Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Herinneringen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Herinneringen Empty
BerichtOnderwerp: Herinneringen   Herinneringen Icon_minitimevr 7 dec 2012 - 13:43

Ik heb weer wat op mijn lever, lees maar t moest er wel effies druit hoor.. tijd van t jaar si.

Vanavond heb ik toch zooo genoten van n tv programma. De tv gids zei dat er niets te zien was. Dus ging ik maar kijken op de tvguide van de tv provider zelf en ik zag iets en dacht ajoh, kijken maar. Bekende namen van actrices in Engeland.

Enfin, ik viel tuurlijk weer lekker gezellig met mijn neus van goede hoop in de boter. Het was n kerstverhaal dat zich in Engeland afspeelt. Het werd n panto genoemd. Dat is waneer n stelletje mensen het in hun hoofd halen om elk jaar weer rondom de kerst tijd n leuk toneelspel op te voeren met allemaal gewoon mensen "van de straat".

Dit keer was t dus Cinderella. En dat hele gedoe daar, bracht me terug naar de tijd toen ik nog klein was en door mijn ma naar de schouwburg in Jakarta werd meegenomen.

Mensekinderen mensekinderen, DAT is t nu met mij, je kan me gerust rustigjes naar de bioscoop brengen, maar je moet me niet naar n theater brengen, want dan ben ik n ramp. Ik leef dan echt helemaal mee en ben in gedachten n deel van t toneelstuk.

NOG zie ik die koets man van Assepoester toen.. In mijn kinderhoofd en ogen.. was t allemaal heel heel echt en voor jaren erna? liep ik te dromen van "pransome hinces"( hihi dat is n play of word dat we hier in Canada nogals eens doen en doodgewoon n "handsome prince" is. snap je wel he?) die mij zouden redden. EERST van daar waar ik in de kost was. want n paar nichten hadden indertijd n paar goed uitziende knapen te pakken gekregen en gingen trouwen en dat vond ik indertijd verschrikkelijk sprookjesachtig. Ik hoorde niet bij de familie ik was er gewoon in de kost. Ik had mijn eigen familie waar ik soms bij was, want mijn ma had n baan en dus was ik meer onder toezicht bij die broer van mjin moeder waar ik dus zoals ik al zei, in de kost bij was.

Wel het kwam door die jongste dochter van mijn oom dat ik toneel carriere kreeg! hihi hadden jullie niet gedacht he? dat ik ooit eens op de bune had gestaan? Maar ja dat kwam omdat n heel bijzonder lief blank hollands kindje opeens niet kon optreden. Vergeet waarom niet.. Ik geloof ze gingen naar Nederland toe? Want jaa t was wel net na de oorlog he? in de bersiap tijd.

Enfin, mijn jongste nichten waren in dat toneelspel samen met nog n andere jonge dame,met wiens nichtje ik later in NL in dezelfde klas en school zou gaan. De drie dames waren heksen.. Ik hoor NOG die eerste regel: Wij heksen wij waken.. nou ja en de rest moet je niet gaan vragen jaa? ik WAS TOEN? NOG geen heks.... maar ik vond ze wel geweldig hoor. Want jaa ik kreeg tijdelijk dat baantje van dat naar Holland verdwijnende kindje dat zooo lief was.

Ja heee!?? WAT wil je nu? dat IK? OOK? nog ns lief gevonden zou worden? ben je wijs? DAT dacht men beslist niet hoor van mij toen ik nog klein was.... Ik deed al heel gauw ook niet meer mijn best hoor om lief te zijn, dat was toch lief aan de galg gesmeerd. dus ik was gewoon mjin normale rotte zelf.

Enfin, ik kreeg n moooi wit jurkje aan, vleugeltjes en ik geloof ook nog iets op mijn hoofd. Beroerde wassss. dat tot dat ik daar zo hoog zat? ik niet wist WAT bang zijn betekende. t Was DAAR dat ik heel bang was.. en later in mijn leven in canada leerde dat er zelfs n woord voor bestond. Het heette: hoogtevrees.. jta... Enfin, als je daar zo boven lang zit en je bent n kleine uk.... na jaaaa dan ben je toch gewoon NIET normaal om te denken dat n kind dat erg wriemelig iss.... ook lang stil kan zitten? Dus jullie begrijpen wel? IK? probeerde maar niet aan de toilet te denken waar n mens voor bepaalde momenten heen gaat toch? in t leven? dus ik wriemelde en wiegelde en kreeg boze blikken van daar heel ver in de diepte naar me toe geworpen. Elke keer was er weer WAt waar men wat over had te zeggen en werd ik gedreigd dat men n ander LIEF kindje ging zoeken om mjin baan over te nemen.. ik bleef maar stil, want jaa wat moet je eigenljik terug zeggen tegen n heleboel grote mensen terwijl jezelf maar n kleine uk bent. En je weet dat als je iets terug zou zeggen dat je dan al je nichten in dat gezin waar je in zit, op je nek gaat krijgen toch?

Enfin, er kwam dus n dag dat ik net als alle artisten in t theater leven dat leren.. ontslagen... en men had n ander kindje gevonden die niet zo'n vervelend ding was als ik. ik vond t wel jammer, want het was WEL n mooie jurk hoor en die vleugels deden wel wat voor me. oh jaaa en ik had n kroontje ook nog.. maar ja dat kwam niet mee dus. dus ik leerde al heel jong? er is nooit n bonus als je voor niets werkt!

Jaren gingen voorbij en ik ging naar NL. Bersiap tijd en we moesten kiezen in Indie blijven of naar NL gaan. Dus ik werd voor gezondheids redenen naar NL gestuurd met die oom en zijn gezin... man wat n vrijheid had ik niet daar op de Willem Ruys. Geen mens die wist wat ik uitspookte... vooral omdat ik meer door t schip zwierf dan in de kinder speelkamer speelde.

Daar? kwam op n gegeven moment ook weer n einde aan. HOE men had uitgevonden dat ik door dat schip heen zworf mag Joost weten. (daar heb je die vent weer, die Joost die niemand ooit kan vinden en altijd t leven van onschuldigen en zoals in mijn geval mjin plezier goed verpestte... en dus werd er n beter oogje op me gehouden en zat ik vast in die speelkamer. eeeh, het duurde niet lang hoor, of ik ontsnapte weer. hihihi.

Later op de zusterschool in Amsterdam? hihi mocht ik n lief herdertje zijn.... daar hoefde ik niet voor in de hoogte gehezen te worden en ik hoefde ook niet te zingen. gewoon mondje dicht en herdertjes achtig kijken.

Weer later in Valkenburg werd ik weer n engeltje en stond ik te midden van andere engeltjes die mekaar tegen de schenen stonden te schoppen of in de armen en ruggen zaten te knijpen en te duwen, terwijl we allemaal heel engeltjes achtig de donkere zaal in keken.

En weer n andere keer was ik n spook en liep onder n wit laken. Ik was zo'n goede spook dat ik alle nonnen en kinderen in de gymzaal waar t toneelstuk werd opgevoerd, de stuipen op t lijf had gejaagd tot grote lol van mijn Indische moeder. Die ik er in latere jaren op snapte dat ze het in geuren en kleuren met veel plezier en grote Indische lol, aan haar kennissen in Valkenburg rond vertelde. hihi waneer t kwam om die nonnen daar in Valkenburg goed tegen de schenen te schoppen? hihi moest je er mjn ma voor hebben.. die vertelde wel meerdere keren over haar oorlogen (waar ik ondertussen wel voor zorgde tuurlijk) met die nonnetjes. Helaas t was alleen maar een optreden. hihi ik werd ontslagen omdat ik TE goed was... zie je? hier heb je dat al, had ik TOEN al aan moeten denken dat dit soort dingen me later in mijn leven in Canada ook wel eens parten kon gaan spelen.. Nooit goed om TE goed je werk te doen, dan krijg je trammelant.

Maar waar t eigenlijk bij mij om ging met dat tv programma in die film? was t feit dat je alles zo heerlijk kon zien. Al die drukte en zenuwen achter de coulissen voordat t gordijn open ging en tijdens t toneelspel zelf.
=======

Ik dacht toen ook terug aan die keer dat ik die bibliotheek voor de kerk waar we toen bij waren had opgezet op t verzoek van n heel bestuur met deftige en vooral hele rijke uitziende mannen en n rijke dominee.(pff dat was ook weer zo iets... rijke dominee daar werdik wel goed vna genezen hoor. ooit van n rijke dominee gehoord? moet je hier komen, ze zijn echt heel wat rijker dan de armen in de kerken.. )
Men had me OOK nog ns n keertje alle organisatie van om elke 3 maanden n kerk diner op te zetten en dan t paas gedoe en t kerst gedoe.. (op te zetten? ik werd t in mijn maag geduwd maar ik deed mijn Indische-Nederlandse bloed trots hoor. Toen ik ermee ophield? werd t nooit meer gedaan en men sprak jaren later nog met me erover hoe ik dat toen allemaal in mekaar had gezet en ik maar denken dan van jaaa, jullie zagen deze naive griet wel aankomen hoor. )

. ja ja, men zegt t hier nl. als je ooit iets gedaan wilt krijgen? moet je vooral n stomme tang zoeken? en eentje die t erg erg druk heeft altijd? Gampang dat DIE dan alles kan fiksen voor derden.. en tuurlijk had men n goede sucker in MIJ gevonden. dat ik wel knapper werd kwam tuurlijk jaren te laat. snap je wel he?

. Het was n protestantse kerk en telkens als ik iets organiseerde daar? meestal was dat n drie maandelijks diner? dan hoorde we die ouwe Emeritus dominee altjid rond mompelen van: It looks like a flaming catholic sanctuary. hihihi na ja ik was toch n ex Roman Catholic... Enfin, dat jaar dat ik dat organiseerde had ik de kerk zelf versierd. Ik sloot t gebouw af en verbood zelfs de dominee van binnen komen. Ik organiseerde het op kerstavond. hihi .

Ik die geen toon kon houden had t toch maar klaar gespeeld hoor, om n leuk koortje te hebben... Teeners en kinders en zelfs ouwe kraken mannetjes en krakende vrouwtjes... zelfs mensen in n rolstoel deden mee en mensen die zwaar zwaar aan kanker leden...

al dat groen dat ik in de ramen had met kerst stukjes.. goh, HOE gek kan n mens zijn he? als je haar de kans ervoor geeft.? kaarsen? man dat die kerk niet in de fik is opgegaan mag in de krant hoor.

Enfin, het begon allemaal? met n kerst diner... en de jongelui zongen hun lieve hartjes voor me uit.

pfff. allemaal in speciale door sommige dames in de kerk en mij genaaid... HOE idioot kan je zijn.. die naaimachine van Singer nou die heeft goed zijn geld dat er ooit voor uitgegeven was? terug verdient hoor.

Dan de make up... man oh man was ik in mjin sas... De engeltjes. de herdertjes, maria oh nee, hier heet ze Mary and Joseph... holy Jesus was n nieuwe geboren baby zelfs en de nieuwe jonge moeder en paatje. barsten van trots dat hun baby, Jesus mocht zijn van mij..

Het was n groot succes. maar ik had t toch over al die senewwen? achter de coulissen. pffff. die nacht ervoor kon ik niet slapen en de nacht erna ook niet want toen was ik in de nacht nog ons Indisch kerstdiner aan t masakken. pffff.

Om nog maar niet te spreken over al die popcorn die ik plofte thuis in mijn wadjan om sneeuw te hebben. pffff.

MAAR hihihi op t einde? hadden we n lekker singing session.. Ik had de negervrouwen en mannen in de kerk gemeenschap gevraagd om op HUN manier? kerstliedjes te zingen en ik wilde het niet horen tot op die avond..

Ze hadden n band weet je met die grote tonnen? zaols die mensen dat wel hebben van de Caribbische eilanden.. en ze speelden de kerst muziek daarop.Sudah die kenaks leerden toen echt wel iets over muziek van andere culturen en andere landen.. ik dacht bij mezelf. als je toch al bezig bent, tegelijk maar alles bij mekaar. leren ze hier ook eens wat t is om culture shock te krijgen..

maar ooooh HET aller allerbeste is NOG al dat gedoe achter de coulissen... man oh man, I really thrive on nerves, kan ik jullie wel zeggen. nu DAAR vind ik nou dat t erom gaat bij uitvoeringen.. al dat gedoe erachter... waar is dit en ooh jee n scheur in dat en dan eentje krijgt de senewwen en kent opeens geen een zin meer herinneren. de ander moet op t laatste nippertje toch nog ns eventjes naar de toilet.. oh jee oh jee een gordijn wil niet open.. een ander neemt n verkeerde stap en flikkert zowat n 10 meter omlaag ... en ondertussen houd ik wel mijn hoofd bij mekaar. Geen wonder dat ik die nacht voor kerst van de senwwen ging koken man... pfff. maanden en jaren erna was ik NOG in mijn slaap aan t mompelen over ditjes en datjes van die kerstavond..

======
Daarom? als je ooit denkt? om van t roomse geloof naar t protestantse te gaan? NIET doen! echt NIET aan te bevelen hoor.. je hebt jaren erna nog trauma en geloof me maar? geen een ziekteverzekering? stuurt je naar iemand die je recht gaat zetten die stoppen je liever veilig weg! Vooral VEEER WEG!! eg waar.

pfff wat n enorme leuke avond heb ik gehad.. al die herinneringen van vroeger die terug kwamen. de SMAAK van achter de coulissen t leven DAAR mee te maken en met make up spul te kliederen.. sug sug.. nou DAT? IS PAS LEVEN! EG WAAR!

pfff ben weer op de tijpentoer seh. na ja, t moest eruit en waarom dan maar niet op deze manier he?

gruces sibrush.
07-12-2012
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Herinneringen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Herinneringen   Herinneringen Icon_minitimevr 7 dec 2012 - 14:48

Herinneringen Cross-stitch-kit-needlework-little-angel-2206575-origin

Look !
Up.... in the clouds
Is a bird? Is it a plane?
Nooooooooo....... it is Brushhhhhhhhhh
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Herinneringen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Herinneringen van een neokoloniaal
» Gekleurde herinneringen
» Herinneringen moet je bewaren
» 'Foto's roepen de herinneringen op'
» Herinneringen aan Nederlands-Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Brush vertelt-
Ga naar: