Op de genoemde website staan alleen musea over de (Joodse) tweede wereldoorlog!
Niks geen museum over bijvoorbeeld Bronbeek of andere Indische/Indonesische/Indo musea !
Wat hebben we aan dit bericht?
Wij worden weer buiten beschouwing gelaten, kennelijk zijn wij niet interessant?
Het NIOD (RIOD) werkt blijkbaar nog steeds in de trant van de Joodse voorman Lou de Jong.
Dit werd destijds op zijn vingers getikt omdat hij in zijn naslag werken amper iets over Nederlands Indië had geschreven, met zeer veel tegenzin (o.a. politieke druk) heeft hij nog een deel bijgeschreven. Ik was in de begin jaren tachtig gehuwd met een Joodse vrouw (die de kinderen mishandelde, dus vroeg ik echtscheiding aan), haar ouders waren zeer bevriend met Lou de Jong en ik heb hem vele malen ontmoet, een stevige discussie gehad omdat ik vond dat hij toch zich moest verdiepen in onze Indische - Japanse bezetting en bersiap periode -. Hij wist er inderdaad weinig van omdat hij vrijwel alle belangrijke joden kende en gesproken had, maar geen mensen uit Nederlands Indië, Lou vond ook dat het naslagwerk juist moest gaan over Nederland.
Ik wees hem erop dat er ook nog een ander deel van Nederland bestond, met ook Nederlanders en zelfs (alhoewel niet veel) ook Joden die in de kampen zaten.
Alleen documenten zijn interessant hoor ik op het filmpje.
Nergens iets over de Japanse bezetting!!!!!!!!!!
DK