Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

  Indische pastei

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

 Indische pastei Empty
BerichtOnderwerp: Indische pastei    Indische pastei Icon_minitimedi 1 apr 2014 - 20:31


di 01 apr 2014, 12:01

WorldGranny recept | Indische pastei
Een weekend vol Indisch eten


Niemand die zo lekker kan koken als oma. En dus heeft WorldGranny besloten dit jaar de lekkerste recepten en mooiste verhalen van oma's over de hele wereld te verzamelen. Op VROUW.nl vind je wekelijks een voorproefje. Dat het mag smaken!

Heb of ken je ook een recept dat niet mag missen in het WorldGranny kookboek? Stuur je verhaal en recept dan in via vrouwoproep@telegraaf.nl !



Margot de la Rambelje - Indische pastei

 Indische pastei 04_mar10 Foto: Margot de la Rambelje

Recept: van mijn Indische Omaatje (de allerliefste ;-): Indische pastei

Een paar keer per jaar ondernam ons gezin de wereldreis van Randstad naar Friesland om de inmiddels alles overleden grootouders te bezoeken. Mijn driekwart Indische vader en Friese moeder voorin, vier kwart-pindaatjes stuiterend op de achterbank, want autogordels bestonden nog niet.


In een gehucht geplaatst
De moeder van mijn vader ("mammie"- ik heb jaren gedacht dat dat haar naam was) had begin jaren 50 na een zes weken durende bootreis vanuit hun ineengestorte leven op Batavia naar Nederland, mogen kiezen: "Dorp of stad mevrouw?". De stad was vol gevaren, zeker voor mijn analfabetische oma en haar negenjarige zoontje (mijn vader)! En dus werden ze in een gehucht in Friesland geplaatst, waar de mensen Fries spraken en zelden "zwartjes" hadden gezien.

Na een tijdje in een pension gewoond te hebben werd hen een piepklein huisje toegewezen; een huiskamer met (slaap)bank, eetafeltje en een kolenkachel, slaapkamer met wasbak, een wc en een keuken. Indische mensen hebben over het algemeen humor en zijn niet vreemd van een beetje zelfspot, dus ze overleefden de cultuurshock met vallen en opstaan. Zonder baboe's, chauffeur en groot huis (mijn oma kwam uit 'de bush', maar Indo-opa  had een goede baan gehad in Indonesië). Zonder man en vader, 'pappie', was gestorven in het Jappenkamp. Maar met een gedachtengoed aan recepten!

Eten verwarmd
Eten! Eten maakt Indische mensen gelukkig en verbindt. Eten is een geliefd gespreksonderwerp. Eten verwarmd, letterlijk en figuurlijk. Lekker eten maakt alles goed. Zo ook onze drie uur durende autorit naar het Friese platteland. Bij aankomst klepperden we met de brievenbus en tuurden we ongeduldig om de beurt door het gleufje: door de gang konden we zo het smalle keukentje inkijken. Daar stond ze dan altijd te koken en te bakken, onze oma, een oranje-bruin gebloemde jasschort aan en een theedoek om het hoofd en de knot van haar lange grijze haren.

Het hele weekend (we logeerden bij de Friese pake en beppe) stond in het teken van eten. Aardappels, vlees en groenten op de ene tafel, maar op die andere... Kroepoek, emping, gele rijst! Kippesmoor die de hele zaterdag had staan pruttelen op de kachel, atjar, sambal-boontjes, rendang, sponscake, frikadelletjes, pasteitjes, agar-agar, kwee-lapis ... Te veel om op te noemen.


Kroepoek, gebakken banaan, pasteitjes
Zondag stond ze de hele dag weer te bakken. Aan het eind van die dag (de aardappel/vlees en groente dag) gingen we altijd nog even afscheid nemen van oma. Minstens twee grote plastic tassen vol met eten stonden er dan in een hoekje op twee stoelen op ons te wachten. Lemper, kroepoek, gebakken banaan, cake, pasteitjes... allemaal pakketjes in aluminiumfolie, servetten, stukken krant en plastic zakjes. Mijn moeder beheerde die tassen voor haar voeten op de terugreis naar het Westen des lands. Wij wachtten bescheiden en wisten: vooral niet zeuren! Eten krijg je, want wordt altijd gedeeld.


Liefste oma van de wereld
Steeds als er gekraak van plastic, folie of papier te horen was veerden we op; iets lekkers van oma! Ieder pakketjes was een verrassing en een cadeautje van oma; de liefste oma van de wereld, ik mis haar nog steeds.

Dat eten verbindt heb ik meegekregen. Dat dat niet voor alle blanda's geldt ook trouwens, maar daar kwam ik pas later achter. Daar was bijvoorbeeld de verontwaardigde schoonfamilie: hoe onbeleefd; zoveel eten en dan ook nog alles in een keer op tafel, gewoon bij de  thee! Of nog later, andere moeders in de speeltuin: waarom mijn zoontjes en ik altijd aan het uitdelen waren... Subtiele reacties op mijn volle voorraadkast (ok, twee); waar is dat voor nodig? Toch niet normaal?


Weemoedig
De pasteitjes van mijn oma waren legendarisch, met haar eigen handen maakte ze geduldig deeg, het vulsel en met haar magere vingers draaide ze de mooie spiraalvormige randjes aan de halve maantjes. Ik proef ze nooit meer zoals toen. Heb het ook nooit geprobeerd na te doen. Het idee maakte me melancholisch, weemoedig en een beetje verdrietig ook. Want de pasteitjes van mijn oma...

De verbinding met haar voel ik nog steeds, door eten, Indisch eten. En de pasteitjes maak ik zoals mijn moeder dat leerde van mijn Indische tantes (alle goede bekenden die vrouw zijn zijn tante): lekker praktisch voor een groot gezin. In een grote schaal en met wat Hollandse "invallers".



Benodigdheden voor Indische pastei

• 2 gekookte eieren
• prei, wortel/winterpeen, doperwtjes
• gehakt
• 1/2 thl. kaneel, nootmuskaat, peper, kerrie, kruidnagelpoeder, zout
• selderij
• aardappelen voor een laag puree, boter, melk en zout
• Laksa (mihoen)

Bereidingswijze
1. Snijd de wortel in stukjes en kook kort tot halfgaar. De doperwtjes uit diepvries, blik of pot klaarzetten.
2. Snijd prei in ringetjes.
3. Bak de prei kort, doe het gehakt erbij en de kruiden en vervolgens de wortel, daarna de doperwten.
4. Laat de laksa (mihoen) hoeveelheid naar keuze even weken in het warme kookwater van de worteltjes tot zacht.
5. Doe de laksa (mihoen) bij het nog warme gehaktmengsel en roer even door.
6. Maak aardappelpuree.
7.Doe in een ovenschaal het gehaktmengsel, de gekookte eieren in plakjes er overheen verdelen en daarna de aardappelpuree. Evt. paneermeel eroverheen met wat kleine stukjes boter voor een mooi krokant bruin korstje.

Dit gerecht kan heel goed opgewarmd worden!

Selamat Makan


Extra tips

Tip 1:
het mengsel zonder de puree is ook erg lekker en goed te gebruiken als vulsel voor een pasteitje (deegpakketje) of een vietnamees rijstloempiavelletje. Dan de ei in stukjes snijden.

Tip 2:
Snelle variant: na het bakken van de prei en gehakt er een uitgelekte pot worteltjes/doperwtjes bij en direct in ovenschaal (anders te gaar) met puree.

Tip 3:
Typisch voor de recepten van mijn Indische familie: weinig details haha. "Adoe! Gewoon so en so een beetje"...



Stuur jouw recept in!

Heb je een recept dat je herinnert aan de warmte van oma? Dat je eigen grootmoeder altijd kookte en dat je nu met dezelfde passie en liefde probeert na te maken? En wil je dat met ons delen?

VROUW en WorldGranny zijn op zoek naar heerlijke recepten die een plek verdienen in een kookboek. Stuur je recept, een foto en je verhaal naar vrouwoproep@telegraaf.nl o.v.v. 'Grootmoeders recept' en wie weet wordt jouw (pardon: oma's) recept binnenkort wel gepubliceerd in een echt kookboek!


Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Indische pastei
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indische gerechten, Indische verhalen
» Indische wortels
» Indische cultuur
» 23 september 2009: «Indische» schrijversavond met Alfred Birney, Peter van Dongen, Glenn Pennock en Ernst Jansz
»  Pittige Indische omelet

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: