Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Laatste overlevende Rawagedeh dood

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Laatste overlevende Rawagedeh dood Empty
BerichtOnderwerp: Laatste overlevende Rawagedeh dood   Laatste overlevende Rawagedeh dood Icon_minitimeza 7 mei 2011 - 20:36

Laatste overlevende Rawagedeh dood

Laatste overlevende Rawagedeh dood 1304783578-750
Saih bin Sakam
Suzanne Liem

Toegevoegd: zaterdag 7 mei 2011, 19:12

In Indonesië is de 88-jarige, laatste overlevende van het bloedbad in het dorp Rawagedeh overleden. Saih bin Sakam overleefde in 1947 een actie waarbij bijna alle mannelijke bewoners van het Indonesische dorp werden doodgeschoten. Hij overleefde de beschietingen door zich dood te houden.

Nabestaanden van de 150 tot 400 doden begonnen in 2010 een rechtszaak tegen de Nederlandse staat, onder meer om schadevergoeding te eisen. Nederland erkent dat er oorlogsmisdaden gepleegd zijn, maar zegt dat de zaak is verjaard.

Bin Sakam was vorig jaar in Nederland om de zaak te bepleiten bij Kamerleden.

NOS
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

Laatste overlevende Rawagedeh dood Empty
BerichtOnderwerp: Re: Laatste overlevende Rawagedeh dood   Laatste overlevende Rawagedeh dood Icon_minitimezo 8 mei 2011 - 9:33

En dus kan de Nederlandse regering met of zonder "goed fatsoen" nu dan alweer één der boeken sluiten????
Zwijg en kijk een andere kant uit... Een toenmalige minister zei ietwat geleden - toen hij in functie was - : Ach, ik was klein toen het gebeurde en ik was toen niet verantwoordelijk ervoor. Dat waren anderen.

Pak Lurah schreef een boek over oorlogsverdriet
en stuurde het naar een uitgever om het te uit te geven.
Neen Pak Lurah, zei de uitgever beslist: dat doe ik niet,
want anders komen ze allemaal aankloppen en dan heb ik geen leven.


Nederlandse regering: Weet u het nog? Neen? No
Meneer Boenandir, opvarende Stoker I Klasse van het de kruiser de Ruyter, ondergegaan in de Slag Javazee febr 1942 en gestorven in 2010.
Hij was één der weinige overlevenden van deze Slag en had 7 (ZEVEN ) jaren dienst bij de Nederlandse Marine.
Weet u het nog Nederlandse regering welk edelmoedige fooi u de heer Boenandir gaf als troostprijsje?
Na jaren en jaren en jaren touwtrekkerij?
Ik zal het u zeggen, mocht u het vergeten zijn: De heer Boenandir kreeg...... 3 euro per maand voor zijn trouwe dienst. Uzelf gaf GEEN fooi, want hij kreeg het van een instelling. U weigerde deze fooi te verstrekken, omdat u vond dat de heer Boenandir te weining dienstjaren had om voor een pensioen in aanmerking te komen.

Makasih Pak menteri Belanda atas nama semua orang2 yang berduka.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Laatste overlevende Rawagedeh dood
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Koningin Beatrix ontvangt overlevende bloedbad Rawagedeh niet
» Laatste dader Rawagedeh overleden
» Erkenning Nederlandse overlevende atoombom
» Laatste Javaanse neushoorn van Vietnam is dood
» 'Het laatste wit op onze kaart' - 50 jr geleden was laatste Ned. ontdekkingsreis

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: