Indo Hielckert, voor altijd strijdbaar dinsdag 16 augustus 2011 | 08:41 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 16 augustus 2011 | 08:44
Ted Hielckert voor het Indië- en Nieuw Guinea-monument in park Eekhout aan de Burgermeester van Roijensingel in Zwolle. Het monument symboliseert volgens Hielckert ook hoe de drie conflicten, rond Nederlands-Indië, met elkaar verbonden zijn.
foto Frans PaalmanZWOLLE - Toen Ted Hielckert in 1956 in Nederland van de boot stapte zat niemand te wachten op zijn oorlogsverhalen.
Toch had hij, als vijftienjarige gerepatrieerde Indo al een bewogen leven achter de rug. Jaren later probeert de Zwollenaar nog steeds aandacht te krijgen voor het lot van de Indiërs en iedereen die in voormalig Nederlands-Indië is gesneuveld.
Onder meer door het organiseren van de jaarlijkse Indië-herdenking, die gisteravond in zijn woonplaats werd gehouden.
"De naam 'Indo' klinkt voor mensen hier misschien als een scheldwoord, maar voor mij is het altijd een geuzennaam geweest", zegt Hielckert. "Mijn vader was Nederlands, maar mijn moeder was van gemengde afkomst. Tijdens de onafhankelijkheidsoorlog en de politionele acties keerde de haat van de Indonesiërs zich tegen alles wat Nederlands was. We kwamen in een kamp terecht waarin we beschermd moesten worden tegen vijandige revolutionairen. Uiteindelijk, na de onafhankelijkheidsverklaring, werden ons huis en het bedrijf van mijn vader toch in beslag genomen."
"Totaal berooid reisden mijn ouders met hun zeven kinderen naar Nederland. Repatriëring werd ontmoedigd door de regering. Daarom moesten mijn ouders zich diep in de schulden steken om de overtocht te betalen. Nederland betaalde niets."
Eenmaal in Nederland ging Hielckert naar school. Maar na een paar jaar werd hij opgeroepen voor militaire dienst. Hij koos voor de marine. "Ik dacht nog: 'Leuk, dan zie ik wat van de wereld'." Niet wetende dat hij zou worden uitgezonden naar Nieuw- Guinea, waar hij tegen zijn voormalige landgenoten moest vechten. Hielckert: "Ik ben blij dat ik bij de verbindingen zat en dat ik daardoor nooit op mijn vrienden heb hoeven te schieten".
Nederlands-Indië is volgens Hielckert lange tijd doodgezwegen in de Nederlandse pers. "Het was alsof Nederlands-Indië nooit bestaan had. Kolonisatie was in die tijd een vies woord en Nederland had daar een nederlaag geleden. In die zin was het wel te begrijpen. Maar aan de andere kant heeft Nederland zijn welvaart voor een groot gedeelte te danken aan zijn voormalige koloniën. Daarbij zijn er in die tijd 62.000 Nederlandse militairen gesneuveld. Dat zijn er meer dan in Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog."
destentor