Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Die inlanders bleken juist heel beschaafd’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Die inlanders bleken juist heel beschaafd’ Empty
BerichtOnderwerp: Die inlanders bleken juist heel beschaafd’   Die inlanders bleken juist heel beschaafd’ Icon_minitimedi 5 mei 2009 - 6:25

De Verdieping 5 mei 2009 George Marlet’
Die inlanders bleken juist heel beschaafd’

Die inlanders bleken juist heel beschaafd’ 16ko1fb
'Wij kwamen daar met het geweer om zogenaamd orde op zaken te stellen. Dat meen je toch niet! Vergelijk het maar met Chinezen die hier in Nederland het heft in handen zouden nemen.' ©️ Werry Crone/Trouw


Een onderscheiding zat er voor Indië-ganger Samuel Peet (97) niet in, net zo min als een bevordering tot officier. Zijn manschappen dragen hem nog altijd op handen. „Ik hoefde geen held te zijn.”


De discussie onder Indië-veteranen over deelname aan het bevrijdingsdefilé in Wageningen is aan Samuel Peet totaal niet besteed. Met gemak zou de 97-jarige adjudant buiten dienst vandaag de show kunnen stelen, maar hij heeft niets met het vertoon van vaandels en medailles. Waardering voor zijn drie jaar in Nederlands-Indië krijgt Peet wel op reünies van 1-8 Regiment Infanterie. Peet onderscheidde zich door in Indië geweldloos op te treden. „Ik hoefde geen held te zijn. Ik was zuinig op mijn jongens.”

Samuel Peet diende van 1945 tot 1948 als plaatsvervangend pelotonscommandant op Java en Sumatra. Hij was beroepsmilitair, maar voelde zich zeker geen vechtersbaas. Van huis uit was hij meer een technieker dan militair. „Vóór de Tweede Wereldoorlog was ik monteur en chauffeur bij de Veluwse Autodienst (VAD) in Ermelo. In 1939 werd ik vanwege de mobilisatie voor militaire dienst opgeroepen. Mijn baan bij de VAD raakte ik daardoor kwijt.”

Lees verder in Trouw
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Die inlanders bleken juist heel beschaafd’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Beschaafd winnen
» Heel Indonesië wacht op dna-test
» Jacko en heel veel Jantjes
» Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)
» Yudhoyono is wel heel erg tegen protesten

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: