Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)
+2
Duinkonijn
ElEl
6 plaatsers
Auteur
Bericht
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) zo 19 feb 2012 - 10:31
Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko
vrijdag 17 februari 2012 14:29
Gekko’s hebben klevende poten waarmee ze tegen praktisch elke wand, hoe glad of hoe steil ook, kunnen opklimmen. Wetenschappers hebben ontdekt hoe de poten precies werken en hebben met die kennis een superklevende stof ontwikkeld.
Gekko's blijven verrassend goed kleven
Dat meldt de wetenschapssite ScienceDaily.
De wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Amherst hebben op basis van gekkopoten een 10 bij 10 centimeter groot klevend plaatje gemaakt. Hiermee kan een voorwerp van meer dan 300 kilo worden vastgeplakt aan gladde oppervlakken.
Superlijm Het bijzondere van de klevende gekkopoten is, naast hun uitzonderlijke kracht, dat ze gemakkelijk vastplakken én loslaten. Daarnaast laten ze geen 'lijm'-resten achter.
Nog niet eerder is een lijm met dergelijke eigenschappen kunstmatig ontwikkeld. Het is de wetenschappers nu wel gelukt omdat ze bij de ontwikkeling van het klevende plaatje rekening hebben gehouden met alle aspecten van de gekkopoot.
Pezig De structuur van de huid, botten en pezen van de poot is essentieel om een maximaal kleefvermogen te krijgen. De wetenschappers hebben deze structuur weten na te bootsen.
De onderzoekers stellen dat het kleefplaatje op veel manieren kan worden gebruikt. Zo kunnen televisie- of computerschermen stevig aan muren worden opgehangen en toch gemakkelijk worden verplaatst.
Door Eduard Cousin Elsevier
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) zo 19 feb 2012 - 23:54
Dit lijkt me een leuk artikel voor Anti-Indo, want hij heeft toch een tokèh als avator?
DK
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 1:55
Ja, en dan te denken dat de tokeh beslist geen lijm aan z'n pootjes heeft! siK.
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 2:07
Ja Pak Kesas,
Ik ben ook benieuwd hoe Ant-Indo als cicak of tokeh aan het plafond blijft hangen.......
Ik geloof ook niet dat zij lijm aan hun pootjes hebben, maar hoe ze het wel doen weet ik ook niet......... Maar ze kunnen het wel: zo de muur opklimmen en aan het plafond blijven hangen, lopen en soms ruzie maken, dan valt er weleens eentje naar beneden, en kruipt heel snel weer naar boven.........
DK
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 6:28
De oplossing is toch zooooo simpel.
De tokeh eet net als wij (althans velen van ons)...: rijst.
En net als velen van ons vroeger de warme rijstkorrels gebruikten om papier (vliegers bijvoorbeeld) als lijm te gebruiken, is dus hiermee verklaard waarom de tokeh plak- (geen PLAT) -pootjes heeft.
OK, deze rijstepikker gaat dus nu aan zijn sarapan nasi beginnen... met restant sayur en ayam kecap.
Kesasar
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 7:31
Het is wat te ingewikkeld om hier uit te leggen bro.K'nijn, maar het heeft iets te doen met de haartjes on de voetsolen van de tokeh, probeer maar op Google siK.
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 8:32
Om Kesas........alles goed met u?
Kesasar
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 20:37
Yup, alles goed, nu dat is, bedankt voor het vragen, ergens in de nevels van de prut dat voor mijn brein gaat komt een gezegde naar boven, krakende wagens, ben de rest vergeten, see you bye-byes, siK.
Anti-Indo
Aantal berichten : 246 Registratiedatum : 03-07-11 Leeftijd : 37 Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) ma 20 feb 2012 - 21:17
Kesasar schreef:
Het is wat te ingewikkeld om hier uit te leggen bro.K'nijn, maar het heeft iets te doen met de haartjes on de voetsolen van de tokeh, probeer maar op Google siK.
Ik wist het vóór vandaag ook niet (schande! )! Ik doe het gewoon zonder erbij na te denken!
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) di 21 feb 2012 - 0:54
Ha, Gelukkig leest Anti-Indo ook deze berichten, Je schrijft:
Citaat :
Ik wist het vóór vandaag ook niet (schande! )! Ik doe het gewoon zonder erbij na te denken!
Ja, dat krijg je als je het plaatje van een gekko gebruikt! Hahaha.
Maar ik wist/weet het ook niet.
Wat is Bro Henri toch een lekkerbek, als hij schrijft:
Citaat :
sarapan nasi beginnen... met restant sayur en ayam kecap
Daar krijg ik ook trek in. Erg lekker, zeker een dag later (vooral de ayam kecap)! Wat voor sayur het geweest is weet ik niet maar bro Henri kan heel goed koken, dus dat zit wel goed!!!!!!!
DK
Anti-Indo
Aantal berichten : 246 Registratiedatum : 03-07-11 Leeftijd : 37 Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) di 21 feb 2012 - 5:58
Nog welkom terug, Om Kesas. Kraken mag, zolang het paardje de kar nog kan trekken.
En die ajam ketjap lijkt me lekker met lodeh.
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) di 21 feb 2012 - 11:08
krakende wagens mogen wel als maar pelan pelan
Goed u weer te zien Om Kesas
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) wo 22 feb 2012 - 0:05
Pak Kesas, Ik zag op de TV een herdenking geweest was in Christchurch over de aardbeving van vorig jaar. Ook er naar toe geweest? Ik heb in die stad ook familie wonen en heb direct gemaild nar diverse familie in NZ, maar de neef (met gezin) woonde net buiten het gebied waar de ergste schade was. Hij had wel een poosje zonder water en electra gezeten en is tijdelijk bij andere familie (van zijn vrouw) ver buiten Christchurch gaan logeren..........
DK
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)
Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)