Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie

Ga naar beneden 
+2
wu
ElEl
6 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimeza 24 aug 2013 - 10:05

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie

Geschreven op 22 augustus 2013 om 14:37 uur door Caroline Kraaijvanger 6

Een kopje Kopi Loewak kan tientallen euro’s kosten en daarmee is het de duurste koffie ter wereld. Tot voor kort was het echter vrij gemakkelijk om met deze koffie te knoeien door deze te mengen met goedkopere koffie. Maar wetenschappers maken daar nu een einde aan.

De onderzoekers hebben namelijk een manier ontdekt om echte Kopi Loewak te onderscheiden van Kopi Loewak waarmee geknoeid is. Ze brachten daarvoor de unieke chemische samenstelling van de koffie in kaart. Dat is te lezen in het blad Journal of Agricultural and Food Chemistry.

De onderzoekers identificeerden de moleculen die in echte Kopi Loewak zitten en ontdekten dat de moleculaire samenstelling van extracten van deze koffieboon heel anders is dan die van extracten van gewone koffiebonen. Niet alleen is het door naar de moleculen te kijken mogelijk om gewone koffie van Kopi Loewak te onderscheiden: ook konden de onderzoekers Kopi Loewak onderscheiden van Kopi Loewak gemixt met goedkopere koffiebonen. En daarmee is er nu voor het eerst een wetenschappelijke methode om de kostbare Kopi Loewak te onderscheiden van een doodgewoon bakkie pleur.

Kopi Loewak is zo duur door het kostbare productieproces. Om deze koffie te vervaardigen, verzamelen mensen de vruchten van de koffieplant en voeren deze aan de loewak. De loewak eet de vruchten op en poept de koffiebonen die in die vruchten zitten, weer uit. Die koffiebonen worden vervolgens verzameld, schoongemaakt en geroosterd. Van die bonen kan daarna het duurste kopje koffie ter wereld worden gezet.

Scientias
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimezo 25 aug 2013 - 18:32


Gepubliceerd: 25 augustus 2013 14:12

Labtest herkent uitgepoepte koffiebonen


De meest exclusieve koffie ter wereld wordt gemaakt van bonen die zijn uitgepoept door civetkatten. Een nieuwe lab labtest onderscheidt deze koffiebonen van andere.

In het Journal of Agricultural and Food Chemistry presenteren Japanse en Indonesische wetenschappers deze test.

De koffie, Kopi Luwak, wordt geproduceerd in Indonesië. De bessen van de daar groeiende koffieplanten worden geselecteerd en opgegeten door civetkatten. Nadat de dieren de bonen hebben uitgepoept worden deze enkele dagen tot een paar weken bewaard zodat de poep erin trekt. Daarna worden ze gewassen, gefermenteerd, gedroogd, gebrand en voor zo’n 400 euro per kilo verkocht.


Gemengd

Vanwege die astronomische prijs en de omslachtige productiewijze, is het aantrekkelijk om bonen op een andere manier te fabriceren en als Kopi Luwak te verkopen. Ook komt het voor dat gemalen Kopi Luwak wordt gemengd met andere koffie.

Experts kunnen het verschil ruiken tussen echte en nep Kopi Luwak, maar tot nu toe bestond er nog geen test die de echte Kopi Luwak herkent.

Het onderzoeksteam nam Kopi Luwak afkomstig van 21 verschillende Indonesische locaties, gewone koffie, een mix van die twee en koffie die chemisch was behandeld om de vertering door een civetkat te simuleren. Ze analyseerden een hele serie componenten in deze monsters.


Test

Op basis van de verschillen die ze vonden, testten ze echte Kopi Luwak, commerciële Kopi Luwak, gewone koffie van één bonensoort, nepkoffie en een koffiemelange.

Van de honderden componenten die ze analyseerden bleek er een handjevol karakteristiek bij Kopi Luwak. Het heeft onder meer een verhoogde concentratie appelzuur en citoenzuur. Op basis van deze karakteristieken lukte het om de Kopi Luwak van de rest onderscheiden.

Overigens stellen koffie-experts dat Kopi Luwak slechts duur is vanwege het verhaal en niet vanwege de smaak. Tijdens blinde koffietests scoort de koffie lager dan gemiddeld.

Nu.nl



============
hmm... die laatste zin: Tijdens blinde koffietests scoort de koffie lager dan gemiddeld... Suspect
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimezo 25 aug 2013 - 21:42

Kopi luwak heeft een milde zachte smaak, vind ik.   koffie 
Nog niet zo lang geleden gedronken.
Zou het echte kopi luwak cat  geweest zijn?
Ik ga nu wel twijfelen............ confused 



DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimeza 31 aug 2013 - 6:45

Kopi luwak
In Amerika betalen ze 30 us dollar voor een kopje , maar dan in een restaurant neem ik aan.
http://www.nydailynews.com/new-york/plucked-civet-feces-cat-poo-coffee-nyc-expensive-30-cup-article-1.203820

In een kleine restaurantje / koffiehuis ergens in de buurt van Kawah Putih West Java betalen we 2 of 3 euro .
Precies weet ik niet meer , duurder zal het niet zijn , anders wil ik dat niet betalen, mijn vrouw wel ( koffieleut).
De Kopi Luwak ( Asli ) is uit de omgeving , is ook niet zo duur dacht nog niet eens 10 euro (niet gekocht) .
In Amsterdam kost het duurder
http://www.degoeijen.com/koffie/special-coffee-java-kopi-luwak.html?gclid=CNzzy6-Jp7kCFche3godDn0AMQ

De probleem is de echte kopi luwak moet door de vrije loslopende luwaks gegeten worden, en de koffiebonen moeten ook rijp zijn .
Bij zo'n farm luwak , worden in gevangenschap gehouden luwak gevoerd met de koffie bonen .
De maagsappen van gestreste luwak is anders dan van een gezonde in vrijheid levende luwak.

Geef mij maar een gewone tubruk .
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimeza 31 aug 2013 - 16:44

Nog sterker:

Ik krijg regelmatig bezoek van kennissen die uit Indonesia even overwippen om het laatste nieuws te roddelen.
Steevast krijg ik dan die kant en klare koffie in zakjes van hun en staat er met KOEIELETTERS kopi Luwak op.(De Indonesie kenner of -ganger weet wel welke soorten koffie ik bedoel, altijd voor 80% gemaakt met ultra verdunde melkpoeier)koffie 

Uiteraard kijk ik dan even naar het prijsje erop geplakt, ondanks dat men een gegeven paard niet in de kopi luwak bek mag kijken.

Jaja, voor een zacht Rupiah prijsje een hele zak vol kopi Luwak met zeker wel 50 sachets gevuld?

Elke keer vraag ik derhalve heel beleefd om volgende keer geen zooi mee te nemen, maar de echte kopi luwak of iets anders aub dankuwel.

Men heeft mijn verzoek in behandeling genomen en de laatste keer (een week of 2 geleden alweer), bracht men mede als oleh oleh voor mij: een zak Kacang Shanghai. Gelukkig niet mlempem.(oudbakken), want soms zijn die zakken bocor(lek)....
Van die grote vellen gebakken om de Indonesische iniemienie nootjes erin.... Hier noemt men ze tijgernootjes geloof ik en zijn het grote noten die erin gebakken zitten.

Ik kauw de velletjes netjes van de mini nootjes af (vanwege het feit dat door de medicijnen mijn tanden brodol raken) en verzamel de nootjes in een curver bakje voor de gasten of ik geef ze aan de buurvrouw die er sambel kacang van maakt, met de mededeling dat het echte originele Indonesische nootjes zijn.... scratch.

Ze klaagt wel, dat er een vreemd smaakje aan de nootjes zit.

Da's raar, zeg ik dan, 'k zou niet weten waarom?wistle
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimeza 31 aug 2013 - 23:14

Een leuk filmpje over de echte kopi luwak:

https://www.youtube.com/watch?v=EqukSD7oaVs

In BI en Engels


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimezo 1 sep 2013 - 23:50





"Geef mij maar een gewone tubruk" volgens Om Sid,

Daar sluit ik mij bij aan hoor, kopi luwak is lekker, maar ik ,qua smaak, heb liever kopi tubruk gemaakt van een donker geroosterde arabica boon, heet en zoet en je kan de aroma ruiken van een kilometer afstand op een wind stille dag!duimenop 

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitimema 2 sep 2013 - 6:45

Ik geloof niet dat ik ooit kopi luwak heb gedronken - ik was te klein daar, mocht nog geen kopi drinken, ook geen kopi met susu. Officieel dan, want wij mochten zo af en toe een slokje van papa's kopi tubruk proeven.
En dat ging zo door in NL.
's Ochtends vroeg, papa in de badkamer, klaarmaken om naar zijn werk te gaan, op het aanrecht zijn kopi tubruk, en dan zag je dat, even snel een klein slokje..... soms alleen met het lepeltje een klein beetje proeven..
Maar alsjeblieft niet per ongeluk roeren want.. haha..
Papa heeft nooit gezegd dat hij het wist, maar zéker weten wist hij dat....

heet, zoet, geurend...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie   Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vanaf nu kan er niet meer geknoeid worden met ‘s werelds duurste kopje koffie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ambassadeur proeft duurste koffie ter wereld
» Indiëgangers worden niet vergeten
» Radio 1: 'IS-terroristen Indonesië worden niet opgepakt'
» Mismaakte gezichten worden nog altijd niet geaccepteerd
» Miljoenen kinderen Indonesië mogen niet worden gevaccineerd

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: