WibiWe wisten al dat Wibi Soerjadi, de pianist, een beetje mal was. Mal in de zin van: kinderlijk. Zijn huis is ingericht met Disneyfiguren, hij heeft een hoge stem, hij giechelt veel en zijn kleding komt duidelijk van de kinderafdeling.
Inmiddels is Wibi, schrik niet, 41. Wat gebeurt er met kindsterren die een beetje mal zijn? Ze worden met de tijd wijzer en rustiger. Of ze worden ronduit excentriek.
Dat laatste is met Wibi Soerjadi gebeurd. Al een paar weken volg ik op donderdagavond
Onder Wibi’s vleugels, een pianotalentenshow. Het gedoe rondom de talenten interesseert me niet. Wibi des te meer.
Vroeger waren alleen de Disneyfiguren zijn gekke gimmick, maar hij heeft er wat tics bij gekregen. Wibi doet niets meer zonder dat hij zwarte handschoentjes draagt. Hij heeft zijn haren voorover gekamd in een vreemde, puntvormige kap. En in het programma onthult hij steeds meer van zijn buitenissige hobby’s en lacunes in zijn opvoeding.
Hobby’s: op een matras van de trap glijden of paardrijden in het bos en doen alsof hij daar een kasteel moet vinden. Lacunes in de opvoeding: menselijke relaties, de kroeg. Wibi vertelde dat hij geen idee had wat een kroeg was of wat mensen daar deden.
Het programma is daarom niet gewoon een talentenshow, maar ook een bevreemdende documentaire waarin presentator Ewoud Genemans Wibi kennis laat maken met, zeg maar, de gewone wereld. De wereld die niet bevolkt wordt door Disneyfiguren.
Zo nam Ewoud Wibi mee naar een kroeg, waar hij door de bezoekers uiteraard werd begroet met de vraag ‘Hoe is het met Mickey Mouse?’ Na een tijdje cola drinken concludeerde Wibi: ‘Ik vind het wel grappig, dat hele kroegding.’
Respect overigens voor Ewoud Genemans, die zonder flauw te doen de oorzaak van Wibi’s malheid blootlegt. De muziek is voor hem zo serieus dat hij ook af en toe ongecompliceerd wil leven, vertelde Wibi. En dat doet hij blijkbaar door elke avond te dineren met levensgrote poppen van Winnie de Poeh en Donald Duck.
Met twee andere Wibiwatchers besprak ik gisteren de vraag of Wibi echt gek is of gewoon Michael Jackson nadoet. De symptomen zijn hetzelfde: muzikaal genie, als wonderkind begonnen, Disneyfiguren, handschoentjes. Je zou haast denken dat Wibi zijn krankzinnigheid heeft afgekeken.
Maar toen ik hem voor de zoveelste keer met volle overgave en met een grote Kermitpop op zijn rug op een matras van de trap zag roetsjen, wist ik: Wibi’s gekte is volledig authentiek.
Aaf Brandt Corstius
Volkskrant, 29-09-2011
========================
uitzending gemist 22 september
oordeel zelf, zou ik bijna zeggen..
wie bepaalt trouwens dat iemand krankzinnig is? en wie zegt dat iedereen regelmatig een kroeg van binnen moet bekijken..?
Aaf mag trouwens ook wel goed lezen want Ewouds naam schrijven ze in dat programma met een T.. Ewout dus..