011 - 20:09
In het Nederlands is het nog steeds toelaatbaar om op 11.45 AM te zeggen goedemorgen.. Maar om 12.01 AM krijg je protest op deez welgemeende wens.. Enfin.... ook een versie van jamkaret die Nederland niet kent ?
Als iemand een werkende flashklok tegenkomt...in jamkaret outfit, salvadordali-achtig....geef me een seintje.. Lijkt me wel leuk voor loggie..
ElEl
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol do 14 apr 2011 - 20:50
wujud schreef:
Gelezen:
"U bent hier Abonnement / contributie van € 12 per jaar verschuldigd . Met ingang van 1 juli wordt het bedrag € 24 per jaar. Betaling per jaarlijks. Wenst U geen abonnement wilt U zich dan onmiddelijk afmelden."
Ik kon altijd wel lezen op die site, maar sinds vandaag niet meer
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol do 14 apr 2011 - 22:22
ElEl, je staat vast op de zwarte lijst. Medeplichtig waarschijnlijk vanwege het sluiten van het ICM subforum. Net als DK, Blauwvogeltje en Bob en vele anderen die vonden dat Albert vervelende stukjes schreef.
Sterkte!
DK
ElEl
ElEl, je staat vast op de zwarte lijst. Medeplichtig waarschijnlijk vanwege het sluiten van het ICM subforum. Net als DK, Blauwvogeltje en Bob en vele anderen die vonden dat Albert vervelende stukjes schreef.
Sterkte!
DK
Net als DK? Ik dacht dat DK lid was........ik ben nooit lid geweest, ik wil ook geen lid worden en ervoor betalen. Maar ICM online claimt de grootste internetkrant te zijn met 400.000 lezers. Als dat zo zou zijn, waarom moeten ze dan het abonnementsgeld verdubbelen? Waarom moeten ze überhaupt abonnementsgeld vragen. Met zo'n groot lezerspubliek kan je altijd adverteerders trekken.
Overigens, ik ben niet medeplichtig aan het sluiten van het ICM subforum. Dit is op uitdrukkelijk verzoek van de heer Schwab gebeurd. Hij heeft zichzelf, en zijn moderators/medebeheerders, laten uitschrijven. Alleen jammer, dat hij dit niet doorverteld had aan zijn mede-admins. Daardoor was er weer iemand anders boos op ons......
En de verhalen van van Prehn, waar ook best mooie tussen stonden, die krijgen we nog steeds doorgemaild.....
Prettig weekend allemaal!!!!
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
.... er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal..!.....
Soms is een verhaal driedimensionaal.... dus dan zijn er drie kanten aan een verhaal... huh??? Sorry, schrijver dezes heeft last van een aflopende griep aanval en de otak pan is nog beetje aangetast.
Pak Lurah ging op wiskundeles en wilde veel leren over driedimensionaal. Wah, cilaka dese, dacht hij. Zo moeilijk te begrijpen deze materie in de Indon taal. Dus stapte hij over naar een cursus "Hoe kook ik soto ayam." En dat ging als een lopend vuurtje via de dorpstamtam, daarom zit nu de hele desa voor zijn deur te wachten tot ie thuiskomt en te kletsen en te meieren met veel gezwam.
Payah dese.
ElEl
Pak Lurah is jarig vandaag en geeft een feest. De buurman mag niet komen, want die gedroeg zich als een beest. Die ging er toen vandoor met zijn vrouw, weten jullie nog wel? Buurman kwaad natuurlijk en noemt Pak Lurah nu een exvent van een lelledel. Pak Lurah nu ook helemaal over de rooie en zit stiekem rotte swiwi's naar buurman te gooie(n).
Hoe zit dat nu DK? Van een Indisch vrouwtje die over 4 maanden terug gaat naar Surabaya kreeg ik te horen dat Pagi = goedenmorgen is Sore = goedenmiddag Siang = goedenavond Malam = goedennacht!!!! Zij vertelde dat in de voertaal op Java het bovenstaand wordt gehandhaaft, alleen wordt het anders vertaald als je in het Bahasa Indonesia lessen volgt dan krijgt je op een officiele manier les. Ik spreek met haar moeizaam mijn "maleise" taal, zij wil mij niet meer Nederlands horen praten, aduh Dus dan met véél gebaren erbij.... Ik zie wel hoe ver ik kom.... Selamat sore voor vandaag.... Gr.MJ
Bob Angsat
Aantal berichten : 365 Registratiedatum : 18-01-10 Leeftijd : 69 Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi
Indisch vrouwtje die u het bovenstaande leert, moet u heel snel een lege klapperdop op hooffie doen. Misschien wordt Indisch vrouwtje dan wat voorzichtiger en behoedzamer om deze nonsens te leren aan anderen.
En voor de rest even verder scrollen, dan kunt u lezen hoe het precies werkelijk moet.
Ik dank u voor uw aandacht.
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
aduhhh... MJ, vergeet dat "siang=goedenavond" maar heel snel, want
1.: dan toch nog steeds met dat selamat (of zoals is uitgelegd: tegenwoordig lekker kort 'met'..) ervoor, dus: (sela)met siang 2.: siang is niet avond..
Je hebt nog even tijd om een paar lesjes door te nemen voor je richting Bali gaat. Wij hebben een afdeling Bahasa Indonesia, met 30 lessen voor beginners. Verras jouw Indisch vrouwtje eens door met jouw kennis van de taal te gaan wapperen... moet lukken binnen 4 maanden...
veel succes!
wujud Admin
Aantal berichten : 1008 Registratiedatum : 08-12-08
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 5:13
Allemachies, wie heeft de knuppel weer in 't hoenderhok gegooid?
Geloof deze ouwe knar maar, selamat pagi= goeden dag of goede morgen=van zon's opgang tot 12 uur mid-dag! selamat siang= goeden middag= na 12uur tot ongeveer 5.00pm. selamat sore= goeden avond van 5.00pm, een oud Indische verbastering van 't Franse soiree! selamat malam= goede nacht, en selamat tidur als je beddy-byes gaat!
Nou tidak membuat repot you lot, just ask old si K
Bob Angsat
Aantal berichten : 365 Registratiedatum : 18-01-10 Leeftijd : 69 Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 6:25
....selamat sore= goeden avond van 5.00pm, een oud Indische verbastering van 't Franse soiree!
Verbastering van het Franse woord "Soiree."......
Geldt dit nu ook voor het Franse woord "Au Bientot" ? Angezien ik een woord ken in het Indonesisch dat ongeveer zo klinkt en gebezigd wordt voor/bij een handeling tussen 2 mensen in een sfeer- en maanvolle avond of nacht....en waarbij de Buaya dan na afloop zegt "Bientot meissie van me. We hebben lekker ...." ....Jajaja, ik ga al mijn mond spoelen.
Overigens dat verloop van "wanneer gebruikt men siang en wanneer malam" is tegenwoordig (met name in Oost Java) verandert in zoals ik het eerder schreef. (Verandering van taalgebruik is ook in Indon dagelijks aan de gang. Invloeden van internet, sms'taal en dergelijke.)
Saya = Aku = Aq
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 6:36
Ahh bro Bob! out of the "sack" so early or haven't you got to going to bed yet? And yes I know that word too, and as the ladies say" niet netjes hoor " Is that why they say "it is better in the dark"? Specially for the folks from East Java! sayo dan maar weer! Oh yeah, how's the health holding up? siK.
Bob Angsat
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 6:51
Om K, txs requiring health. Going strong like kangkung di pinggir kali. Soms teveel kunstmest productie voor de kali (lele kuning) vanwege verboden eetwaren en dan gaat het weer even mingkrik Gunung Kelud bergafwaarts, maar dan nemen we maar weer wat anti meststoffen in en dan gaat het weer. En nu vooral omdat de lente is begonnen en vooral met warm weer al heel veel genduk/cewek rondlopen in zomerkleding, dus is ook goed voor cuci mata
En bij u daar? Al richting kou of nog lumayan de temperatuur? De tuin al in orde gemaakt voor de winter?
Slm manis. Bob The Binatang Buaya Boy.
ElEl
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 10:49
subuh: vlak voor zonsopkomst lohor: midaguur asar: ca. 15.00 - 16.00 uur magrib: zonsondergang isya: vlak na het verdwijnen van het laatste avondrood
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 11:09
Wat betreft tijdsbegrippen: zei ik toch al.
JM nog steeds niet thuis. Heb maar ingesproken.
Maggyjalan
Aantal berichten : 77 Registratiedatum : 06-01-09
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 12:59
Kesasar schreef:
Allemachies, wie heeft de knuppel weer in 't hoenderhok gegooid?
Geloof deze ouwe knar maar, selamat pagi= goeden dag of goede morgen=van zon's opgang tot 12 uur mid-dag! selamat siang= goeden middag= na 12uur tot ongeveer 5.00pm. selamat sore= goeden avond van 5.00pm, een oud Indische verbastering van 't Franse soiree! selamat malam= goede nacht, en selamat tidur als je beddy-byes gaat!
Nou tidak membuat repot you lot, just ask old si K
Je leest het Wu.....dat malam tóch goedenacht is.......
Ik ben bijna elke dag bezig om de Bahasa te leren....
Gr.MJ
Bob Angsat
Onderwerp: Re: Praatcafe/Ngobrol za 16 apr 2011 - 14:19
MJ, het ging toch om het woordje SIANG wat u zelf neerschreef, dat het "avond" was en dat bedoelde WU ook in het aantwoord aan u.