Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden' Empty
BerichtOnderwerp: 'Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden'   'Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden' Icon_minitimeza 14 jan 2012 - 18:02

'Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden'
OPINIE - Said el Haji − 14/01/12, 06:00

Niemand weet nog wat de symbolische betekenis van besnijdenis is. Een mechanische geloofspraktijk zet ertoe aan. Dat stelt schrijver Said el Haji.

Ook verlichte moslims laten hun zoons besnijden om niet van de groep af te wijken Toen ik rond mijn 20ste aan mijn islamitische ouders de mededeling deed dat ik geen moslim was, sloot ik een proces af waarin het mij steeds ondraaglijker was geworden tegen hen te liegen. Ik was het zat om bevestigend te knikken wanneer ze mij vroegen of ik mijn gebeden had gedaan, terwijl ik eigenlijk had staan springen op de muziek van 2 Unlimited, en met geveinsde vroomheid aan de avondmaaltijd te schuiven tijdens de vastenmaand terwijl ik de hele dag had zitten snoepen.

Ik verlangde ernaar verantwoordelijk te zijn voor mijn eigen leven en zoveel mogelijk het lot in eigen hand te nemen. Met mijn coming-out sloot ik een fase van hypocrisie, leugenachtigheid en gespletenheid af. Ik werd een afvallige. Daar koos ik zelf voor. Zonder zelfbeschikking geen emancipatie.

=====

Grootste moslimland
Sta mij toe een uitstapje te maken naar Indonesië, het grootste moslimland ter wereld. Daar, in de stad Medan (Noord-Sumatra), werd op 11 juni 2011 een massabesnijdenis georganiseerd. Getracht werd om in één dag het wereldrecord van 3.000 besnijdenissen te vestigen, het 'Kitanan Massal 3000'. Een van de initiatiefnemers, Zakirman Sinaro, legt uit: 'Met onze sponsoren hebben we besloten dat een lokaal evenement de beste manier was om een wereldrecord te vestigen. Kinderen willen altijd alles samen doen. Als je dingen met vrienden doet, vergeet je de pijn.' Ziedaar, de travestie van een ritueel.

Het is beslist spiritueel te noemen, deze massaal gedeelde gebeurtenis. Dat zoveel kinderen worden opgetrommeld om een ervaring te delen, schept het besef deel te zijn van iets groots. Ware het niet dat de bedoeling van de organisatoren, een wereldrecord vestigen, potsierlijk is. Er wordt niet gezocht naar God, maar naar wereldse roem, gesponsord en wel; geen verdieping van het geloof, maar oppervlakkige dominantie.

Volgens schattingen van de World Health Organization is anno 2007 circa 30 procent van alle mannen wereldwijd besneden, waarvan 68 procent moslim is. Het inzicht dat kwantiteit geen kwaliteit is, geldt ook hier. Overigens is het aantal van 3.000 besnijdenissen niet gehaald, de teller bleef staan bij 2.709, 46 meer dan het vorige record.


Lees het artikel in de Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
'Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Papieren één dag te laat: dochter kan niet bij vader in Den Bosch wonen
» Bronbeek-veteranen praten niet, laat staan dat ze op de foto willen
» supaya Tuhan yang mentakdirkan agama Islam dan agama Masehi itu memeliharakan tuan’.
» Mijn durian hij stink niet - van Roy Piette
» Mijn favoriete vertelling was het 'kerstverhaal' van mijn moeder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: