Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)

Ga naar beneden 
+2
Duinkonijn
ElEl
6 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 10:31

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko

vrijdag 17 februari 2012 14:29

Gekko’s hebben klevende poten waarmee ze tegen praktisch elke wand, hoe glad of hoe steil ook, kunnen opklimmen. Wetenschappers hebben ontdekt hoe de poten precies werken en hebben met die kennis een superklevende stof ontwikkeld.

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Tokeh
Gekko's blijven verrassend goed kleven

Dat meldt de wetenschapssite ScienceDaily.

De wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Amherst hebben op basis van gekkopoten een 10 bij 10 centimeter groot klevend plaatje gemaakt. Hiermee kan een voorwerp van meer dan 300 kilo worden vastgeplakt aan gladde oppervlakken.

Superlijm
Het bijzondere van de klevende gekkopoten is, naast hun uitzonderlijke kracht, dat ze gemakkelijk vastplakken én loslaten. Daarnaast laten ze geen 'lijm'-resten achter.

Nog niet eerder is een lijm met dergelijke eigenschappen kunstmatig ontwikkeld. Het is de wetenschappers nu wel gelukt omdat ze bij de ontwikkeling van het klevende plaatje rekening hebben gehouden met alle aspecten van de gekkopoot.

Pezig
De structuur van de huid, botten en pezen van de poot is essentieel om een maximaal kleefvermogen te krijgen. De wetenschappers hebben deze structuur weten na te bootsen.

De onderzoekers stellen dat het kleefplaatje op veel manieren kan worden gebruikt. Zo kunnen televisie- of computerschermen stevig aan muren worden opgehangen en toch gemakkelijk worden verplaatst.

Door Eduard Cousin
Elsevier
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 23:54

Dit lijkt me een leuk artikel voor Anti-Indo, want hij heeft toch een tokèh als avator?

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 1:55

Ja, en dan te denken dat de tokeh beslist geen lijm aan z'n pootjes heeft! siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 2:07

Ja Pak Kesas,

Ik ben ook benieuwd hoe Ant-Indo als cicak of tokeh aan het plafond blijft hangen.......

Ik geloof ook niet dat zij lijm aan hun pootjes hebben, maar hoe ze het wel doen weet ik ook niet.........
Maar ze kunnen het wel: zo de muur opklimmen en aan het plafond blijven hangen, lopen en soms ruzie maken, dan valt er weleens eentje naar beneden, en kruipt heel snel weer naar boven.........

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 6:28

De oplossing is toch zooooo simpel.

De tokeh eet net als wij (althans velen van ons)...: rijst.

En net als velen van ons vroeger de warme rijstkorrels gebruikten om papier (vliegers bijvoorbeeld) als lijm te gebruiken, is dus hiermee verklaard waarom de tokeh plak- (geen PLAT) -pootjes heeft. clown

OK, deze rijstepikker gaat dus nu aan zijn sarapan nasi beginnen... met restant sayur en ayam kecap. duimenop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 7:31

Het is wat te ingewikkeld om hier uit te leggen bro.K'nijn, maar het heeft iets te doen met de haartjes on de voetsolen van de tokeh, probeer maar op Google duim siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 8:32

Om Kesas........alles goed met u?

roosje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 20:37

Yup, alles goed, nu dat is, bedankt voor het vragen, ergens in de nevels van de prut dat voor mijn brein gaat komt een gezegde naar boven, krakende wagens, ben de rest vergeten, see you bye-byes, siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimema 20 feb 2012 - 21:17

Kesasar schreef:
Het is wat te ingewikkeld om hier uit te leggen bro.K'nijn, maar het heeft iets te doen met de haartjes on de voetsolen van de tokeh, probeer maar op Google duim siK.

Ik wist het vóór vandaag ook niet (schande! Embarassed )! Ik doe het gewoon zonder erbij na te denken! Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 0:54

Ha,
Gelukkig leest Anti-Indo ook deze berichten,
Je schrijft:
Citaat :
Ik wist het vóór vandaag ook niet (schande! )! Ik doe het gewoon zonder erbij na te denken!
Ja, dat krijg je als je het plaatje van een gekko gebruikt!
Hahaha.

Maar ik wist/weet het ook niet.

Wat is Bro Henri toch een lekkerbek, als hij schrijft:
Citaat :
sarapan nasi beginnen... met restant sayur en ayam kecap
Daar krijg ik ook trek in. Erg lekker, zeker een dag later (vooral de ayam kecap)! Wat voor sayur het geweest is weet ik niet maar bro Henri kan heel goed koken, dus dat zit wel goed!!!!!!!


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 5:58

Nog welkom terug, Om Kesas. Kraken mag, zolang het paardje de kar nog kan trekken.

En die ajam ketjap lijkt me lekker met lodeh. pig
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 11:08

krakende wagens mogen wel als maar pelan pelan

Goed u weer te zien Om Kesas sunny
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitimewo 22 feb 2012 - 0:05

Pak Kesas,
Ik zag op de TV een herdenking geweest was in Christchurch over de aardbeving van vorig jaar.
Ook er naar toe geweest?
Ik heb in die stad ook familie wonen en heb direct gemaild nar diverse familie in NZ, maar de neef (met gezin) woonde net buiten het gebied waar de ergste schade was. Hij had wel een poosje zonder water en electra gezeten en is tijdelijk bij andere familie (van zijn vrouw) ver buiten Christchurch gaan logeren..........

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)   Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........) Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Superlijm ontwikkeld naar voorbeeld van klevende gekko (tokeh........)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» pikirans van Ibu Tokèh
» Indonesië als voorbeeld?
» Verhagen: Indonesië is voorbeeld
» Moraal in de (koloniale) geschiedschrijving - Het voorbeeld van de historiografie van Molukkers in Nederland
» Babyschildpadden racen naar zee

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: