Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Herdenking, column Theodor Holman

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Herdenking, column Theodor Holman Empty
BerichtOnderwerp: Herdenking, column Theodor Holman   Herdenking, column Theodor Holman Icon_minitimedo 26 apr 2012 - 14:42

Herdenking
26-04-12 15:47 uur
column
Theodor Holman

Natuurlijk moet er ook aandacht zijn voor de Waffen-SS'ers die omgekomen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar dat moet natuurlijk niet tijdens de herdenking op 4 mei op de Dam gebeuren. Welke gek heeft dat bedacht? Welke idioot meent: 'Ja, dat geeft troost, als we een man gaan herdenken die bij de Waffen-SS zat.' Grote vraag: waarom wil men dat?

Het gaat om een knul van vijftien - aan hem ligt het niet - die een gedicht over zijn oudoom, de Waffen-SS'er - heeft gemaakt. Vast een mooi gedicht,maar de volwassene van het Comité 4 en 5 mei die heeft besloten deze poëzie op 4 mei op de Dam te laten voordragen, moet vervuld zijn van een vreemd schuldgevoel. Zoiets van: die Waffen-SS'er was ook een mens die er recht op heeft op dodenherdenking herdacht te worden. Waarom heeft hij dat recht eigenlijk?

Ik laat mij al jaren op 4 mei niet op de Dam zien, en ik zal u uitleggen waarom dat is. Het was de gewoonte - en is het misschien nog steeds - afwisselend het ene jaar iemand uit te nodigen die een herdenkingsrede hield over de verschrikkingen in Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog, en het andere jaar iemand die over de verschrikkingen in Nederlands-Indië kwam vertellen - meestal een schrijver. Ooit werd ik gepolst voor zo'n rede, maar ik hoorde niets meer. Tot een ambtenaar mij in vertrouwen namen vertelde waarom het niet door was gegaan: toen 'men' mij ging natrekken, bleek ik lid te zijn van het Republikeins Genootschap - en aangezien de redenaar na de herdenkingsplechtigheid aan hare majesteit zou worden voorgesteld, had 'men' besloten haar niet in verlegenheid te brengen door haar met mij te confronteren.

Met een erfgenaam van een Waffen-SS'er heeft majesteit minder moeite dan met een republikeins auteur wiens beide ouders in Indië in het kamp hadden gezeten, en laten we eerlijk zijn: zo'n dichter van vijftien treft ook geen
enkele blaam.

Zolang ons vorstenhuis (majesteit zat als kind in een interneringskamp in Canada, dat moeten we niet vergeten, daar heeft ze het ook erg zwaar gehad) bij deze herdenking aanwezig is, mijd ik dus deze bijeenkomst - want stel dat majesteit mij opmerkt, dan weet zij van verlegenheid niet waar ze moet kijken.

Parool
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Herdenking, column Theodor Holman
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Theodor Holman in Boeken, zo.10 mrt '13, Ned. 1, 11:20 uur
» Theodor Holman gaat producent kapotmaken
» Win kaarten voor Theodor Holman in de Nassaukerk
» De grootste truc aller tijden - Theodor Holman
» Herdenking 4 mei

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: