Na Rawagade excuses Indonesië voor Bersiap-periode?Gepubliceerd op : 18 januari 2012 - 9:26 am | door Jean van de Kok
'Nu is het de beurt aan Indonesië om excuses aan te bieden voor het geweld tijdens de Bersiap-periode. Mijn opa, een Indische Nederlander, vertelde mij over de wreedheden begaan door jeugdorganisaties in Indië', schrijft een bezoeker op het forum van de Indische website indisch4ever.nu.
De schrijver uit zijn ergernis na de aangeboden excuses en de toegezegde schadevergoeding van Nederland aan de weduwen van de slachtoffers van het bloedbad in Rawagede.
'Bewoners van interneringskampen werden vermoord met bamboesperen en klewangs (kort zwaard). Hun voeten werden afgehakt en vervolgens in de rivier gegooid'.
Niet alleen Indonesiërs zijn slachtoffer van de onafhankelijkheidsstrijd, ook extremistische jongerengroepen gebruikten geweld tegen in het bijzonder Indische Nederlanders, staat op de Indische website.
Javaanse Revolutionairen
Foto: TropenmuseumBersiapDe discussie over het geweld tijdens de onafhankelijkheidsstrijd - meer dan een halve eeuw geleden - speelt niet alleen op de website. Trouw en NRC Handelsblad publiceerden brieven van Indische Nederlanders die aandacht vragen voor hun ervaringen in Indië na de Japanse capitulatie.
Verschillende radicale jeugdgroepen gebruikten geweld tegen Indische Nederlanders. Deze bloedige periode ging de Nederlandse geschiedenisboeken in als de Bersiap (waakzaamheids)-periode: een gewelddadige tijd in Nederlands-Indië van ongeveer oktober 1945 tot begin 1946.
'Een periode vol geweld. Er was geen regering. Paramilitaire groepen, criminelen vermoordden Indische Nederlanders en Chinezen. De Blanda totoks (volbloed Nederlanders) waren veilig in de interneringskampen', vertelt David Barnouw historicus aan het Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD).
Opgekropte gevoelensGeert Prins, redacteur van het Indische maandblad de Moesson, beaamt dat maar weinig Nederlanders weet hebben van die periode vol geweld. Volgens hem staat de Bersiap los van de kwestie Rawagede. Rawagede speelde zich af in een andere situatie, tussen de twee Nederlandse politionele acties. Het is een verschrikkelijke gebeurtenis.
Onder de lezers van de Moesson bestaat nog veel belangstelling voor de Bersiap-periode. Het valt op dat zij zelden over deze periode vertellen.
Moesson interviewde onlangs een aantal slachtoffers van de Bersiap-tijd, onder andere een tante van Marjolein Asdonk, hoofdredacteur van de Moesson. Zij heeft psychische gevolgen overgehouden aan die periode. Niemand wist ervan af, ook haar eigen kinderen niet. Toen haar werd gevraagd waarom zij haar ervaringen nooit deelde, antwoordde zij: 'Mensen zullen het toch nooit begrijpen'.
AnarchieHariyono, historicus aan de Universiteit van Malang legt uit wat de achtergrond is van het geweld tegen de Indische Nederlanders: 'We moeten allereerst begrijpen wie de daders zijn. Maken zij deel uit van regeringstroepen of guerrillagroepen. Bij het uiten van zijn teleurstelling en woede, kon het volk niet anders dan geweld toepassen, telkens wanneer het in aanraking kwam met Nederlandse troepen of Indische Nederlanders'.
Hariyono vergelijkt het massale geweld tijdens de Bersiap met het geweld na de 'reformasi' in Indonesië in 1998. Het onopgeleide volk ging over tot anarchistische acties. Dit ziet men ook in het geweld tegen Indische Nederlanders aan het begin van de onafhankelijkheidsrevolutie in Indonesië.
Eindeloze cirkelOok volgens NIOD-historicus David Barnouw zijn de kwestie Rawagede en de Bersiap niet met elkaar te vergelijken. Bij het bloedbad van Rawagede is het duidelijk wie de daders zijn, een groep Nederlandse soldaten onder commando van een majoor.
Ook is het lastig excuses te eisen van Indonesië voor het onrecht begaan in de periode van de Bersiap. Indonesië kan op haar beurt ook excuses vragen van Nederland voor de politionele acties. Al met al een eindeloze cirkel.
'Moet de Nederlandse regering ook haar excuses aan bieden voor de rol van Jan Pieterszoon Coen, Gouverneur-generaal van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), verantwoordelijk voor het bloedbad op Banda?' vraagt David Barnouw.
Indische Nederlanders die het geweld tijdens de Bersiap hebben meegemaakt, zullen geen schadevergoeding vragen, zegt Geert Prins van de Moesson. 'Wij hebben geen wraakgevoelens zoals vaak in de Nederlandse media wordt vermeld. Indische Nederlanders vragen slechts om erkenning van gebeurtenissen uit de geschiedenis. Maar wij zien natuurlijk graag dat Indonesië haar excuses aanbiedt', aldus Prins.
'Ik vraag geen schadevergoeding voor mijn vermoorde familieleden. Ik zou mij er diep voor schamen wanneer ik dat deed. Ik wil erkenning, geen excuses. Erkenning is nodig zodat ook volgende generaties de slachtoffers niet zullen vergeten', schrijft Jan A. Somers in de lezersrubriek van NRC Handelsblad.
RNW