Geplaatst 2012-10-14 om 15:55 | Bijgewerkt 2012-10-14 om 22:05
Geweldig Doe Maar zegt U tegen tieners van toen
Doe Maar, de populairste popgroep die ons land ooit kende, pakt een kwart eeuw later een vol stadion schijnbaar moeiteloos in. Gezien: zaterdag 13 oktober.
“Stel je netjes voor en zeg U U U”, zong Doe Maar begin jaren tachtig in het nummer ‘Pa’ tegen gillende, schreeuwende en huilende tieners. Gekker dan met deze Beatles der lage landen werd het in Nederland qua popgroepen niet. Na een kort bestaan kon Doe Maar de enorme populariteit niet meer aan en dompelde de nederpopgroep het land in 1984 in rouw.
Voor de derde keer zijn Hennie Vrienten, Ernst Jansz, Jan Hendriks en René van Collem terug. Na een reeks concerten in Rotterdam Ahoy in 2000 en De Kuip in 2008 wordt nu vier keer het voetbalstadion van Arnhem, het Gelredome gevuld. Na Marco Borsato, Paul de Leeuw, Lionel Ritchie, Diana Ross, Sting en Nick & Simon verzorgt Doe Maar de zevende Symphonica in Rosso. Het concept is bekend: het grote orkest Guido’s Orchestra speelt mee, er komen gasten langs, het stadion kleurt rood.
De tieners van toen zijn er massaal weer bij, net als mensen – jong en oud - die Doe Maar toch ook een keer gezien willen hebben. Ze krijgen een geweldig Doe Maar, 31 nummers lang (zo ongeveer het hele onverwoestbare oeuvre van de drie succesalbums Skunk, Doris Day En Andere Stukken en 4Us). Qua show pakt de band niet uit zoals bij eerdere Symphonica’s het geval was, al zijn de stadionbrede videowall en de projecties erop indrukwekkend. Slechts één keer gaat Doe Maar op een rijdend podium de menigte in, met daarop ook de gasten Het Goede Doel, Frank Boeijen, Toontje Lager en VOF De Kunst (de nederpopconcurrenten uit de jaren tachtig). De jongste gast is Gers Pardoel, die zijn duet met Doe Maar ‘Liever dan Lief’ brengt. Pardoel doet het goed. Ook zijn ‘Ik Neem Je Mee’ wordt luidkeels meegebruld.
Hennie Vrienten spreekt zijn tieners van toen tegenwoordig aan met U (“wij hebben zin in een feestje, U ook?”). Da’s best even slikken, als de frontman zoals bij mij je vroegere held is (ik speelde zijn bas op mijn tennisracket). Maar niet te lang getreurd, want Vrienten (64!) blijkt nog net zo’n popster als in zijn succesjaren. Hoe netjes en vriendelijk hij ook is, hij pakt zijn momentje. Op een uitloop in het publiek zet hij, in een volgspot in een verder donker stadion, zijn fenomenale basloopje van ‘Smoorverliefd’ in. Nog een hoogtepunt: ‘Nederwiet’ met Joost Belinfante die het anno 2012 ook over de wietpas heeft.
Doe Maar blijft om massaal van te houden. Misschien is het maar goed dat de heren niet dertig jaar met elkaar zijn doorgegaan. Zo blijft de band, die af en toe eens terugkeert, een beetje magisch, het populairste bandje dat het land ooit voortbracht en de band waarmee het NOS Journaal in 1984 opende. Dat is toch om U tegen te zeggen.
De setlist van zaterdag 13 oktober:
1 Sinds Een Dag Of Twee (32 Jaar) 2 Zoek Het Zelf Maar Uit 3 Okee 4 Pa 5 Hey Hey 6 Nachtzuster 7 Heroïne 8 Rumah Saja 9 Nederwiet 10 Dansen Met Alice 11 Is Dit Alles? 12 / 13 Instrumentaal (Jan Hendriks) 14 Radeloos 15 Tijd Genoeg 16 Alles Gaat Voorbij 17 Vriendschap (Het Goede Doel) 18 Stiekem Gedanst (Toontje Lager) 19 Kronenburgpark (Frank Boeijen) 20 Suzanne (VOF De Kunst) 21 Doe Maar Net Alsof 22 Het Leven Gaat Door 23 Er Verandert Niets 24 Liever Dan Lief (Gers Pardoel) 25 Ik Neem Je Mee (Gers Pardoel) 26 Doris Day 27 Belle Hélène 28 De Bom 29 1 Nacht Alleen 30 Smoorverliefd 31 De Laatste X.
Metro